آیا امریکا از شمار سلاح‌های کمکی‌اش به افغانستان بی‌خبر است؟

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 7 سنبله 1395 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۵

براساس یک گزارش پژوهشی، پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا از شمار سلاح‌ و مهماتی‌که پس از سال ۲۰۰۱، در افغانستان و عراق توزیع کرده است، آمار دقیقی ندارد.
بر بنیاد این تحقیق که توسط تیمی متشکل از پژوهش‌گران سازمان «Action on Armed Violence(AOAV)» مستقر در لندن، در طول یک سال انجام mandegar-3شده است، پنتاگون تنها برای تهیۀ سلاح‌های کوچک و مهمات جنگی در افغانستان و عراق از سال ۲۰۰۱ تا سپتمبر ۲۰۱۵، ۴۰ میلیارد دالر هزینه کرده و حداقل، بیش از یک و نیم میلیون سلاح کوچک در این مدت، به افغانستان و عراق فرستاده است.
اما براساس گزارش رسمی پنتاگون، امریکا به ارزش ۷۹۹ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۱۲۲ دالر امریکایی به افغانستان و عراق کمک نظامی کرده و به تعداد ۷۱۹ هزار سلاح‌ کوچک در این دوره به افغانستان و عراق فرستاده است.
در این تحقیق، ۴۱۲ قرارداد سلاح‌های کوچک توزیع شده از جانب پنتاگون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و محققین برای دقت بیشتر، از منابع گوناگون دولتی و مستقل به شمول قراردادهای وزارت دفاع، دیتابس قراردادهای تدارکات فدرال، گزارش‌های عملیات‌های خارجی، گزارش‌های سیگار، گزارش‌های حساب‌داری حکومت و تحقیقات مراکز تحقیقی، استفاده کرده‌اند.
این گروه تحقیقی ادعا کرده است که نتیجۀ تحقیق‌شان نمایان‌گر عدم حساب‌دهی و شفافیت در وزارت دفاع امریکا است.
لین اوورتون، یکی از نویسنده‌گان این تحقیق گفته است: «ما با دیدن دیگر ریکاردهای دولتی امریکا دریافتیم که حداقل ۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۹۱۰ سلاح کوچک به افغانستان و عراق در جریان ۱۴ سال گذشته فرستاده شده، اما به نظر می‌رسد که تنها ۳ فیصد آن‌ها در دیتابس پنتاگون ثبت شده است.»
او در ادامه گفته است: «دولت امریکا هم‌چنان اعتراف کرده است که نمی‌داند بسیاری از این سلاح‌ها و مهمات در حال حاضر در کجا قرار دارد یا استفاده می‌شوند».
با این حال، برخی از نماینده‌گان مجلس و آگاهان نظامی در پیوند به این گزارش می‌گویند که وقتی ابرقدرتی مانند امریکا از فعالیت‌های مخفی رقبایش مانند روسیه و ایران می‌تواند آگاهی داشته باشد، به‌صورت قطع که از آمار سلاح‌های فرستاده‌شده خودش به کشورهای عراق و افغانستان نیز آگاه‌است.
شکیبا هاشمی، عضو کمیتۀ امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: به‌هیچ عنوان ممکن نیست که یک کشور با امکانات فراوان و ابرقدرت‌بودن در جهان، نداند که با چه‌کسی وارد معامله است و در این معامله چه‌مقدار سود و زیان کرده است.
بانو هاشمی در ادامه میافزاید: امریکایی که حتا از فعالیت‌های مخفی کشورهای رقیبش آگاه می‌شود، به‌صورت قطع از سلاح‌ها و مهماتی که به افغانستان و عراق فرستاده است ، نیز آمار دقیق دارد.
این عضو مجلس نماینده‌گان خاطرنشان ساخت: داعش، طالب و سایر گروه‌های تروریستی و رادیکال، ابزارهایی‌اند که کشورهای قدرت‌مند در سیاست‌های خارجی‌شان از آن استفاده می‌کنند، بناٌ تجهیز و تمویل این گروه‌ها نیز کار همین قدرت‌هاست و طبیعاً با برنامه و به مقدار نیاز به آن‌ها سلاح و مهمات می‌فرستند.
بانو هاشمی در مورد دلیل پنهان‌کاری امریکا از آمار سلاح‌ها و مهمات فرستاده به کشورهای افغانستان و عراق تصریح کرد: امریکا با این‌کار می‌خواهد نشان دهد که سلاح‌های موجود نزد گروه‌های تروریستی در افغانستان و عراق که اکثراً امریکایی است را این کشور به آن‌ها نداده است.
شکیبا هاشمی براین باور است که امریکا در بسا موارد برای طالبان و داعش در افغانستان و عراق سلاح داده است، اما آن را در گزارش به‌گونه‌یی درج کرده است که گویا با عقب‌نشینی، سلاح‌ها و مهمات ما در اختیار دشمن قرار گرفت.
در سویی دیگر، جنرال عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی به این باور است که وقتی کشورِ قدرت‌مندی با داشتن پیشرفته‌ترین وسایل تخنیکی و تکنالوژیکی نداند که چه مقدار سلاح به‌کجا و برای کی فرستاده‌است، جای تعجب است.
آقای امرخیل می‌افزاید: اگر واقعاٌ چنین باشد، به این معنا است که فساد در امریکا نسبت به فساد در افغانستان در اوج است و سلاح‌های این کشور به‌صورت گسترده قاچاق می‌شود!
به‌گفتۀ این آگاه نظامی: “در افغانستان طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر، مهمات بیشتر با نوعیت بهتر دارند و همۀ آن ساخت امریکاست. امریکا آمار سلاح‌ها و مهمات را به این دلیل پنهان می‌کند تا هم دولت افغانستان را تجهیز کند و هم طالبان را.”
آقای امرخیل باور دارد که امریکا با این پنهان‌کاری می‌خواهد ملت امریکا و کشورهای رقیبش را فریب دهد تا نداند که امریکا در کشورهای مانند افغانستان و عراق به گروه‌های تروریستی سلاح توزیع می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.