چرا رییس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت نمی‌کند؟

گزارشگر: ناجیه نوری / یک شنبه 28 سنبله 1395 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۵

محمد اشرف‌غنی به دلیل مشکلات صحی که دارد، نمی‌تواند در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند. او سال پارهم در این نشست شرکت نکرده بود.
شماری از آگاهان سیاسی و استادان دانشگاه می‌گویند این که سال پار داکترعبدالله رییس اجرایی و سال روان سروردانش معاون دوم ریاست mandegar-3جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می‌کند، گواه براین است که رییس‌جمهور به دلایل مشکلات صحی به این سفر نمی‌رود و بدن او طاقت مسافرت طولانی را ندارد.
اما آنان تاکید دارند که حکومت افغانستان باید از طریق وزارت خارجه در خصوص اینکه چرا رییس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که یک نشست بسیار مهم برای افغانستان است شرکت نمی‌کند، توضیح دهد.
موسی فریور استاد دانشگاه کابل دلیل حضور نیافتن رییس‌جمهورغنی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مسایل صحی آقای غنی عنوان ‌می‌کند و می گوید که دلایل اقتصادی و امنیتی هم می‌تواند مانع رفتن او به این نشست شود.
او می‌گوید که غنی باید خود دراین نشست شرکت می‌کرد و دیدگاه‌ و خواست مردم افغانستان را به گوش جهانیان می‌رساند؛ اما به نظر من به علت مشکلات صحی که دارد، در این نشست شرکت نمی‌کند و عدم حضور رییس‌جمهور غنی در آن یک کمبود و یک خلا محسوب می‌شود.
این واکنش‌ها پس از آن ابراز می‌شود که ریاست‌جمهوری اعلام کرده که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به جای رییس‌جمهور، سروردانش معاون دوم وی شرکت خواهد کرد.
ریاست‌جمهوری می‌گوید: رفتن معاون دوم به نشست مجمع سازمان ملل متحد یک امر معمول است و دراین نشست گاهی وزرای خارجه کشورها نیز شرکت می‌کنند.
به گفتۀ سخنگوی ریاست‌جمهوری: از جانب افغانستان در این نشست سال پار رییس‌اجرایی، شرکت کرده بود و در نشست پیش‌روی سرور دانش شرکت خواهد کرد.
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست‌جمهوری به روزنامۀ ماندگار گفت: حضور یافتن معاونین رییس‌جمهور به جای رییس‌جمهور یک امر معمول است.
خواستیم در مورد اینکه چه موضوعاتی از جانب افغانستان در این نشست مطرح خواهد شد و اینکه آیا از پاکستان به عنوان کشور مداخله‌گر در امور افغانستان در این نشست شکایت خواهد شد، نظر ریاست‌جمهوری را داشته باشیم؛ اما دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری دراین خصوص اظهار نظری نکرد.
به گفته رییس دفتر سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری: قرار براین است که موضوعات مطرح در سازمان ملل از جانب افغانستان قبل از سفر با رسانه‌ها شریک ساخته نشود.
نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور بررسی رویدادهای جهان همه ساله در مقر این سازمان که در نیویارک امریکا موقعیت دارد، برگذار می‌شود.
چون در این نشست روسای جمهور کشورها شرکت می‌کنند؛ به همین دلیل این نشست به نام جلسه سران اعضای سازمان ملل متحد یاد می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :