نخست‌وزیر هند: کمک به افغانستان را افزایش می‌دهیم

- ۲۲ عقرب ۱۳۹۱

رییس‌جمهوری کرزی روز دوشنبه در دیدار با نخست وزیر هند در دهلی‌نو خواستار افزایش سرمایه‌گذاری هند در افغانستان شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هند میلیاردها دالر از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ به افغانستان کمک مالی کرده و آماده کمک به دولت کابل برای جلوگیری از بازگشت تندروها پس از خروج نیروهای بین‌المللی در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان است.
با این حال هرگونه اقدام از سوی هند در افغانستان از جانب دولت پاکستان هدف انتقاد قرار می‌گیرد چرا که دولت اسلام‌آباد بیم آن دارد که تاثیر خود را در افغانستان از دست بدهد.
در اکتبر سال گذشته هند و افغانستان یک توافق همکاری استراتژیک با هدف تقویت روابط اقتصادی و امنیتی به امضا رساندند. علاوه بر این حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان به دنبال افزایش فعالیت دولت دهلی‌نو در افغانستان است.
در جریان نشست مدیران تجاری در بمبی، کرزی متعهد شد تا از سرمایه‌گذاری هند در افغانستان همزمان با آماده‌سازی نیروهای ایتلاف ناتو برای خروج از این کشور استقبال کند.
رییس جمهوری افغانستان افزود: تجار هندی زمانی که در مورد افغانستان تفکر می‌کند نباید خجالت بکشند. تجار چینی بیش از هندی‌ها به افغانستان آمده‌اند. آن‌ها پنج یا شش سال قبل به افغانستان وارد شدند. بنابراین بهتر است عجله کنید و فرصت‌ها را در افغانستان به دست آورید.
رییس جمهوری افغانستان روز گذشته با مانموهان سینگ، نخست وزیر هند در دهلی‌نو دیدار کردند. دو رهبر یک کنفرانس خبری مشترک نیز برگزار کردند.
نخست وزیر هند در این نشست مشترک خبری گفت، هند کمک‌هایش را به افغانستان افزایش می‌دهد و در حمایت از این کشور متعهد است.
او افزود: هند از افغانستان حمایت کرده و در تلاش‌هایش برای انکشاف این کشور متعهد باقی می‌ماند. در حال حاضر کمک‌های انکشافی ما به دو میلیارد دالر رسیده است. ما در ایجاد ظرفیت‌های کاری و انکشاف تاسیسات و منابع بشری در افغانستان، تلاش اعظمی خود را به خرچ می‌دهیم. «
هند در استقرار نیروهای بین‌المللی در افغانستان شرکت نداشته است اما در آموزش نیروهای پولیس و ارتش و توسعه زیرساخت‌های افغانستان شرکت داشته‌ است. امریکا پیشتر نگران حضور هند در افغانستان و رقابت‌ دهلی‌نو و اسلام‌آباد در خصوص اعزام عاملان جاسوسی به این کشور بوده است.
در نشستی با هدف تقویت روابط تجاری هند با افغانستان، اس.ام کریشنا، وزیر امور خارجه سابق هند اعلام کرد که منافع تجاری بالقوه باید بر مداخله نظامی خارجی بی‌ثباتی و اضطراب ناشی از خروج نیروها از افغانستان قائق آید.
روزنامه اکسپرس – چاپ هند – نیز روز گذشته نوشت: نخست وزیر هند یک بسته مالی ۱۰۰ میلیون دالری برای توسعه پروژه‌های تجارت افغانستان پیشنهاد کرده و خواستار آموزش نیروهای افغان شده است.
این روزنامه در ادامه نوشت: هند با اعزام تعداد کمی از نیروهای دفاعی به افغانستان باید ظرفیت‌ دفاعی کابل را برای حفاظت از سراسر افغانستان افزایش دهد و اگر در این باره تردید داشته باشد تنها باعث تضعیف توانایی هند در تضمین امنیت منافع بلند مدت خود می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.