واکنش‌‌های گسترده به حمله طالبان بر دانشگاه امریکایی افغانستان- انگشت اتهام بر پاکستان

گزارشگر:◄◄◄هارون مجیدی/ شنبه 6 سنبله 1395 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۵

روز چهارشنبۀ گذشته (۴شهریور)، می‏رفت تا به پایان برسد و کابل یکی از روزهای آرام‏اش را تجربه کند. شهروندان به‌طرف خانه‌های‌شان روان بودند و دانشجویانی که از طرف شب درس می‌خواندند و بیشتر این دانشجویان از طرف روزها در جاهای مختلف مصروف کار اند، می‌خواستند تا درس جدید را آغاز کنند و برگ دیگری بر زنده‌گی‌شان بیافزایند که ناگهان تروریستان یک موتر مملو از مواد انفجاری را در جادۀ دارالامان و در دروازۀ ورودی دانشگاه mandegar-3امریکایی منفجر کردند و آرامش را به هم زدند.
درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی نزدیک به ده ساعت دوام کرد و در جریان درگیری، شماری از دانشجویان به داخل صنف‌ها گیرمانده بودند که توسط نیروهای ویژه و بعد از ده ساعت درگیری نجات داده شدند.
وزارت داخله کشور در این مورد گفته است: حوالی ساعت ۷:۳۰ شب یک تروریست با استفاده از یک عراده واسطۀ نوع تیزرفتار مملو از مواد انفجاری خود را در مقابل دروازۀ ورودی دانشگاه امریکایی، منفجر کرد، سپس دو تروریست مجهز با جنگ افزار، خود را به تعمیر دانشگاه رسانده و شماری از دانشجویان و کارمندان را گروگان گرفتند که در نتیجۀ عملیات پاک‌سازی نیروهای پولیس، ساحه پاک‌سازی گردیده و دو تروریست به هلاکت رسیدند.
وزارت داخله افزوده که در این حملۀ تروریستی ۱۲تن به‌شمولِ ۷ دانشجو، ۳ پولیس، ۱ محافظ دانشگاه و ۱ تن از محافظ مکتب نابینایان کشته و ۳۶ تن از دانشجویان و کارکنان دانشگاه و ۹ تن از نیروهای پولیس ملی، زخمی گردیدند.
هرچند برخی دانشجویان آمارکشته‌شده‌گان را به مراتب بیشتر از این عنوان می‌کنند.
به‌گفتۀ مسوولان وزارت امور داخله، نیروهای ویژۀ پولیس ملی افغانستان، مسوولیت عملیات پاک‌سازی را به‌عهده داشتند و در این عملیات، نزدیک به دوصد تن از کارکنان و محصلان این دانشگاه توسط نیروهای پولیس ویژه، نجات داده شدند.
تا اکنون کسی و یا گروهی مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته است.
حمله بالای دانشگاه امریکایی در کابل با واکنش‏های زیادی روبه‏رو شده است.
در نخستین واکنش، ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که حمله بالای دانشگاه امریکایی افغانستان در کابل، از آن سوی خط دیورند سازمان‌دهی و مدیریت می‌شد.
در خبرنامه‌یی‌که ارگ ریاست‌جمهوری منتشر کرده، نگاشته است: “بررسی اسناد و یافته‌های موثق ریاست عمومی امنیت ملی نشان می‌دهد که حمله از آن طرف خط دیورند سازمان‌دهی و مدیریت می‌گردید. بررسی بیشتر رویداد و شواهد به‌دست آمده هنوز هم جریان دارد.”
در خبرنامه آمده است که رییس‌جمهور غنی با جنرال راحیل شریف، رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان تلفنی صحبت کرده و خواهان اقدامات جدی و عملی علیه تروریستانی شد که این حمله را سازمان‌دهی کرده است.
براساس خبرنامۀ ارگ، جنرال راحیل شریف وعده سپرده است که بعد از بررسی موضوع، از چگونه‌گی اقدامات برای حکومت افغانستان، معلومات ارایه خواهد کرد.
راحیل شریف حمله بر دانشگاه امریکایی افغانستان در کابل را محکوم کرده و تأکید کرده که اجازه نمی‎دهد از خاک کشورش برای فعالیت‎های تروریستی در داخل افغانستان استفاده شود.
دفتر رسانه‏های ارتش پاکستان روز گذشته در همین مورد اعلامیه‌یی را نشر کرد که در آن آمده‎است: “پس از این‎که مقامات افغانستان سه شمارۀ تلفن را با پاکستان شریک ساختند، نیروهای امنیتی پاکستان برای ردیابی تروریستان عملیاتی را در نزدیک سرحد میان افغانستان و پاکستان راه‌اندازی کردند.”
اردوی پاکستان هم‏چنان می‎گوید، هر سه شماره تیلفون مربوط به شبکه‎های تلفون افغانستان است که اکثراٌ در این‎سوی سرحد هم فعالیت می‎توانند.
وزارت خارجۀ امریکا نیز در خبرنامه‏یی حمله بر دانشگاه امریکایی افغانستان را با شدیدترین الفاظ نکوهش کرد و این نهاد را جایی برای پشتیبانی از آموزش و روشنایی آیندۀ کشور خواند.
جان کری، وزیر امور خارجۀ امریکا، در این باره در یک خبرنامه گفته است: “به نماینده‌گی از مردم امریکا، می‌خواهم تأثرات عمیق خود را به خانواده‌ها و نزدیکان کسانی که در این رویداد کشته و زخمی شدند ابراز کنم. می‌دانم که من حرفی را تکرار می‌کنم که از سراسر جهان برای این قربانیان گفته شده است.”
آقای کری افزوده است: “این یک حملۀ ناجوان‌مردانه بر نخبه‌گان فعال و مستعد انجام شده است. این جوانان به آیندۀ بهتر و روشن‌تر افغانستان باور داشتند. این رویداد جان بی‌گناهان را گرفت و بدون شک این حمله نمی‌تواند راهی را که برای صلح در این کشور به پیش گرفته شده است متوقف سازد.”
او اظهار داشت: “حالا بیشتر از پیش ما تعهد خود را مبنی‌بر داشتن همکاری فعال و دوامدار با مردم و دولت افغانستان یک بار دیگر ابراز می‌کنیم.”
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با تقبیح این حمله، آن را به گروه طالبان نسبت داده است.
آقای عبدالله گفته است: “حمله بر نهادهای علمی و دانشگاهی ماهیت جاهلانه علم‌ستیز و انسان‌دشمن طالبان این گروه جنایت‏کار و تروریست را به نمایش گذاشت. حکومت و مردم افغانستان با سعی و تلاش فراوان و به همکاری دوستان بین‌المللی مکتب” مدرسه” دانشگاه و نهاد علمی‌ می‌سازد” ولی طالبان و تروریست‌ها برای نشر و پخش تاریکی و افکار ضدانسانی و اسلامی خود دست به تخریب مساجد” مکاتب و نهادهای علمی و دانشگاهی می‌زنند.”
عبدالله عبدالله در عین حال تأکید کرده که مردم افغانستان به‌رغم شرارت،‌ حملات تروریستی و به آتش‌کشانیدن مکاتب، مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراط‌گر را ادامه می‌دهند.
دفتر نماینده‏گی سازمان ملل متحد نیز حمله بر دانشگاه امریکایی افغانستان در کابل را محکوم کرده است.
در خبرنامه‏یی که از سوی این نهاد منتشر شده، آمده است: “یوناما حمله بالای دانشگاه امریکایی را تقبیح می‏کند که منجر به کشته‌شدن ۱۲ فرد ملکی و زخمی‌شدن بیش از ۵۰ تن دیگر گردید که بیشتر آن‌ها دانشجویان بودند. ”
هم‌چنین وزارت تحصیلات عالی نیز با محکوم‌کردن این حمله می‌گوید که هدف قرار دادن نهادهای اکادمیک و کشتار غیرنظامیان، دشمنی با مردم و انسانیت است.
مسوولان در وزارت تحصیلات عالی گفته‌اند: “گروه‌های مسلح جاهل و دور از ارزش‌های اسلامی و انسانی با حمله به دانشگاه امریکایی یک‌بار دیگر چهره‌های سیاه‌شان را به مردم جهان آشکار کردند. اینان با هدف قراردادن مرکز علمی و آموزشی با قساوت تمام، ده‌ها تن از هم‌وطنان بی‌گناه اعم از دانشجویان، استادان و محافظان را شهید و زخمی ساختند. تروریستان با این عمل‌شان یک بار دیگر تخم بدبینی و نفرت نسبت به خودشان را در دل مردم کاشته و مورد نفرین قرار گرفتند.”
در این حال، دانشگاه امریکایی افغانستان در کابل پس از این مرگ‏بار بالای این مرکز اکادمیک، تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.
در صفحۀ فیسبوک دانشگاه امریکایی افغانستان نوشته شده است: «نیازی به گفتن نیست، به دلیل حملۀ اخیر بالای دانشگاه، واحد کابل دانشگاه تا اطلاع بعدی مسدود است».
در ادامۀ این نوشته آمده است که مراکز ولایتی دانشگاه باز هستند و به‌صورت عادی «درس‌ها» ادامه می‌یابد.
چندی پیش دو تن از استادان این دانشگاه نیز در چند صد متری این دانشگاه از سوی افراد نامشخص ربوده شدند که تا هنوز از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.