وحید مژده: رهایی زندانیان طالبان نتیجه نمی‌دهد

گزارشگر:عرفان مومند - ۲۶ عقرب ۱۳۹۱

توقع دولت افغانستان از رهایی زندانیان طالبان از بازداشتگاه‌های پاکستان و کمک این کشور به گفت‌وگوهای صلح، «بی‌جا و بیش از حد است.»
وحید مژده آگاه سیاسی با بیان این مطلب می‌گوید که کلید حل تمامی معضل نزد پاکستان نیست و دولت افغانستان بی‌جا به این کشور دل بسته است.
او همچنان گفته است که مقام‌های اسلام‌آباد وانمود می‌سازند که کلید حل مشکلات افغانستان نزد آن‌هاست؛ اما به باور آقای مژده، آن‌ها با این چال جدید در تلاش سبوتاژ و تضعیف مذاکرات قطر هستند.
رییس و اعضای شورای عالی صلح هفته گذشته در سفری به اسلام‌آباد از این کشور خواستند در پروسه صلح با افغانستان همکاری کند.
یکی از درخواست‌های هیات شورای عالی صلح رهایی جمعی از فرماندهان طالبان بود که پاکستان با آن‌ موافقت کرده است.
وحیده مژده تحلیلگر امور سیاسی می‌گوید که توقع دولت افغانستان از دولت پاکستان برای کشانیدن طالبان به میز مذاکرات صلح بیش از حد است.
به گفته این آگاه سیاسی، دولت کابل فکر می‌کند که کلید حل تمامی معضل افغانستان به دست پاکستان است که این یک اشتباه می‌باشد، زیرا اسلام‌آباد تاکنون از این نگاه دولت افغانستان نفع زیادی برده است.
وحید مژده گفت: «خودم با طالبانِ حاضر در مذاکرات قطر در امارات متحده عربی دیدار کرده‌ام و آنان در گفت‌وگو با من به شدت با پاکستان مخالفت نشان داده اند و گفته اند که پاکستان جفایی که به مجاهدین، جهاد و رهبران جهادی افغانستان و طالبان کرده است، از یاد ما نمی‌رود.»
این آگاه سیاسی گفت که توقع و خواست دولت افغانستان از پاکستان و طالبان از این کشور، از «زمین تا آسمان فرق دارد».
مژده تصریح کرد: حکومت پاکستان نمی‌تواند طالبان را دست‌بسته به مذاکرات صلح بکشاند، زیرا آن‌ها خود با طالبان پاکستانی که از وزیرستان شمالی تا بحر هند نفوذ دارند، درگیر هستند.
او با اشاره به رهایی زندانیان طالبان از بازداشتگاه‌های پاکستان گفت که اسلام‌اباد از مذاکرات جاری در قطر بدور مانده و به همین دلیل تلاش دارد که این مذاکرات را تضعیف سازد و این یک چال نو پاکستان است که نشان می‌دهد کلید حل مشکلات افغانستان در دست‌اش می‌باشد.
او اضافه کرد: پاکستان با این چالش می‌خواهد وقت را سپری کند و با این نیرنگ پاکستان ما به نتایج مطلوب در مذاکرات صلح دست نمی‌یابیم.
آقای مژده گفت که رهایی زندانیان طالبان از بازداشتگاه‌های پاکستان یک گامِ به پیش است، اما توقعی که دولت از این مساله دارد بی‌جا است؛ زیرا طالبان بانفوذتری پیش از این به پروسه صلح پیوستند، مثل ملا آغاجان معتصم که تصور می‌شد با پیوستن او به پروسه صلح جمع کثیری از طالبان به دولت افغانستان بپیوندند؛ اما ما چنین مساله را شاهد نبودیم.
«آزادی مرد شماره دوم طالبان»
رسانه‌های پاکستانی روز گذشته نگاشته اند که دولت پاکستان پس از سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان به این کشور و درخواست آزادی تعدادی از چهره‌های طالبان، آزادی ملا عبدالغنی برادر مرد شماره دو طالبان را نیز مورد بررسی قرار داده است.
این منابع خبری گزارش دادند: در آخرین روز از سفر سه روزه اعضای شورای عالی صلح افغانستان، صلاح الدین ربانی رییس این شورا و هیات همراه در مذاکره با مقامات ارشد دولت پاکستان درباره آزادی ملا عبدالغنی برادر بحث و تبادل نظر کردند.
روزنامه داون دراین باره نوشت: مقامات پاکستانی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به آزادی سرکرده‌های طالبان از خودنشان داده و وعده داده اند درخواست مورد نظر برای آزادی ملا عبدالغنی برادر را بررسی خواهند کرد.
بااین حال، هرگونه تصمیم در این زمینه پس از مشاهده وضعیت آزادی اولین گروه طالبان که شامل ۱۰ نفر از فرماندهان درجه متوسط طالبان از سوی پاکستان می‌باشد، اتخاذ خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.