انتقاد نهادهای ناظر انتخاباتی از تهیۀ پیش‌نویس قانون انتخابات

گزارشگر:چهارشنبه 27 اسد 1395 - ۲۶ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3برخی از مسؤولان نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند، در تهیۀ پیش‌نویس اصلاح‌شدۀ قانون انتخابات با آنان مشوره نشده است.
در خبرنامه‌یی که روز دوشنبه از سوی ارگ ریاست جمهوری نشر شد آمده است که هیأت رهبری حکومت پیش‌نویس اصلاح‌شدۀ قانون انتخابات را نهایی کرده و به زودی به منظور تصویب به کابینه خواهد فرستاد.
برپایۀ این خبرنامه، کمیتۀ تقنینی حکومت به رهبری محمدسرور دانش، معاون دوم رییس جمهور، متن پیش‌نویس اصلاح‌شدۀ قانون انتخابات را در رایزنی با اعضای جامعۀ مدنى و احزاب سیاسى، و با توجه به دیدگاه‌های سازمان‌هاى متخصص جهانی تدوین کرده است.
اما محمدنعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید که ریاست جمهوری بدون مشوره با نهادهای نظارت‌کنندۀ انتخاباتی پیش‌نویس اصلاح‌شدۀ قانون انتخابات را تهیه کرده است.
به گفتۀ رییس تیفا، در پیش‌نویس اصلاح‌شدۀ قانون انتخابات، کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی لغو شده و بجای آن بوردی ایجاد گردیده است که سه تن از اعضای این کمیسیون و دو تن از دیگر نهادها اعضای آن اند.
از سوی دیگر، جان‌داد سپین‌غر، رییس شبکۀ نهادهای جامعۀ مدنی افغانستان برای انتخابات (اکسین) می‌گوید، پیش‌نویس اصلاح‌شدۀ قانون انتخابات که از سوی حکومت ساخته شده است، اگر در مطابقت با طرح کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باشد، می‌تواند مشکلات انتخاباتی را در کشور حل کند؛ اما اگر این پیش‌نویس از دیدگاه حکومت ساخته شده باشد، با اعتراض‌ نهادهای انتخاباتی همراه خواهد شد.
با این حال، شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به سلام‌وطندار می‌‌گوید، پیش‌نویس اصلاح‌شدۀ قانون انتخابات آماده است و برای تصویب به کابینه فرستاده می‌شود. آقای مرتضوی می‌گوید، ریاست جمهوری متعهد به عملی‌کردن مواد تفاهم‌نامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی است.
اصلاح سیستم انتخاباتی یکی از ماده‌های مهم توافق‌نامۀ سیاسی امضاشده میان غنی و عبدالله است؛ اما با گذشت بیش از یک‌ونیم سال از عمر سیاسی حکومت وحدت ملی، این مورد مهم هنوز هم در هاله‌یی از ابهام قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.