کــرزی: پاکستان بهای افراط‌گرایی را می‌پردازد

گزارشگر:دوشنبه 1 سنبله 1395 - ۳۱ اسد ۱۳۹۵

رییس‌ جمهوری سابق افغانستان گفت، جنگ با ترور مانع از آن نشده که پاکستان نسبت به استفاده از تروریسم و افراطیون مذهبی به عنوان ابزاری علیه همسایه‌اش بی‌تمایل شود.
به گزارش پایگاه خبری هندو،‌ حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان در سخنرانی در اندیشکده‌یی گفت: شبه‌نظامیان داعش که به تهدید نوظهور برای mandegar-3افغانستان تبدیل شده‌اند از جانب یک “آژانس شوم” در “آن طرف مرزها” حمایت می‌شود.
کرزی با درخواست از قدرت‌های بزرگ برای هماهنگی در رسیده‌گی به ترور برون مرزی گفت: «می‌دانیم که داعش در افغانستان متشکل از شبه‌نظامیان خارجی است. می‌دانیم که این شبه‌نظامیان از سوی یک آژانس شوم در آنطرف مرزها کنترل می‌شود.»
کرزی اولین رهبر افغانستان در پی سرنگونی حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ بود و جنبش‌های افراطگرایی مورد حمایت امریکا در دوران جنگ سرد را عامل مشکلات جنوب و غرب آسیا و شمال آفریقا می‌داند. به گفته او، عواقب این افراطگرایی بلندمدت بوده و کل منطقه را محاصره کرد و به عراق و سوریه گسترش یافته است.
رییس‌جمهوری پیشین افغانستان تاکید کرد: پاکستان در حال پرداخت بهای روند افراطگرایی است که در دوران جهاد پس از شوروی آغاز شد. همین هفته گذشته بود که بسیاری از تحصیلکرده‌های پاکستانی در حمله کویته کشته شدند. بنابراین ما از برادران پاکستانی‌ خود می‌خواهیم تا برای برقراری روابط متمدنانه تلاش کنیم و نشان دهیم که مذهب برای اهداف خوب است.
کرزی همچنین گفت که باید با تهدیدات آن سوی مرزها مقابله کرد و افغانستان خواستار دریافت تجهیزاتی برای ارتش خود شده تا با این تهدیدات مقابله کند اما هند به کابل گفته است که قصد ندارد با برآورده کردن نیاز آنها اوضاع را بیش از این تنش‌زا کند.
کرزی همچنین گفت: بسیاری از رهبران سیاسی از جمله نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هستند که می‌خواهند روابط خوبی با همسایگان داشته باشند و با درخواست من برای صلح در این منطقه موافق هستند.
کرزی که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ رهبری افغانستان را در دست داشت، همچنین تاکید کرد که هند وارد هیچگونه جنگ نیابتی با افغانستان نشده است و صادقانه در حال انجام کارهای بازسازی در آنجاست. او در ادامه از تلاش‌های نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای مطرح کردن مساله بلوچستان در سخنرانی روز استقلال کشورش تقدیر کرد و گفت که افغانستان مشکلاتی که مردم این ولایت جنوبی پاکستان دارند، درک می‌کند.
کرزی در یک جلسه تعاملی با عنوان “بازی قدرت‌ منطقه‌ای و افزایش رادیکالیسم در افغانستان” گفت، تروریسم بزرگترین چالش پیش روی این منطقه است و خواستار نبرد متحد برای شکست آن شد. علاوه بر این، کرزی گفت که چین همسایه خوبی برای افغانستان بوده و کمک‌های نظامی و امنیتی آن ادامه دارد اما روابط کابل با چین به عمیقی رابطه با هند نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.