سفیر پاکستان به امریکا: از شوروی عبرت بگیرید!

- ۲۲ عقرب ۱۳۹۱

سفیر پاکستان در کابل گفته است که اسلام‌آباد امیدوار است تا مخالفان مسلح دولت افغانستان از جمله شبکه حقانی را ترغیب کند تا به دنبال صلح باشند اما از این موضوع نگران است که مخالفت گروه‌های سیاسی مخالف مذاکره با  طالبان، مانع از ایجاد آشتی ملی شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد صادق، سفیر پاکستان در کابل همچنین در مصاحبه‌اش اعلام کرد، تلاش‌های امریکا با ترغیب طالبان به ایجاد صلح به جای حملات نظامی علیه آنها، در مسیر بهتری قرار می‌گیرد.
سفیر پاکستان پیش از سفر تعیین شده شورای صلح افغانستان به پاکستان برای ارایه یک نقشه راه به منظور کمک به حل مناقشات با طالبان، این اظهارات را بیان کرد. در جریان سفر اعلام شده شورای صلح افغانستان به پاکستان قرار است به چگونگی کمک اسلام‌آباد برای پایان دادن جنگ با طالبان پرداخته شود.
این مقام مسوول پاکستانی در ادامه افزود: افغان‌ها بیشتر از دو سال پیش با یکدیگر متحد شده‌اند تا به روند صلح با طالبان ملحق شوند، اما هنوز افراد بسیار مهمی وجود دارند که علیه این شبه‌نظامیان می‌جنگند و هنوز آماده نیستند تا با شبه‌نظامیان گفت‌وگو و مذاکره کنند.
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، شورای عالی صلح را تاسیس کرد که متشکل از اعضای قوم‌های مختلف و گروه‌های سیاسی است تا بی‌اعتمادی‌ها میان  طالبان و دشمنان قدیمشان را کمتر کرده و با سازشی که میانشان به وجود می‌آید، معاهده صلح را امضا کنند.
از زمانی که سربازان نیروی ایتلافی ناتو آماده شده‌اند تا در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان خارج شوند و ایجاد امنیت را به دست نیروهای دولت افغانستان بسپارند، معاهده صلح امری ضروری محسوب می‌شود.
ناکامی در دستیابی به پیشرفت در روند صلح به نگرانی‌ها درخصوص جنگ داخلی در افغانستان دامن زده است و برخی از افغان‌ها نگران این موضوع هستند که اگر به هیچ توافق کامل سیاسی تا قبل از خروج نیروهای ناتو دست نیابند، شبه‌نظامیان طالبان تلاش می‌کنند تا دوباره قدرت را در این کشور به دست گیرند.
یکی از مقام‌های ارشد افغانستان که شدیدا پیگیر این تلاش‌ها برای صلح‌ است به خبرگزاری رویترز گفت: دولت افغانستان درخصوص برپایی مذاکرات مستقیم با شبه‌نظامیان طالبان با شکست مواجه شده است و هیچ پیشرفت خاصی تا قبل از سال ۲۰۱۴ میلادی انتظار نمی‌رود.
مقام‌های افغانستان اغلب پاکستان را به عنوان یک کشور ناراضی در انجام مذاکرات با واسطه می‌دانند و می‌گویند که اسلام‌آباد وعده‌های زیادی می‌دهد اما به آنها عمل نمی‌کند.
افغانستان، استخبارات پاکستان را به استفاده از گروه‌هایی شبیه شبکه حقانی به عنوان نمایندگانی برای مقابله با نفوذ رقیب هندی خود در افغانستان متهم می‌کند. اسلام‌آباد که سابقه بسیار زیادی در خصوص روابط با شبه‌نظامیان افغانستان دارد تمامی این اتهامات را رد کرده است.
سفیر پاکستان در ادامه افزود: نخست‌وزیر پاکستان از تمامی شبه‌نظامیان درخواست کرده تا وارد این مذاکرات صلح شوند. ما تمامی شبه‌نظامیان افغانستان را تشویق می‌کنیم تا در مذاکرات صلح با دولت افغانستان شرکت کنند. من فکر می‌کنم که یک چیز درخصوص شبه‌نظامیان کاملا واضح است و آن این است که کشتار رهبران این شبه‌نظامیان، آنها را تضعیف نکرده است زیرا آنها به سرعت رهبران جدیدی را جایگزین می‌کنند. آنها قادرند تا رهبران را پس از یک روز یا زمانی در این حدود جایگزین کنند.
این مقام مسوول پاکستانی در ادامه گفت: شبه‌نظامیان نیز نیروهایی دارند. با کشتن نیروهای شبه‌نظامی نمی‌توانید قدرت آنها را تضعیف کنید. رهبران شوروی یک تا دو میلیون از افراد آنها را کشتند. این اقدام فعالیت شبه‌نظامیان را تضعیف نکرد. بنابراین نیروهای امریکایی باید از شوروی سابق عبرت بگیرند.
سفیر پاکستان در کابل درخصوص اینکه دولت اسلام‌آباد حاضر است برای پیشبرد روند صلح چه اقدامی صورت دهد، گفت: انتظارات درخصوص اینکه دولت‌ها چه اقدامی می‌توانند صورت دهند باید منطقی باشد، زیرا پاکستان و شبه‌نظامیان طالبان در یک گروه قرار ندارند. ما بر آنها نظارت نمی‌کنیم، ما به آنها سلاح نمی‌دهیم، ما به آنها کمک مالی نمی‌کنیم. افغانستان باید تلاش کند تا مطمین شود که هر دولتی که این کشور را اداره می‌کند باید متشکل از تمامی گروه‌های قومی و حزبی باشد تا از تکرار ناآرامی‌ها گذشته جلوگیری کند. یک دولت منتخب به طور خودکار به کاهش این قبیل شورش‌ها و تنش‌ها در میان قومیت‌های مختلف کمک می‌کند و یک راه طولانی برای جلوگیری از جنگ داخلی را پیش خواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.