“ناتو و جامعۀ جهانی وعده خلافی کردند”/ وزارت دفاع: عملیات برای بازپس‌گیری ولسوالی‌ها آغاز می‌شود

گزارشگر:◄◄◄روح‌الله بهزاد/ شنبه 6 سنبله 1395 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۵

ناظران در واکنش به گسترش دامنۀ جنگ در کشور می‌گویند، جنجال‌ها و زدوبندهای درون تیمی مسوولان حکومت سبب شده است تا دشمنان از فرصت استفاده کنند و در اکثریت مناطق افغانستان دست به فعالیت‌های هراس‌افگنانه بزنند.
آنان هم‌چنان بر این باور اند که ایالات متحدۀ امریکا و جامعۀ جهانی در قبال افغانستان و پاکستان سیاست دوگانه دارد و گاهی طرف افغانستان و mandegar-3گاهی به‌طرف پاکستان رو می‌گرداند.
به‌گفتۀ آنها، فقر و بیکاری، فساد اداری، موجودیت مافیا، نبود فرهنگ مجازات و مکافات و عدم اطمینان از آینده، سبب نا امیدی مردم شده است.
همزمان با این، وزارت دفاع ملی می‌گوید، نیروهای امنیتی کشور چهارده عملیات را در ده ولایت کشور راه‌اندازی کرده‌اند و این خود بیان‌گر آن است که تنها ده ولایت در کشور ناامن است.
مقامات وزارت دفاع کشور هم‌چنان گفتند که این وزارت برنامه دارد تا عملیاتی را برای بازپس‌گیری ولسوالی‌هایی که قبلاً نزد طالبان بود،راه‌اندازی کنند که در آیندۀ نزدیک عملیات محاربوی آن آغاز خواهد گردید.
این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شودکه از چند هفته به این‌سو، تحرکات مخالفان مسلح دولت و گروه طالبان در اکثر ولایت‌های کشور بیشتر شده‌است.
جنرال امرالله امان، آگاه نظامی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، جنگ افغانستان را به دو بُعد داخلی و خارجی تقسیم کرده، می‌گوید:در بُعد خارجی آن پاکستان و کشورهای هماهنگ با این کشور عمل می‌کنند تا افغانستان یک حکومت دست‌نشانده باشد و دنیا این کشور را از عینک پاکستان نگاه کنند. در بُعد داخلی آن، ایالات متحدۀ امریکا و جامعۀ جهانی در قسمت تجهیز تسلیحاتی نیروهای امنیتی چنانی که وعده سپرده بودند، عمل نکردند.
آقای امان باور دارد که ایالات متحدۀ امریکا چهرۀ دوگانه داشته و بازی دوگانه‌یی را راه انداخته است؛ بهگونه‌یی که گاهی رو به‌طرف پاکستان می‌گرداند و گاهی هم به‌طرف افغانستان.
این آگاه نظامی اظهار داشت: جنجال‌ها و زدوبندهای درون دولتی نیز سبب شده است تا دشمن از فرصت استفاده کند و دست بالایی داشته باشد.
هم‌زمان با این، جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نیروهای امنیتی کشور چهارده عملیات را در ده ولایت کشور راه‌اندازی کرده‌اند و این خود بیان‌گر آن است که تنها ده ولایت در کشور ناامن است.
آقای رادمنش ولایت‌های هرات، غور، نیمروز، بادغیس، پنجشیر و دایکندی را به‌عنوان نمونۀ ولایت‌های امن کشور عنوان کرده، تأکید کرد: این ولایت‌ها تنها نیاز دارد تا از وجود تروریست‌ها پاک‌سازی گردد.
به‌گفتۀ معاون سخنگوی وزات دفاع،این وزارت برنامه دارد تا عملیاتی را برای بازپس‌گیری ولسوالی‌هایی که قبلاً نزد طالبان بود،راه‌اندازی کند که در آیندۀ نزدیک عملیات محاربوی آن آغاز خواهد گردید.
آقای رادمنش بر این باور است که در عملیات‌های کندز و هلمند، نیروهای امنیتی کشور دست‌آورهای خوبی داشته‌اند. اوهم‌چنان گفت: “پُل آلچینکه توسط تروریستان منهدم شده بود و این پُل ولایت کندز را با کشور تاجیکستان وصل کرده است،تا ۲۴ ساعت دیگر فعال خواهد شد.”
آقای رادمنش اذعان داشت: در سطح وزارت دفاعمحلی به‌نام سوق اداره وجود دارد که این مرکزی، با تمام سکتوری‌های امنیتی در ارتباط است و فعالیت‌های نظامی را به‌صورتمشترک برنامه‌ریزی و تطبیق می‌کنند، اما گه‌گاهی که مشکلات و تعطیلاتی به‌وجود می‌آید به معنی نا هماهنگی نهادهای امنیتی نیست.
آخرین دست‌آوردها
نظامیان افغانستان در بخش‌های مختلف مصروف نبرد با گروه‌های تروریست اند.
بربنیاد تازه‌ترین گزارش‌ها، قسیم جنگل‌باغ، فرمانده پولیس ولایت قندوز گفته است، عملیات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ مخالف مسلح دولت کشته و زخمی شده‌اند.
آقای جنگل‌باغ بیان داشت که این عملیات‌ها در بخش‌های مختلف این ولایت صورت گرفته است، نیروهای مشترک امنیتی در حالت پیشروی هستند و می‌توانند طالبان را سرکوب کنند.
فرمانده امنیه ولایت کندز تصریح کرده است:”نظامیان کشور توانسته‌اند در این مدت ساحات مختلفی که به چنگ گروه طالبان بوده است، دوباره به‌دست بیاورند.”
در حین حال،فرمانده لوای ششم پولیس امن و نظم عامه شمال گفته است که وضعیت امنیتی در ولسوالی سانچارک “نسبتاً” بهتر شده است و تا دو روز دیگر ولسوالی سانچارک ولایت سرپل را از وجود طالبان پاکسازی می‌کنند.
جنگ و درگیری نظامی هنگامی در این بخش‌ها به‌ویژه در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل شدید گرفته که گروه طالبان از چندین بخش بالای این ولسوالی حمله کرده که در اثر آن، به‌گفته مقامات محلی بیش از یک هزار خانواده منازل‌شان را ترک کرده‌اند.
پس از آن نیروهای امنیتی به‌گونۀ مشترک عملیات‌های نظامی را برای سرکوب مخالفان مسلح دولت و گروه طالبان راه‌اندازی کرده‌اند که براساس اطلاعات مقام‌های امنیتی، بیش از ۲۵ نفر از مخالفان مسلح دولت در نتیجه این عملیات کشته و زخمی شدند.
افزایش تلفات نیروهای امنیتی
در عین حال، مقام‌های ناتو گفته‌اند که تلفات نیروهای امنیتی کشور در اثر حملات طالبان و دیگر گروه‌ها نسبت به‌سال گذشته بیشتر شده است. اما با وجود آن، ناتو این نیروها را در مسیر مثبت می‌بیند.
مقام‌های ناتو تخمین زده‌اند که در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵۰۰۰ سرباز و پولیس افغانستان کشته و ۱۵ هزار تن دیگر زخمی شده بودند.
چارلز کلیولند، سخنگوی مأموریت «حمایت قاطع» ناتو در افغانستان گفت که به نظر می‌رسد شمار این تلفات در سال‌روان میلادی افزایش یابد.
او که در کابل مستقر است، در یک کنفرانس ویدیویی به رسانه‌ها گفت: «آن‌چه ما می‌دانیم این است که میزان تلفات نیروهای افغانستان در سال‌روان بالاتر است.»
آقای چارلز افزود: “ما راجع به شمار تلفات نیروهای افغانستان نگرانیم و تا جایی که می‌توانیم با افغانستان کار می‌کنیم تا این ارقام را کاهش بدهیم.”
سخنگوی مأموریت ناتو راجع به شمار تلفات نیروهای امنیتی کشور در سال‌جاری چیزی نگفت، اما در ایمیلی که به تعقیب آن به خبرگزاری‌ها فرستاد، اعلام کرد که این افزایش نسبت به همین دورۀ زمانی سال گذشته حدود ۲۰ درصد است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.