قلعه‌زال از اشغال طالبان آزاد شد

گزارشگر:سه شنبه 16 سنبله 1395 - ۱۵ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که کنترل منطقه “قلعه زال” در ولایت شمالی قندوز را از گروه طالبان پس گرفته است.
این وزارت در اعلامیه‌یی گفته که عملیات نظامی به همین منظور از روز یک شنبه (۱۴ سنبله/شهریور) آغاز شد و پیش از ظهر دیروز این منطقه به تصرف نیروهای امنیتی درآمد.
محمدقسیم جنگل باغ، فرمانده پلیس قندوز، به بی‌بی‌سی گفت که مرکز ولسوالی قلعه زال به کنترل نیروهای دولتی درآمده، ولی عملیات در اطراف آن ادامه دارد.
آقای جنگل باغ افزود که پس از پس‌گیری مرکز قلعه زال، عملیات نظامی به عملیات جستجو و پاکسازی تغییر کرده تا مناطق روستایی از حضور شورشیان گروه طالبان “پاک” شود.
هم در اعلامیه وزارت داخله و هم در اظهارات فرمانده پلیس قندوز تاکید شده که به گروه طالبان تلفات سنگینی وارد شده، اما آماری در این مورد ارائه نکرده‌اند.
گروه طالبان هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.
گروه طالبان آخر ماه سرطان (تیر) اعلام کرد که کنترل قلعه زال را از دست نیروهای دولتی بیرون کرده و یک عضو شورای ولایتی قندوز هم این خبر را تایید کرد.
قلعه زال واقع در غرب شهر قندوز از مناطق مهم و استراتژیک ولایت قندوز است که با ولایت سمنگان مرز مشترک دارد.
این تحول به دنبال یک رشته تحولات پی‌هم در ولایت ناآرام ولایت قندوز روی داده است. دو هفته پیش طالبان برای چند ساعتی کنترل منطقه خان‌آباد در شرق قندوز را به دست گرفتند.
این گروه در مناطق شمالی ولایت قندوز هم به فعالیت‌های خود شدت بخشیدند.
به دنبال این تحولات، مقام‌های ارشد ارتش به قندوز رفتند تا مدیریت عملیات نیروهای مسلح را علیه گروه طالبان به دست گیرند. از جمله جنرال مرادعلی مراد معاون رییس ستاد ارتش در همان روز سقوط خان‌آباد به قندوز رفت که تا حال در قندوز است.
این جنرال چهارستاره ارتش دیروز به رسانه‌ها گفت که امید و زندگی را به قندوز باز می‌گرداند و شورشیان گروه طالبان در حال از دست دادن موقعیت خود هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.