وزارت دفاع ملی با رد اظهارات سفیر اتحادیه اروپا: درباره شمار جنرالان فرمایشی تحقیق می‌کنیم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 15 سنبله 1395 - ۱۴ سنبله ۱۳۹۵

افزایش جنرالان غیرمسلکی و فرمایشی، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.
در روزهای پسین سفیر اتحادیه اروپا از وجود صدها جنرال غیرمسلکی که براساس واسطه و پول به این رتبه رسیده‌اند، خبر داد.
آگاهان نظامی، موجودیت نظامیان بی‌تجربه را خطر جدیی برای آیندۀ کشور دانسته تأکید می‌ورزند که جنرالان فرمایشی از آمر خود اطاعت نمی‌کنند، از mandegar-3نظام آگاهی نمی‌داشته باشند و سبب افزایش تلفات در میدان‌های نبرد می‌شوند.
فرانز مایکل میلبن، سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان گفته است، گرفتن رتبۀ جنرالی در افغانستان به یک معاملۀ بازرگانی می‌ماند.
آقای میلبن تأکید ورزیده است: رتبه‌های نظامی در افغانستان بر بنیاد مهارت‌ها و کارنامه‌های نظامی و نیز شایسته‌گی نه؛ بل با پول و شناخت گرفته می‌شوند و این‌کار در میدان‌های نبرد جنگ را به سود هراس‌افگنان پایان می‌بخشد.
سفیر اتحادیۀ اروپا هم‌چنان اظهار داشته است: “شماری از افسران بلندرتبۀ افغانستان به چوروچپاول منابع افغانستانی‌ها به شکل استخراج معادن دخیل‌اند و به شکل سحرآمیزی دارایی‌های آن‌ها را از جیب‌شان برای اهداف شخصی خود بیرون می‌کشند. آن‌ها سلاح و مهمات را نیز به دشمن می‌فروشند”
سفیر اتحادیۀ اروپا بر این باور است که شماری از جنرالان افغانستان چندین برابر بیشتر از جنرالان بریتانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه است.
در حین حال، مقامات در وزارت دفاع ملی با آن‌که آمار دقیقی از شمار جنرالان این وزارت نمی‌دهند، اما می‌گویند که جنرالان این نهاد براساس تشکیل و معیارهای علمی‌، انتخاب می‌شوند.
جنرال محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با رد گفته‌های اخیر سفیر اتحادیۀ اروپا می‌گوید: آنچه سفیر اتحادیۀ اروپا گفته است، نیازمند تحقیقات گسترده است تا به چنین نتیجه‌یی رسید.
مقامات در وزارت دفاع می‌گویند که در تلاش‌اند تا در ارتباط به گفته‌های اخیر سفیر اتحادیۀ اروپا تحقیق کنند.
معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید که بربنیاد پالیسی این وزارت، کسانی می‌توانند به رتبۀ جنرالی دست پیدا کند که دارای تحصیلات عالی باشند و در کنار آن، داشتن اثر علمی، پیشینۀ وظیفه‌یی خوب، آغشته نبودن به فساد و وفادار بودن به وطن از الزامات دیگر رسیدن به این رتبۀ نظامی می‌باشد.
آقای رادمنش خاطرنشان ساخت: “جنرال‌های وزارت دفاع براساس تشکیل این وزارت انتخاب می‌شوند، اما در مورد آمار دقیق جنرالان وزارت دفاع به دلیل بعضی ملاحظات نمی‌توانم ابراز نظر کنم.”
در سویی دیگر، جنرال عتیق‌الله امرخیل آموزگار پیشین نظامی وزارت دفاع ملی می‌گوید: رتبۀ جنرالی در افغانستان تبدیل به یک تجارت شده است، به همین دلیل است که احترام به دانش و رتبۀ یک جنرال اصلاً وجود ندارد.
این آگاه نظامی بر این باور است که نظر به قانون امور ذاتی افسران، کسانی که تازه از اکادمی نظامی فارغ می‌شوند، از «دوم بریدمن» الی «جگتورن» می‌تواند ترفیع کند، آن‌هم در صورتی که آغشته به فساد نباشد، وظایف‌اش را درست اجرا کرده باشد و غیابت نیز نداشته باشد، در غیر آن نمی‌تواند ترفیع کند.
آقای امرخیل می‌افزاید: وقتی نظامی فارغ‌شده کارشناسی ارشد به دست می‌آورد، می‌توانند از رتبۀ جگرن الی دگروال ترفیع کند و کسانی که به رتبۀ جنرالی می‌رسند با شرایطی همچون داشتن دانش ارکان حربی، داشتن اثر علمی در حوزۀ کاری، مهارت در ادارۀ یک فرقۀ نظامی، اشتراک در تطبیقات فرماندهی یا قرارگاه را باید داشته باشد.
آقای امرخیل با بیان این‌که موجودیت جنرالان غیرمسلکی و فرمایشی می‌تواند یک خطر جدی برای آیندۀ کشور تلقی کرده، اظهار داشت: “جنرال فرمایشی از آمر خود اطاعت نمی‌کند، از نظام آگاهی نمی‌داشته باشد، دسپلین از میان می‌رود و در نهایت تلفات در میدان‌های نبرد افزایش می‌یابد.”
به باور او: اگر کشوری امن و جنرالان غیرحرفه‌یی در آن فراوان باشد، مردم آن کشور شاهد کودتاهای پی‌درپی، بی‌نظمی و جنگ‌های داخلی خواهند بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.