احتمال نامزدی استاد عطا در انتخابات ریاست‌جمهوری

- ۲۲ عقرب ۱۳۹۱

والى ولایت بلخ از احتمال نامزدشدنش در انتخابات آینده ریاست‌جمهورى به گونه مشروط سخن زده است.
والی بلخ که روز گذشته در یک نشست مشترک خبری با معاون نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان، سخن می‌زد، گفت: «کاندیدا شدن من حتمى نیست؛ اما به این معنى نیست که کاندیدا نشوم.»
او گفته در صورتی‌که اعتماد مردم را به دست آورد و در وجودش توانایى کار کردن براى تامین وحدت ملى را ببیند، امکان دارد که در انتخابات آینده ریاست‌جمهورى خود را نامزد کند.
استاد عطا همچنان گفته است که اگر به من ضرورت باشد، برای خدمت‌گزارى به مردم، خود را نامزد انتخابات آینده ریاست‌جمهوری می‌کنم.
استاد عطا محمد نور والى بلخ که از اعضاى برجسته جمعیت اسلامى افغانستان محسوب می‌شود، در انتخابات گذشه ریاست‌جمهوری از داکتر عبدالله عبدالله رقیب اصلی حامدکرزی حمایت کرد.
«مخالف پایگاه دایمی هرکشوری هستم»
والی ولایت بلخ در دیدار با معاون نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان همچنان گفته است که او مخالف پایگاه دایمی «کشورهای قدرت‌مند» در افغانستان می‌باشد.
استاد عطا محمد نور در دیدار با جمیز وارلیک گفته که افغانستان به کمک‌های مالی و نظامی ایالات متحده امریکا نیازمند است.
معاون نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز می‌گوید که ایالات متحده امریکا در توافقنامه امنیتی‌یی‎که قرار است با افغانستان به امضا برساند، خواهان ایجاد پایگاه‌های نظامی دایمی در افغانستان نیست.
او گفته که محتوای این توافقنامه را حمایت دوام‌دار نظامی امریکا از افغانستان تشکیل خواهد داد.
والی بلخ در کنفرانس مشترک خبری با معاون نماینده امریکا در امور افغانستان و پاکستان، یکبار دیگر مخالفت خویش را با ایجاد پایگاه نظامی دایمی کشورهای خارجی در افغانستان ابراز کرده و گفت: اکنون افغانستان به حمایت دایمی امریکا در بخش نظامی و مالی ضرورت دارد.
جمیز وارلیک معاون نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان که به ولایت بلخ سفری داشته، گفته که هدف اساسی امضای توافقنامه نظامی میان کابل و واشنگتن، حمایت دایمی امریکا از افغانستان است.
او افزود: جزیات بیشتر این توافقنامه بعداً اعلام خواهد شد، اما مذاکرات رسمی در مورد توافقنامه به تاریخ ۱۵ ماه جاری میلادی آغاز می‌شود.
آقای جمیز وارلیک در مورد وضعیت امنیتی افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ گفت، من باورمندم که نیروهای امنیتی افغان توان دفاع از کشورشان را دارند و امضای این توافقنامه هم نشان‌دهنده همکاری‌های درازمدت امریکا از افغانستان خواهد بود.
والی بلخ در این نشست خبری یک‌بار دیگر تاکید کرد: «قبلاً هم گفته بودم که مخالف پایگاه دایمی هستم و صحبتی که فعلاً هم داشتم گفتم که من مخالف پایگاه دایمی هستم، ولی (به) کمک‌های نظامی استراتژیک تا وقتی که ما نیازمند آن هستیم … موافق هستم.»
گفت‌وگوها برسر امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، سر از روز پنجشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد.
مقامات دولت افغانستان گفته اند که برای تهیه این تفاهمنامه یک سال زمان نیاز است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.