موافقت امریکا و پاکستان با حضورِ دوبارۀ حکمتیار

گزارشگر:برگردان: ماندگار ـ ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 7 میزان 1395 - ۰۶ میزان ۱۳۹۵

منبع: آسیا تایمز

گلبدین حکمتیار یکی از چهره‌های جهادی است که اخیراً قرارداد صلح را با دولتِ افغانستان امضا کرده و معلوم می‌شود که در عقبِ این موضوع، امریکا و پاکستان قرار دارند.
در حال حاضر، گلبدین حکمتیار با خانواده‌اش در پاکستان زنده‌گی می‌کند. حکمتیار افکاری ضدِ کشور هند دارد. درحالی‌که هند متهم به حمایت بلوچ‌ها mandegar-3در پاکستان است، اسلام‌آباد از نفوذ و گسترش روابط هند با کابل نیز نگران است. حکمتیار می‌تواند برای سرد کردنِ آیندۀ این کار موثر تمام شود، چیزی که از آن هند در افغانستان هراس دارد.
قرارداد صلح در ۲۲ ماه سپتمبر سالِ روان میان نمایندۀ حزب اسلامی و نمایندۀ حکومتِ وحدت ملی در کابل به امضا رسید، در این سند حزب اسلامی پذیرفته است که با تمام نیروهای نظامی و جنگیِ خود بدرود بگوید.
حکمتیار متهم به همکاری با سازمان‌های استخباراتی «کی جی بی»، «سی آی ای» و سازمان استخبارات سعودی است.
هرچند حزب اسلامی با آمدن مجدد به افغانستان، آن قدرتِ ابتدایی را ندارد؛ اما می‌تواند برای تغذیۀ برخی از دولت‌مردان استفاده شود. حکمتیار بیشتر یک سیاست‌مدار جاه‌طلب است که در حال حاضر هیچ جایگاهی در افغانستان ندارد.
حزب اسلامی یکی از هفت حزبِ تشکیل‌شده در پاکستان است که در برابر جماهیر شوروی وقت به مبارزه برخاست؛ اما چیزی که آقای حکمتیار را وابسته به بنیادگرایی و بیشتر از یک تروریست معرفی کرد، وابسته شدن و جاه‌طلبی‌های بی‌موقعِ او بود. این حزب نتوانست پیشرفت در بخش امنیتِ داخلی داشته باشد، اما در بحث سیاسی توانست یک قرارداد صلح با دولت افغانستان به امضا برساند.
این در حالی است که رییس‌جمهور اشرف‌غنی در تلاش به‌دست آوردن منافع بیشتر در حکومت است. محمد اشرف‌غنی با داشتن پس‌زمینۀ کوچی‌گری‌ می‌تواند از نفوذ حکمتیار که متعلق به قوم علجایی است، در ولایات شرق کشور بهره ببرد.
در همین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی و حامیانش از قرارداد صلح با حزب اسلامی حمایت کردند، درحالی‌که حزب اسلامی کوچک‎‌ترین وفاداری به داکتر عبدالله ندارد.
آقای کرزی به حکمتیار به عنوان به رهبری پشتون نگاه می‌کند که بیشتر از او در سیاست تجربه دارد. این در حالی است که حکمتیار بیشتر وقتِ خود را در بیرون از کشور سپری کرده و شماری از سیاست‌مداران تلاش کردند با امضای قرارداد صلح، حکمتیار به کشور باز گردد.
در همین حال، گلبدین حکمتیار در فهرست سیاه سازمان ملل شامل است و واشنگتن او را به صفتِ تروریستِ خطرناکِ جهانی می‌شناسد. یک روزنامه غربی اخیراً او را “قصاب کابل” خطاب کرد.
یکی از سخنگویان قصر سپید (نیدپرایس) گفته که واشنگتن از قرارداد صلح با حزب اسلامی حمایت می‌کند. آنان این سند را در برقراری صلح و ثبات مهم تلقی کرده و این قرارداد را به آیندۀ افغانستان حیاتی می‌دانند.
امریکا می‌خواهد اسم گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل بیرون شود. به اساس منطق!، صلح‌دوستان مورد ستایش امریکا قرار دارند. گلبدین حکمتیار با همۀ داشته‌های گذشتۀ خود، از طرف سازمان استخباراتی سی آی ای امریکا حمایت می‌شد؛ حتا از طرف رییس جمهور پیشینِ امریکا رونالد ریگان به وی دفتر داده شده بود.
پاکستان در حالی از امضای موافقت‌نامۀ صلح با حزب اسلامی حمایت کرد که گلبدین حکمتیار با خانواده‌اش تحت مراقبتِ شدید در این کشور زنده‌گی می‌کند و هیچ تصمیمی را بدون هدایتِ افراد آن کشور انجام نمی‌دهد.
پاکستان سال‌های متمادی گلبدین حکمتیار را تحت حمایتِ استخباراتی خویش قرار داده و در عقب قرارداد صلح ِغنی و حکمتیار نیز پاکستان و امریکا حضور دارند. این دو کشور تلاش می‌کنند که قدرت را به یک تناسب با حکمتیار در کابل تقسیم کنند. درحالی که هر دو کشور از نفوذ و حضورِ کرزی نگرانی دارند، اما حکمتیار می‌تواند فرد مطلوبی به سی آی ای و آی اس آی باشد.
در همین حال، ایران نیز از قرارداد صلح با حکمتیار حمایت کرده و از آمدن او نگرانی ندارد؛ چون حکمتیار در دوره طالبان در ایران بوده و سازمان استخباراتیِ آن کشور حکمتیار را به جزییات می‌شناسد. حکمتیار برای پاکستان مهرۀ خوبی است تا در برابر هند استعمال شود. این کشور فکر می‌کند که تنها گزینه‌یی که در آینده می‌تواند به نفع پاکستان تمام شود و به روابط دهلی ـ کابل صدمه بزند، حکمتیار است. این‌جای تعجب نیست که کسی‌که در ستاد مرکزی روالپندی پاکستان که دارای سه سکرتر خارجی و یک مشاور امنیت است، به‌ساده‌گی می‌آید و وارد روند صلح افغانستان می‌شود.
از سویی هم، پاکستان تلاش می‌کند که برای حفظ روابط حسنه با کشورهای منطقه به‌خصوص چین که یکی از حامیان اقتصادی این کشور است، خود را از حمایتِ طالبان دور کند و امریکا را مطمین سازد که دیگر با گروه‌های تروریستی ارتباط ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.