آگاهان سیاسی نظامی: تا نام حکمتیار از فهرست سیاه خارج نشود به کابل نخواهد آمد

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 4 میزان 1395 - ۰۳ میزان ۱۳۹۵

تا هنگامی که نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا خارج نشود، به کابل نخواهد آمد.
شماری از آگاهان سیاسی- نظامی و نماینده‌گان مجلس با ابراز این مطلب به این باور اند که دولت افغانستان از آوردن حکمتیار به بدنه حکومت اهداف مختلف دارد.
mandegar-3به گفته آنان: برای اشرف غنی، به خاطر تحکیم جایگاه خود که هیچ شخصیت جهادی در کنارش قرار ندارد و یا در دسته‌بندی‌ها در کنار غنی هیچ شخصیت جهادی برجسته قرار نداشته است، با آوردن حکمتیار، برای تحیکم ساختار قومی در ارگ ریاست‌جمهوری بسیار ارزش دارد.
این واکنش‌ها پس از آن ابراز می‌شود که به نقل از پسر گلبدین حکمتیار گفته شده که پدرش توافق‌نامه را امضاء خواهد کرد؛ اما به کابل برنخواهد گشت.
و اما جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی دلیل نیامدن حکمتیار به کابل را بیرون کردن نام و ی از لیست سیاه عنوان می‌کند.
کوهستانی می‌گوید: پس از امضاء توافق‌نامه سیاسی بین اشرف‌غنی احمدزی و گلبدین، حکمتیار در صدد خروج نام سران حزب اسلامی و خودش از لیست سیاه تروریستان است و اگر این زمینه فراهم شود، او صد درصد به کابل خواهد آمد.
این آگاه نظامی تاکید کرد: اما تا زمان خروج نام حکمتیار از لیست سیاه تروریستان، امضاء این توافق‌نامه یا هر موافقت‌نامه دیگر، او به کابل نخواهد آمد؛ بنابراین یک مقدار خروج نام وی از لیست سیاه به دلیل نامطلوب بودن چهره وی نزد جامعه جهانی، زمان‌گیری و حتا ناممکن به نظر می‌رسد.
به گفته کوهستانی، دولت افغانستان از آوردن حکمتیار به بدن حکومت اهداف مختلف دارد.
وی تاکید کرد: شورای عالی صلح با آوردن حکمتیار می‌خواهد به مردم نشان دهد که فعال است و مورد اعتماد مردم و جامعه جهانی قرار گیرد، حکومت افغانستان و به خصوص اشرف غنی، به خاطر تحکیم جایگاه خود که هیچ شخصیت جهادی در کنارش قرار ندارد و یا در دسته بندی‌ها در کنار غنی هیچ شخصیت جهادی برجسته قرار نداشته است، با آوردن وی، برای تحیکم ساختار قومی در ارگ ریاست‌جمهوری بسیار ارزش دارد.
او همچنان گفت: حضور حکمتیار برای تضعیف نیروهای مقاومت در شمال و سربازگیری در مناطق شمال کابل برای ارگ‌نشینان اهمیت خاص دارد و می‌خواهند از حضور وی استفاده ابزاری کنند؛ اما اینکه حکمیتار در پی کدام‌ اهداف است تا هنوز مشخص نیست.
با این حال، عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی می‌گوید: حکومت افغانستان می‌خواهد حکمتیار به عنوان یک قوت سیاسی در کنارش قرار داشته باشد.
این آگاه نظامی به این باور است که حکمتیار سیاست متغیر دارد و همیشه سیاست وی نظر به شرایط، زمان و اوضاع تغییر می‌کند.
به گفته او: در امضای توافق‌نامه با حکمتیار دو مساله قابل اهمیت است، اول اینکه امضا توافق نامه با حکمتیار یک گام مثبت به طرف صلح است و دوم اینکه توافق‌نامه امضاء شد و اکنون حکمتیار برای طالبان یک هدف شد و طالبان تلاش خواهند کرد که به آنان حمله کند؛ بنابراین با امضاء این توافق‌نامه یک جبهه جدید بر علیه طالبان باز شده است.
او تاکید کرد: آمدن و نیامدن حکمتیار تفاوت چندان نمی‌کند؛ زیرا او دیگر مخفی نیست و نمی‌تواند در برابر حکومت افغانستان بجنگند و مشکلات را برای نیروهای امنیتی ما ایجاد کند.
چمن شاه اعتمادی عضو مجلس نماینده‌گان، امضاء توافق‌نامه صلح با حکمتیار را مبهم و مملو از ابهامات تلقی می‌کند که به گفته او با گذشت زمان واضح خواهد شد .
به گفته این عضو مجلس نماینده‌گان: اما نیامدن حکمتیار به کابل یکی از ابهامات دیگری است که آن را هم مرور زمان مشخص خواهد ساخت.
او تاکید کرد: نیامدن حکمتیار نگرانی را در میان مردم به دلیل اینکه نیامدن وی ممکن است مشکلات دیگری برای مردم ایجاد کند، به وجود آورده که ممکن است مانند گذشته برای مردم درد سرهای فراوانی را ایجاد کند.
اعتمادی می‌گوید: مردم نگران اند که شاید در پشت سر این تفاهم‌نامه حرف و حدیث‌هایی وجود داشته باشد که مردم از آن بی‌خبر باشند و حکمتیار با وجود امضاء تفاهم‌نامه در صدد ایجاد دهشت‌افگنی باشد.
این درحالی‌است که دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌یی امضای توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را بی‌حرمتی به قربانیان جنایات جنگی و نقض حقوق بشر این کشور خوانده و مورد انتقاد قرار داده است.
در بیانیه این سازمان که پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد، آمده است که بازگشت گلبدین حکمتیار، یکی از بدنام‌ترین مظنون جنایات جنگی افغانستان، فرهنگ معافیت از مجازات در این کشور را تقویت می‌دهد.
این توافقنامه (پنجشنبه، ۱ میزان/مهر) میان نمایندگان دولت افغانستان و حزب اسلامی افغانستان امضا شد. این سند پس از امضای محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نافذ خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.