باشنده‌گان محل: خان‌آباد عمداً به طالبان واگذار شده بود

گزارشگر:◄◄◄ناجیه نوری / دوشنبه 1 سنبله 1395 - ۳۱ اسد ۱۳۹۵

فرماندهان در ولایت کندز عمداً مناطق و ولسوالی‌ها را به طالبان واگذار کرده و مهمات را به آنان به فروش می‌رسانند.
شماری از باشنده‌گان ولسوالی خان‌آباد کندز به روزنامه ماندگار می‌گویند: روز شنبه ۳۰ اسد، قوماندانان در خان‌آباد مهمات را به طالبان فروختند و مرمی‌ها را هوایی فیر کردند، سپس طالبان منطقه را به راحتی تصرف کردند.
mandegar-3به گفته آنان: طالبان قبل از ترک ولسوالی خان‌آباد کامپیوترها و اسنادهای زیادی را با خود بردند و شماری از دفاتر را آتش زدند.
با این حال، ولسوال خان‌آباد تایید می‌کند که طالبان قبل از ترک منطقه شماری از اسناد و کامپیوترهای دفاتر دولتی را با خود بردند.
به گفته ولسوال خان‌آباد: نیروهای امنیتی پولیس و اردوی ملی با همکاری نیروهایی که از تخار آمده بودند، موفق به بازپس‌گیری این ولسوالی از چنگ طالبان شدند.
ولسوالی خان‌آباد عصر روز شنبه به تصرف طالبان درآمد؛ اما گفته می‌شود که پس از مدت کوتاهی مردم محل به کمک نیروهای امنیتی ولایت تخار به رهبری جنرال گلستان رییس امنیت ملی و یاسین ضیا والی تخار موفق به راندن طالبان از این ولسوالی شدند.
شماری از باشنده‌گان ولسوالی خان‌آباد در تماس تلفنی به روزنامه ماندگار می‌گویند: روز شنبه نیروهای امنیتی عمداً خان‌آباد را به طالبان تسلیم کردند.
به گفته آنان: نیروهای امنیتی و قوماندانان سلاح و مهمات را به طالبان فروختند و مرمی‌ها را هوایی فیر کردند، سپس طالبان منطقه را به راحتی تصرف کردند.
این درحالی است که مقامات امنیتی در کابل تصرف خان‌آباد توسط طالبان را عقب نشینی تاکیتکی عنوان کرده بودند.
وزارت دفاع ملی روز گذشته تاکید داشت که نیروهای امنیتی از ولسوالی خان‌آباد به خاطر کاهش تلفات افراد ملکی عقب‌نشینی کرده‌اند.
اما باشنده‌گان خان‌آباد از چگونه‌گی بازپس‌گیری این ولسوالی توسط مردم محل به کمک نیروهای امنیتی ولایت تخار به رهبری جنرال گلستان رییس امنیت ملی و یاسین ضیا والی تخار تأکید دارند.
آنان می‌گویند: مردم محل با همکاری نیروهای کمکی ولایت تخار، کمربند امنیتی در اطراف خان‌آباد ایجاد و سپس نبرد را آغاز کردند که موفق به بازپس‌گیری این ولسوالی از چنگ طالبان شدند.
این باشنده‌گان که نمی‌خواهند نامی ازآنان گرفته شود از بردن اسناد و شواهد از دفاتر دولتی این ولسوالی توسط طالبان خبر داده تاکید دارند که طالبان کامپیوترها و اسناد زیادی را پس از ترک محل با خود بردند.
با این حال، ولسوال خان‌آباد با تأیید این خبر می‌گوید: طالبان پس از ترک منطقه شماری از کامپیوترها و برخی اسناد دفاتر دولتی را با خود بردند.
حیات‌الله امیری ولسوال خان‌آباد به روزنامه ماندگار می‌گوید: نیروهای امنیتی پولیس و اردوی ملی با همکاری نیروهایی که از تخار آمده بودند، موفق به بازپس‌گیری این ولسوالی از دست طالبان شدند.
به گفته او: پولیس و اردوی ملی با همکاری نیروهای تازه نفس که از تخار آمده بودند، موفق به ایجاد کمربند امنیتی در این ولسوالی شده و توانستند منطقه را به طور کامل از وجود طالبان تصفیه کنند.
با این حال، نماینده‌گان مجلس با انتقاد از حکومت تاکید دارند که بحث خویشاوندی و برادری با طالبان سبب شده تا آنان هر روز در کندز قوت بگیرند.
آنان اخطار رییس‌جمهور در سالروز استقلال افغانستان به داعش را که تنها در ننگرهار حضور دارند، نشانگر طالب‌نوازی آشکار حکومت از طالبان تلقی می‌کنند.
این نماینده‌گان با انتقاد از رییس‌جمهور می‌گویند: زمانیکه از حضور طالبان به طور آشکار چشم‌پوشی می‌شود؛ معلوم است که هدفی برای از بین بردن و جنگیدن با طالبان وجود ندارد.
به گفته این نماینده‌گان کندز: بی‌تفاوتی حکومت در تامین امنیت کندز و وعده‌های میان‌خالی مقامات که چند هفته قبل به کندز رفته وبه مردم اطمینان دادند که طالبان دیگر توان تصرف کندز را ندارند، نشان‌گر حمایت آشکار حکومت از طالبان است.
این درحالیست که چند پیش وزیردفاع، داخله، رییس شورای امنیت ملی، رییس ناتو و برخی از مقامات ارشد حکومتی در سفر به کندز به مردم کندز وعده سپردند که امنیت در این ولایت را تامین کرده و دیگر به طالبان اجازه پیش‌روی وتصرف را نخواهند داد.
ولایت کندز از جمله ولایت‌های شمال‌غربی افغانستان است که سال گذشته برای سه روز به طور کامل به دست طالبان سقوط کرد و طالبان موفق شدند سه روز کامل براین ولایت تسلط داشته باشند.
این ولایت مرز مشترک با کشور تاجیکستان داشته و به همین دلیل همواره شاهد حضور گسترده طالبان و سایر نیروهای مخالف مسلح بوده و همیشه میدان نبرد دراین ولایت توسط نیروهای مخالف مسلح گرم است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.