بهاوی با خدا حافظی از ورزش: حقوق ورزشکاران دزدی می‌شود

گزارشگر:دوشنبه 29 سنبله 1395 - ۲۸ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3نثار احمد بهاوی، تکواندوکار مشهور افغانستانی با بیان این‌که از حقوق یک هزار افغانی ورزشکاران تیم ملی نیز دزدی می‌شود، از خداحافظی خود با دنیای ورزش خبر داد.
طی ۱۲ سال گذشته افغانستان شاهد دستاوردهای چشم‌گیر در عرصۀ ورزش به‌ویژه در رشتۀ تکواندو بوده است.
ورزشکاران افغانستان بارها در میادین بین‌المللی و جهانی حضور یافته و مدال‌های رنگارنگی را کسب کرده و خنده بر لبان هموطنان خود نقش بسته‌اند.
جوانان افغانستان با وجود مشکلات موجود در این کشور توانستند چندین‌بار در مسابقات المپیکی آسیا، جنوب آسیا و جهان شرکت کرده و پرچم این کشور را به اهتزاز در آورند.
یکی از این ورزشکاران که در چندین المپیک آسیا، جنوب آسیا و جهان شرکت کرده نثاراحمد بهاوی است، کسی که به‌گفته خودش تنها مدال المپیک جهانی را در کلکسیون خود کم دارد.
آقای نثاراحمد بهاوی، در گفت‌وگو با خبرگذاری فارس گفت: قهرمانی در آسیا، جنوب آسیا، کشورهای اسلامی، در سطح جهان و کشورهای منطقه را تجربه کردم، ۲ دوره شرکت در المپیک و کسب سهمیه در المپیک را در کارنامۀ خود دارم، تنها در کلکسیون مدال‌های من یک مدال المپیک کم است.
این ورزشکار مشهور افغانستان افزود: تکواندوکاران موفق زیادی در افغانستان داشتیم، اما از ۲ سال به این‌طرف که مشکلات ورزش افغانستان زیاد شده است، روزبه‌روز دست آوردها در رشتۀ تکواندو کم می‌شود.
آقای بهاوی اظهار داشت: افغانستان کسانی مانند «روح‌الله نیکپا»، «محمود حیدری»، «رومان عباسی»، «سیدمسعود کریمی»، «وهاب زازی» و سایر تکواندوکاران را داریم، این‌ها کسانی هستند که مدال‌های زیادی را در کارنامه دارند و در مسابقات جهانی شرکت کرده‌اند.
نثار احمد بهاوی با بیان این‌که دیگر با دنیای ورزش خدا حافظی کرده است، خاطرنشان ساخت: از سال ۲۰۱۰ به این‌طرف پزشکان به من توصیه کردند که باید به ورزش ادامه ندهم، زیرا کمر و زانوهایم مشکل پیدا کرده به همین دلیل ۸ بار عمل جراحی شدم.
بهاوی افزود: با وجود این مشکلات هم می‌خواستم به مدال المپیک برسم به همین دلیل از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ همیشه با دارو تمرین کردم، به دلیل درد زیاد بعد از المپیک ۲۰۱۲ پزشکان مرا به‌صورت قطعی از ورزش منع کرده و گفتند که اگر به ادامه تمریناتم بپردازم، بعد از ۴۵ ساله‌گی از راه رفتن می‌مانم؛ به همین دلیل در مسابقات ریو ۲۰۱۶ شرکت نتوانستم.
او با انتقاد از کمیتۀ ملی المپیک افغانستان بیان داشت: مسابقات المپیک بلندترین سطح مسابقات در جهان است و نخبه‌گان و قوی‌ترین‌ها در آن شرکت کرده و اهداف آن‌ها نیز بسیار بلند است و تنها برای گرفتن مدال شرکت نمی‌کنند، بلکه برای شناخته شدن در سطح جهان شرکت می‌کنند.
او اضافه کرد: “ما نمی‌گویم چرا ورزشکاران ما در ریو ۲۰۱۶ شکست خوردند، ورزش باخت و بُرد دارد، اما این‌که چگونه می‌بازد این جای حرف دارد. شما دیدید که ورزشکاران ما در ثانیه‌های اول باختند، این برای مردم ما بسیار سخت است که در ۲ دوره نخست در المپیک تجربه مدال را داشتند، اما در این دور بدون مدال به خانه برگشتند. در افغانستان یک ماه پیش از چنین مسابقه‌یی ورزشکار انتخاب می‌شود که این خود جای تأسف است.”
بهاوی از وضعیت کنونی ورزش در افغانستان انتقاد کرد و با اشاره به ایجاد فدراسیون‌های موازی، گفت: در نتیجۀ زدوبندها حتا از حقوق یک هزار افغانیگی ورزشکاران تیم ملی نیز دزدی می‌شود.
نثار احمد بهاوی، در سال ۱۳۶۴ در کابل متولد و از مدرسۀ رابیا فارغ‌التحصیل شده و به دلیل تلاش‌های ورزشی خود در آزمون کنکور نتیجه‌یی نگرفته است.
بهاوی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ در ده‌ها مسابقه بین‌المللی شرکت و ۲ مدال طلا از المپیک آسیایی کسب و ۲ بار سهمیه شرکت در المپیک جهانی را در کارنامه خود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.