داعش همچنان یک خطر جدی است

گزارشگر:دوشنبه 8 سنبله 1395 - ۰۷ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3پیروزی‌های نظامی اخیر علیه گروه تروریستی داعش خوش‌بینی در خصوص نزدیک بودن پایان کار این گروه را افزایش داده اما صاحب‌نظران هشدار می‌دهند که داعش همچنان یک نیروی تروریستی توانمند است.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه پرس هرالد، مقامات پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی امریکا در حال حاضر گروه تروریستی داعش را یک نیروی نظامی در هم شکسته و رو به تضعیف که هر چه بیشتر روحیه خود را از دست می‌دهد، تلقی می‌کنند. این نشاندهنده تغییر چشمگیر وضعیت این گروه است که دو سال پیش به هنگام اعلام موجودیت و به اصطلاح خلافت خود همانند یک ارتش افراط‌گر شکست ناپذیر به نظر می‌رسد.
این ارزیابی‌های جدید بعد از آن مطرح می‌شود که طی روزهای اخیر و همچنین در طول تابستان امسال پیروزی‌های سریع و نسبتا کمتر خشنی علیه مواضع گروه تروریستی داعش در مناطق مرزی سوریه با ترکیه و همچنین در مناطق سنی نشین کشور عراق به دست آمد.
این در حالی است که قبلا این دو منطقه مناطقی بودند که در ظاهر داعش جایگاه تثبیت شده‌ای در آنها پیدا کرده بود. تسخیر سریع شهر جرابلس طی چند روز گذشته که به عنوان آخرین مقر شبه نظامیان داعش در مرز ترکیه در نظر گرفته می‌شد به بسته شدن مناطق مرزی که تا پیش از این برای جابه جایی نیرو، محموله‌ها و پول برای شبه دولت گروه داعش ضروری بود، کمک کرد.
همچنین جنگی که برای بازپس گیری جرابلس انجام شد نشان داد که تروریست‌های داعش دیگر تمایل ندارند در مقابل یک حمله پایدار و مداوم به هر قیمتی برای حفظ اراضی خود بجنگند. براساس گزارش‌ها در حمله تحت رهبری تانکهای ارتش ترکیه به جرابلس تنها یک شبه نظامی کشته شد و صدها تن دیگر از آنها فرار کردند.
در همین حال مقامات امریکایی در نتیجه پیروزی‌های اخیر از امکان آغاز حمله برای بازپس‌گیری شهر موصل عراق به عنوان پایتخت به اصطلاح خلافت این گروه در عراق ظرف پاییز سال جاری خبر دادند. این شهر یک میلیون نفری در مقابل حملات نیروهای کرد و عراقی که به سمت آن پیشروی می‌کنند هرچه بیشتر در محاصره قرار می‌گیرد.
مایکل نایتس، کارشناس امور عراق در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن اظهار کرد: بازپس گیری موصل در کنار بازپس گیری شهرهای دیرالزور و رقه در سوریه پایان کار خلافت داعش را رقم خواهد زد.
وی اظهار کرد: بعد از سقوط این شهرها داعش دیگر گروه تروریستی سابق نخواهد بود. آنها شاید بتوانند در مراکز شهرها بمب گذاری با خودرو انجام دهند و حملاتی با سلاح‌های کوچک انجام دهند اما دیگر نمی‌توانند به شکل روزانه دست به جنگ‌های سنگین بزنند. به عبارت دیگر در آن زمان ما به وضعیتی که در سال ۲۰۱۳ با داعش داشتیم باز خواهیم گشت.
با این حال مقامات اطلاعاتی امریکا به رقم این خوش بینی هشدار می‌دهند قابلیت داعش برای الهام بخشیدن جهت انجام حملات تروریستی در کشورهای خارجی و سازماندهی چنین حملاتی همچنان پابرجا است و شاید با ناتوانی حامیان خارجی داعش برای رسیدن به خلافت، این خطر حتی بزرگ‌تر شود.
نیکولاس راسموسن، رییس مرکز ملی مبارزه با تروریسم امریکا اخیرا به کمیته امنیت مجلس نمایندگان امریکا گفته: به رقم پیشرفت‌های اخیر ارزیابی ما این است که توانایی داعش برای انجام حملات تروریستی تا به حال به این میزان چشمگیر تضعیف نشده بود.
شبه نظامیان با این حال همچنان به انفجار خودروهای بمب گذاری شده و انجام حملات انتحاری شبانه در بغداد می‌پردازند این وضعیت ممکن است شورش‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای خونینی را که بعد از حمله امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ این کشور را به یک کشتارگاه تبدیل کرد، به عراق بازگرداند.
از طرفی داعش نیز ممکن است تبدیل به یک شبکه تروریستی جهانی بدون کشور مثل چیزی که القاعده بعد از سال ۲۰۰۱ به آن تبدیل شد، تغییر ماهیت دهد. دیگر شبه نظامیان نیز ممکن است از درگیری‌ها فرار کنند تا جان خود را نجات دهند اما به گفته کارشناسان آنها در صدد این هستند که در زمان و مکانی مناسب به انتخاب خود دوباره بجنگند. آنها ممکن است به درگیری‌های دیگر فرستاده شده یا به عنوان بمب گذار انتحاری مورد استفاده قرار بگیرند.
با این حال گروه تروریستی داعش همچنان دامنه نفوذ گسترده‌ای دارد این گروه طبق برآوردهای امریکا هنوز نیمی از مناطقی که در سال ۲۰۱۴ در عراق اشغال کرد و ۷۰ درصد اراضی خود در سوریه را در دست دارد و همچنان می‌تواند از طریق اخذ مالیات و دیگر اخاذی‌ها میلیون‌ها دلار درآمد کسب کند.
برآوردهای اطلاعاتی فعلی امریکایی‌ها نشان می‌دهد که داعش در حال حاضر چیزی نزدیک به ۱۶ هزار نیرو دارد و این نیمی از تعداد نیروهای این گروه در حدود یک سال پیش است اما همچنان نیروی قابل ملاحظه‌ای است.
مقامات امریکایی در مقابل به پیشرفت‌های دو سال اخیر علیه داعش و انجام بیش از ۱۴ هزار حمله هوایی علیه این گروه تروریستی اشاره می‌کند.
جنرال شان مک فارلند، فرمانده سابق نیروهای امریکایی شرکت کننده در عملیات علیه داعش اظهار کرد: تعداد شبه نظامیان حاضر در خط مقدم کاهش یافته است. داعش نه تنها به لحاظ کمیت بلکه به لحاظ کیفیت نیز تضعیف شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.