سـقوط خـان‌آبـاد خویشاوندی با طالبان یا عقب‌نشینی تاکتیکی؟

گزارشگر:◄◄◄ناجیه نوری / یک شنبه 31 اسد 1395 - ۳۰ اسد ۱۳۹۵

درحالیکه نیروهای امنیتی ولسوالی خان‌آباد را ترک کردند، نیروهای محلی با طالبان درگیر جنگ اند و اجازه نمی‌دهند که خان‌آباد سقوط کند.
شماری از نماینده‌گان کندز با ابراز این مطلب به روزنامۀ ماندگار گفتند: فرمانده امنیه و سایر نیروهای امنیتی ساحه را کاملاً ترک کردند و تنها نیروهای محلی و مجاهدین اند که از این ولسوالی دفاع می‌کنند. وزارت دفاع ملی نیز تایید می‌کند که نیروهای امنیتی ولسوالی خان‌آباد را ترک کرده اند.
mandegar-3مقام‌ها در وزارت دفاع ملی می‌گویند: نیروهای امنیتی به خاطر کاهش تلفات افراد ملکی عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند. اما شام دیروز مقامات از واپس گیری این ولسوالی توسط نیروهای امنیتی گفتند.
اما دولت‌وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی، ساعتی بعد از سقوط خان آباد به روزنامۀ ماندگار گفت: قوماندان فرقه و قوماندان لوا در محل حضور دارند و به زودی مشکلات رفع خواهد شد.
وزیر تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای بازپس‌گیری منطقه جریان دارد و به زودی عملیات آغاز و مشکلات بحل می‌شود.
اما عبدالودوود پیمان نماینده مردم کندز در مجلس می‌گوید: نیروهای محلی با طالبان درگیر جنگ اند و اجازه نمی‌دهند که خان‌آباد سقوط کند.
پیمان تاکید کرد: قوماندان امنیه و سایر نیروهای امنیتی ساحه را کاملاً ترک کردند و تنها نیروهای محلی و مجاهدین اند که از این ولسوالی دفاع می‌کنند.
این نماینده مردم کندز در مجلس، سقوط خان‌آباد را به معنی سقوط کندز تلقی کرده می‌گویند: اگر این ولسوالی سقوط کند، طالبان به راحتی به میدان هوایی ولایت کندز تسلط پیدا خواهند کرد.
او گفت: اگر خان‌آباد سقوط کند، بدون شک سقوط کندز حتمی خواهد بود؛ بنابراین بهتر است حکومت دیگر از بی‌تفاوتی دست کشیده و برای نجات خان‌آباد کاری کند.
به باور این نماینده مردم کندز: بحث خویشاوندی و برادری با طالبان سبب شده تا آنان هر روز در کندز قوت بگیرند.
این عضو مجلس می‌گوید: اخطار رییس‌جمهور در سالروز استقلال افغانستان به داعش که تنها در ننگرهار حضور دارند، نشانگر طالب‌نوازی آشکار حکومت از طالبان است.
او با انتقاد از رییس‌جمهور گفت: زمانیکه از حضور طالبان به طور آشکار چشم‌پوشی می‌شود؛ معلوم است که هدفی برای از بین بردن و جنگیدن با طالبان وجود ندارد.
با این حال داکتر فاطمه عزیز با انتقاد تند از حکومت می‌گوید: طالبان امروز از چندین ولسوالی جنگ را آغاز کردند و با تاسف که مقام ولسوالی خان‌آباد سقوط کرد.
به گفتۀ بانو عزیز، نرسیدن کمک و اقدام نکردن به‌جا و به موقع سبب شده تا طالبان قوت گرفته و توانستند شماری از ولسوالی‌های کندز را تصرف کنند.
او از بی‌توجهی و عدم حمایت نیروهای امنیتی توسط حکومت انتقاد کرده گفت: زمانیکه به نیروهای امنیتی کمک فرستاده نمی‌شود، تعداد آنان کشته و تعدادی هم اسیر شده و منطقه به دست طالبان سقوط می‌کند.
این نماینده مردم کندز تاکید کرد: در عملیات‌ها هم‌آهنگی صورت نمی‌گیرد و نیروی کمکی فرستاده نمی‌شود؛ بنابراین هدفی برای تامین امنیت کندز وجود ندارد.
بانو عزیز از رهبران حکومت می‌خواهد که برای نجات ولسوالی خان‌آباد هرچه عاجل اقدام کنند تا از سقوط کندز جلوگیری شود، زیرا به باور او اگر خان‌آباد سقوط کند، کندز خود به خود سقوط خواهد کرد.
این درحالیست که چند پیش وزیردفاع، داخله، رییس شورای امنیت ملی، رییس ناتو و برخی از مقامات ارشد حکومتی در سفر به کندز به مردم کندز وعده سپردند که امنیت در این ولایت را تامین کرده و دیگر به طالبان اجازه پیش‌روی وتصرف را نخواهند داد. ولایت کندز از جمله ولایت‌های شمال‌غربی افغانستان است که سال گذشته برای سه روز به طور کامل به دست طالبان سقوط کرد و طالبان موفق شدند سه روز کامل براین ولایت تسلط داشته باشند. این ولایت مرز مشترک با کشور تاجیکستان داشته و به همین دلیل همواره شاهد حضور گستردۀ طالبان و سایر نیروهای مخالف مسلح بوده و همیشه میدان نبرد دراین ولایت توسط نیروهای مخالف مسلح گرم است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.