بحران جدید مهاجران در افغانستان/ پاکستان هراس‌افگنان را زیر نام مهاجرین افغانستانی به افغانستان می‌فرستد

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 30 سنبله 1395 - ۲۹ سنبله ۱۳۹۵

تعداد زیادی از پاکستانی‌ها زیر نام مهاجرین افغانستانی به افغانستان آمده و برنامه‌های تروریستی را طرح‌ریزی و عملی می‌کنند.
شماری از نهادهای مدنی و آگاهان سیاسی به این باور اند که به دلیل نبود معیار برای شناسایی افغانستانی‌ها، هرکس می‌تواند به افغانستان آمده و خود را افغانستانی قلمداد کرده و تذکره و سایر خدمات و امکانات دریافت کند.
mandegar-3به گفته آنان: گرفتن شناسنامه با تایید وکیل گذر و یک مامور دولت بسیار به ساده‌گی انجام می‌شود؛ بنابراین هیچ بعید نیست که تعداد زیادی از پاکستانی‌ها که عضو گروه‌های هراس‌افگن اند، به عنوان عودت کننده به افغانستان بیایند.
این واکنش‌ها پس از آن ابراز می‌شود که سازمان جهانی مهاجرت یا ای او ام اعلام کرده که تا پایان سال روان بیش از ۴۰۰ هزار مهاجرین افغانستانی که فاقد مدرک اند از پاکستان عودت خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ مسوولان در سازمان آی او ام گفته اند که قرار است تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از۴۰۰ هزار افغانستانی مهاجر که در پاکستان سند قانونی اقامه را ندارند، به افغانستان برگردند.
سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) می گوید: در مجموع تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۶۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان به افغانستان بر می‌گردند
این مسوولان می گویند که اداره سازمان ملل متحد در امور مهاجران، بازگشت ۲۰۰ هزار مهاجر افغان دیگر را پیشبینی می‌کند که دارای اسناد قانونی اقامه پاکستان می باشند.
اما عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی به این باور است که بدون شک تعداد زیادی از پاکستانی‌ها زیر نام مهاجرین به افغانستان خواهند آمد.
رفیعی می‌گوید: به دلیل نبود یک معیار برای شناسایی افغانستانی‌ها ممکن است تعدادی از پاکستانی‌ها زیرنام مهاجر به افغانستان آمده و بعداً برنامه‌های تروریستی را عملی سازند.
به گفته او: در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری تعداد زیادی از پاکستانی‌ها و حتا عبدالرشید نویسنده معروف پاکستانی موفق شده بود که کارت انتخابات افغانستان را دریافت کند.
او تاکید کرد: چون هیچ معیار و ملاکی برای شناسایی افغانستانی‌ها وجود ندارد؛ بنابراین هرکس می‌تواند به افغانستان آمده و خود را افغانستانی قلمداد کرده و تذکره و سایر خدمات و امکانات دریافت کند.
رفیعی گفت: گرفتن تذکره با تایید وکیل گذر و یک مامور دولت بسیار به ساده‌گی انجام می‌شود؛ بنابراین هیچ بعید نیست که تعداد زیادی از پاکستانی‌ها که عضو گروه‌های هراس‌افگن اند، به عنوان عودت کننده به افغانستان بیایند.
رییس مجتمع جامعه مدنی همچنان گفت: چند پیش شایعه شد که تعداد از مامورین بلند پایه وزارت مالیه پاکستانی اند؛ اما چون تذکره افغانستانی داشتند، به راحتی موفق شده بودند که کارمند بلند پایه وزارت مالیه شوند.
وی افزود: این پاکستانی‌ها بعد از شناسایی به جرم پاکستانی بودن، اخراج شدند؛ اما اینکه آیا زندانی و محاکمه شدند، مشخص نیست و کسی نمی‌داند که با آنان آیا برخوردی صورت گرفت یا خیر.
بااین حال سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل می‌گوید: تنها پاکستان نیست که زیر عنوان مهاجر تروریست به افغانستان می‌فرستد؛ بل حتا از کشور تاجیکستان، اوزبیکستان و سایر کشورها زیر نام مهاجر ممکن است هراس‌افگن فرستاده شود.
او به این باور است که گذشته از مسایل هراس ‌افگن و پاکستانی بودن این مهاجرین، ورد ۶۰۰ هزار مهاجر در یک سال، مشکلات اقتصادی، اجتماعی را نیز در پی دارد.
به گفته استاد سیحون: زمانیکه سیلی از مهاجرین از پاکستان برگردند، بدون شک مشکلات مسکن، کار، تحصیل و …. را در پی خواهد داشت.
او تاکید کرد: در کنار اینکه سرازیر شدن تعداد زیادی از مهاجرین، مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در پی دارد؛ بدون شک مسایل امنیتی را نیز در قبال خواهد داشت.
این استاد دانشگاه می‌گوید: آمدن تعداد زیادی از مهاجرین ابعاد گسترده‌ی دارد و یکی از این ابعاد، مشکلات امنیتی است که ممکن با ورد این مهاجرین تعداد از هراس‌افگنان نیز زیر نام مهاجر وارد افغانستان شوند.
این درحالیست که وزارت امور مهاجرین اعلام کرده که روزانه بیش از شش هزار مهاجر به کشور عودت می‌کند که ۱۵۰۰ آن از ایران و متباقی از کشور پاکستان به افغانستان بر‌می‌گردند.
به گفته مسوولان در وزارت مهاجرین: بعد از عید قربان بیش از چهارهزار مهاجر از کشور پاکستان برگشتند که ۸۰۰ تن آنان فاقد مدرک بوده اند.
مسوولان در وزارت مهاجرین همچنان می‌گویند: با وجود اینکه یونسیار( سازمان حمایت از مهاجرین) تلاش دارد تا برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران و پاکستان مدرک داده شود؛ اما با آن هم یک میلیون مهاجر افغانستانی فاقد مدرک در ایران و یک میلیون هم در پاکستان زنده‌گی می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.