وزارت مهاجرین: ۷.۲میلیون شهروند افغانستان مهاجر است

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 30 سنبله 1395 - ۲۹ سنبله ۱۳۹۵

mandegar-3مسوولان در وزارت مهاجرین و برگشت کننده‌گان می‌گویند که درحال حاضر ۷.۲میلیون شهروند افغانستان مهاجر هستند و اولویت دولت نیز بازگشت آبرومندانۀ دوبارۀ مهاجران و فراهم‌آوری امکانات برای آنان می‌باشد.
آنان هم‌چنان می‌گویند، نبود شهرک‌های معیاری سبب شده تا مهاجران علاقۀ برای زنده‌گی در شهرک‌های متعلق به خود را نداشته باشند.
هم‌چنان، دیروز(دوشنبه، ۲۹ شهریور/سنبله) تفاهم‌نامۀ ساخت شهرک مهاجرین در ساحۀ باریک‌آب ولایت پروان میان وزرات مهاجرین و ادارۀ انکشاف زون پایتخت در ارگ ریاست جمهوری به امضا رسید.
سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و برگشت کننده‌گان در نشستی که به همین مناسبت در ارگ ریاست‌جمهوری ترتیب داده شده بود، گفت: افغانستان ۷٫۲میلیون در بیرون از کشور دارد که از میان آن، ۱٫۶میلیون دارای کارت در پاکستان بوده و بیش از یک میلیون فاقد مدرک در پاکستان به‌سر می‌برند.
آقای بلخی افزود که از این میان، هشت صد هزار مهاجر دارای کارت در ایران به سر می‌برد و چهارصد هزار و پنجاه هزار کسانی که دارای گذرنامه و اقامۀ موقت دارند و در حدود یک میلیون افغانستانی فاقد مدرک در ایران به سر میبرند.
مسوولان در وزارت مهاجرین و برگشت کننده‌گان هم‌چنان می‌گویند که شمار باقی مانده از این میان، در کشورهای اروپایی و امریکایی مهاجر اند.
آقای بلخی با بیان این‌که کمیسیونی بر بنیاد فرمان ۱۰۴ ریاست‌جمهوری برای تثبیت دقیق برگشت کننده‌گان کار می‌کند، گفت: در ۲۹ولایت برنامه توزیع نمره‌های زمین برای مهاجرین جریان دارد.
او تأکید کرد: غیر از پنج ولایت، در دیگر ولایات زمین برای مهاجرانی که عودت می‌کنند و نیازمند هستند در نظر گرفته شده است.
آقای بلخی می‌گوید که هر نمره زمین از ۳بسوه تا ۷بسوه را در بر می‌گیرد که این نمره‌ها برای برگشت کننده‌گان نیازمند نیازمند توزیع می‌شود.
وزیر مهاجرین و برگشت کننده‌گان می‌گوید که از چندی بدین‌سو نمرات دولتی برای توزیع به برگشت کننده‌گان در ولایات کابل و ننگرهار تمام شده است.
آقای بلخی ضمن یادآوری این که نمرات توزیع شده در باریک‌آب مختص به برگشت کننده‌گان ولایات پنجشیر و پروان است گفت: ۱۳هزار نمره زمین در شهرک باریک آب ولایت پروان به مهاجرین توزیع شده است و ۱۶۰۰ نمره زمین دیگر نیز آماده توزیع هستند.
به گفتۀ آقای بلخی: در این شهرک تاحال ۷هزار خانه مسکونی ساخته شده و کار ساخت و ساز باقی مانده نیز جریان دارد.
آقای بلخی یادآوری کرد که قرار است که شهرک باریک آب توسعه داده شود. به گفتۀ او: چون زمین‌های دولتی در این ساحه بیشتر است و قرار است برای ۱۳ هزار برگشت کنندۀ دیگر نیز زمینه مسکن در این شهرک آماده ساخته شود.
وزیر مهاجرین و برگشت کننده‌گان در جریان سخنانش به غیر معیاری بودن شهرک‌ها برای مهاجرین اشاره کرده گفت: پیش از این شهرک‌های ناکام که فاقد معیارها بودند برای برگشت کننده‌گان ساخته شده و این امر سبب شده تا برگشت کننده‌گان علاقۀ زنده‌گی در این شهرک‌ها را نداشته باشند.
او افزود که نهادهای مختلف دولتی در تلاش‌اند تا این شهرک‌های ناکام را دوباره‌سازی و کامیاب سازند.
آقای بلخی با بیان این‌که دولت می‌کوشد تا زمینۀ برگشت آبرومندانۀ شهروندان افغانستان را آماده سازد، گفت: بازگشت دوبارۀ مهاجرین در سال‌جاری نسبت به چهارده سال گذشته بی‌پیشینه بوده است.
به‌گفتۀ او: روزانه به‌صورت اوسط ۶۰۰۰شهروند مهاجر از کشورهای ایران و پاکستان اکثراً به شکل اجباری به کشور باز می‌گردند.
آقای بلخی تصریح کرد که قرار است دوصد دالر امریکایی بیشتر برای برگشت کننده‌گان پرداخت شود و اما با آن‌هم هشتاد درصد آنان فاقد حمایت می‌مانند.
وزیر مهاجرین و برگشت کننده‌گان افزود که به تازه‌گی ۴۲۰۰ نفر از پاکستان به کشور برگشت کرده‌اند.
آقای بلخی تصریح کرد : توانایی نیروهای امنیتی و آغاز پروژه‌های بزرگ اقتصادی مهاجران را دل‌گرم برای بازگشت دوباره به کشور دل‌گرم ساخته است .
در این حال، الهام عمر هوتکی رییس ادارۀ انکشاف زون پایتخت گفت که شهرک باریک‌آب نخستین شهرک معیاری و دیجیتلی در افغانستان که دارای مکاتب، شفاخانه‌ها، دانشگاه و ضروریات دیگر خواهد بود و این شهرک بر بنیاد معیارهای جدید شهرک سازی آماده شده است.
او تأکید کرد که نمره‌های زمین که برای مهاجرین توزیع می‌شود و توسط خود آنان ساخته خواهد شد.
رییس ادارۀ انکشاف زون پایتخت گفت که برای جلوگیری از تقلب و سوء استفاده پایگاه معلوماتی ساخته شده تا نمرات به برگشت کننده‌گان نیازمند توزیع شود.
به‌گفتۀ آقای هوتکی: سهم مهاجران در ساخت خانه‌های مسکونی، سبب می‌شود که زمینۀ کار و اشتغال نیز برای برگشت کننده‌گان فراهم گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.