هُشدار نیکولسن به غنی و عبدالله: دست‌آوردهای امنیتی را تضعیف نکنید

گزارشگر:شنبه 30 اسد 1395 - ۲۹ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3در پی تنش‌های سیاسی اخیر رییس‌جمهور و رییس اجرایی، جنرال نیکلسون، فرماندۀ نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان هُشدار داده که افراد دخیل در روند سیاسی این کشور، با اختلاف سیاسی‌شان دست آوردهای امنیتی را تضعیف نکنند.
نیکلسون مشخصاً در این زمینه از کسی نام نبرده، اما اشاره او به تنش‌های اخیر رییس‌جمهور و رییس اجرایی بوده است.
او گفته است که پیامش به تمام افراد دخیل در روند سیاسی افغانستان این است که با تنش‌های سیاسی‌شان نباید دست آوردهای بخش امنیتی تضعیف و بی‌ثبات شود.
نیکلسون افزوده که نهادهای امنیتی افغانستان در نُه‌ماه گذشته دست آوردهای خوبی داشته‌اند و این دست آوردها باید حفظ شوند.
تنش میان رییس‌جمهور غنی و رییس اجرایی پس از انتقاد تند عبدالله از اشرف غنی بالا گرفت. عبدالله گفت که در سه‌ماه گذشته موفق نشده با رییس‌جمهور ملاقات کند و کسی‌که حوصلۀ مذاکره را ندارد، لیاقت ریاست را نیز ندارد. او با انتقاد از بعضی تقرری‌ها افزود، باید توافق‌نامۀ سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی عملی شود.
ریاست جمهوری در واکنش به آن، سخنان عبدالله را خلاف روحیۀ حکومت‌داری خواند. سرانجام پس از تنش‌ها، رییس‌جمهور و رییس اجرایی عصر روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته باهم دیدار کردند، هرچند در مورد محتوای این دیدار جزئیات ارایه نشده است.
اما گفته می‌شود که قبل از این صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه، عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ و اسماعیل خان از چهره‌های جهادی و اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی در مورد تنش‌های اخیر با اشرف غنی به‌طور جداگانه در ارگ دیدار داشته‌اند.
پیش از این، در یک نشست مشورتی در قصر سیپدار که اکثرشان چهره‌های وابسته به حزب جمعیت اسلامی بودند، بر تطبیق «بدون قید و شرط» توافق‌نامۀ سیاسی تأکید شده بود.
با افزایش جنجال‌های انتخاباتی و ادعاهای آقایان غنی و عبدالله برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳، دو طرف با پادرمیانی جان کری وزیر خارجه امریکا روی تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند.
براساس این توافق، قدرت سیاسی میان هر دو تیم به صورت ۵۰-۵۰ تقسیم شود، اما اخیراً ریاست اجرایی می‌گوید که سهم آن‌ها نسبت به ریاست جمهوری اندک است.
از سویی دیگر، اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی و لویه جرگۀ تعدیل قانون اساسی، تغییر پُست رییس اجرایی به صدراعظم اجرایی موارد اصلی موافقت‌نامۀ سیاسی بودند که با گذشت دو سال هنوز هیچ یکی از آن عملی نشده است.
با این‌حال، ریاست جمهوری و ریاست اجرایی گفته‌اند، فضای دیدار اخیر غنی و عبدالله صمیمانه بوده و قرار است آن‌ها به زودی بازهم روی موضوعات اختلافی‌شان دیدار کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.