وزرای مالیه، امور مهاجرین و خارجه در نشست فوق‌العاده مجلس: بحران پناهجویان به کمک‌های بروکسل تأثیر دارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 12 میزان 1395 - ۱۱ میزان ۱۳۹۵

مجلس نمایندگان به درخواست حکومت نشست فوق‌العاده‌یی را در آستانه نشست بروکسل با وزرای خارجه، مالیه و امور مهاجران در مورد بحران پناهجویان افغانستان در اروپا برگزار کرد.
وزرای خارجه، مالیه و امور مهاجران که در نشست فوق‌العاده دیروز یک شنبه(۱۱میزان) مجلس‌ نمایندگان صحبت می کردند، تأکید ورزیدند که mandegar-3کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و اتحادیه اروپا از افغانستان می‌خواهند که در بازگشت مهاجرانی که در کشورهای اروپایی پذیرفته نمی‌شوند، همکاری کند.
اکلیل حکیمی وزیر مالیه دراین نشست گفت: آماده‌گی‌ها برای نشست بروکسل گرفته شده و تیمی که در این نشست اشتراک می‌کند، نیز تعین شده است که در راس آن رییس حکومت وحدت ملی قرار دارد.
آقای حکیمی افزود: عل‌رغم نشست اصلی، سه نشست حاشیه‌یی نیز آنجا برگزار می‌شود که وضعیت بانوان به بررسی گرفته می‌شود که قرار است بی بی گل بانوی اول کشور در این مورد با شرک‌های بین‌المللی گفت‌وگو داشته باشد. هم‌چنان در این نشست تعهداتی که حکومت وحدت ملی در برابر مردم افغانستان و کشورهای کمک کننده در دوسال گذشته داشته است، مورد بحث خواهد بود.
حکومت افغانستان در برابر کشورهای کمک کننده برنامه‌های آینده خود را در چارچوب انکشاف ملی، مبارزه با فساد اداری و حل مشکلات پناهجویان افغانستان در کشورهای اروپایی مطرح خواهد کرد.
به گفته وزیر مالیه: کشورهای کمک کننده تا پنج سال دیگر در برابر افغانستان تعهد کرده به کمک‌های مالی‌شان ادامه می‌دهند؛ اما او گفت که بحران پناهنده‌گان افغانستان در کشور‌های اروپایی جدی است و اگر این بحران‌ها حل نشود، کشور میزبان مصارف آنان را از بودجه‌یی که به افغانستان کمک می‌کنند، کسر خواهند کرد.
آقای حکیمی تأکید کرد که اما، حل موضوع پناجویان افغانستان و برگشت داوطلبانه آنانی که درخواست‌های پناهنده‌گی‌شان پذیرفته نمی‌شود، از جمله بحث‌های جدی و مهم است که اگر حل نشود، بالای این کمک‌ها ثأثیر دارد و کشورهای کمک کننده هزینه مصرف پناجویان را از این کمک‌ها کسر می‌کنند.
آقای حکیمی بیان داشت که انتظار می‌رود که کشورهای ذیل این مقدار پول را سالانه برای کمک به افغانستان اختصاص دهند.
۱٫ آسترلیا سالانه – ۸۱ میلیون دالر امریکایی
۲٫ کانادا- ۵۵ میلیون دالر
۳٫ جمهوری چک – ۲,۰۸ میلیون دالر
۴٫ فنلند – ۳۳ میلیون دالر
۵٫ فرانسه – ۲۵ میلیون دلر
۶٫ آلمان- ۴۵۰ میلیون دالر
۷٫ هند – ۱۰۰ میلیون دالر
۸٫ ایتالیا – ۳۵ میلیون دالر
۹٫ جاپان – ۴۰۰ میلیون دالر
۱۰٫ هالند- ۷۴,۸۱ میلیون دالر
۱۱٫ سویس – ۳۲,۱۱ میلیون دالر
۱۲٫ ترکیه – ۶۱,۸۱ میلیون دالر
۱۳٫ بانک توسعه آسیایی – ۲۰۰ میلیون دالر
۱۴٫ ایالات متحده امریکا – ۷۰۰ میلیون دالر
۱۵٫ اتحادیه اروپا – ۲۲۰ میلیون دالر و بانک جهانی ۳۰۵ میلیون دالر سالانه تعهد کمک را به افغانستان خواهند کرد که مجموعاً به ۳,۵ ملیارد دالر در سال می‌رسد؛ اما این ارقام می‌تواند تغییر کند.
هم‌چنان، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور در این نشست گفت: سرازیر شدن صدها هزار تن از پناهجویان به کشور‌های اروپایی، موجب نگرانی امنیتی در این کشورها شده که باعث تغییر و تصویب قانون‌های سختگیرانه در برابر پناهجویان شد.
آقای ربانی افزود: پرونده پناهجویانی که از طرف کشورهای اروپایی پذیرفته نمی‌شود، زمینه برگشت آبرومندانه‌ آنان را حکومت افغانستان و کشور میزبان فراهم می‌کند، در این زمینه با برخی از کشورهای اروپایی مانند، آلمان، فلند سویس مذاکراتی صورت گرفته است.
آقای ربانی با بیان این‌که افغانستان از هیچ کشور در خواست کرده نمی‌تواند که شهروندانش را به عنوان پناهنده بپذیرند، گفت: اما، مسوولان حکومت تلاش کرده‌اند که تا حد توان از اخراج اجباری پناهجویان جلوگیری صورت گیرد و زمینه‌های عودت داوطلبانه آنان فراهم شود.
به گفته او، پناهجویانی که به شکل داوطلبانه به کشور بازگشت می‌کنند، به رغم این‌که کمک‌هایی برای‌شان صورت می‌گیرد، ۷۰ میلیون دالر به‌خاطر ساخت اسکان این افراد سرمایه‌گزاری می‌شود.
از سویی هم، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین با بیان این‌که تنها در سال ۲۰۱۵، ۱۵۴ هزار تن افغانستانی در بیرون درخواست پناهنده‌گی داده‌اند، گفت: در حال حاضر روزانه به صورت میانگین ۵ هزار پناه‌هنده از پاکستان و ۱۵۰۰ تن از ایران به کشور بازگشت می‌کنند.
به گفته او، این درحالی است که از کشورهای اروپایی ۱۲۵ تن به شکل اجباری اخراج شده‌ و ۲۰۰ دیگر به صورت داوطلبانه به کشور بازگشت کرده‌اند.
او گفت: پس از بالا گرفتن مشکلات پناه‌جویان در کشورهای اروپایی یک تیم مذاکره کننده از طرف حکومت افغانستان به این کشورهای فرستاده و تفاهم مشترک برای جلوگیری از اخراج پناهجویان و بازگشت داوطلبانه آنان به کشور با کشورهای میزبان صورت گرفته است.
به گفته وزیر مهاجرین: در این اعلامیه‌ها آمده است که تمام پرونده‌های پناهجویان به شکل انفرادی بررسی می‌شود، در صورت که سه محکمه کشور میزبان فیصله کند که پرونده پناهجو قابل پذیرش نیست، این پناهجویان مجبور به بازگشت هستند، در غیر آن صورت از همه امتیازات در آن کشور محروم و به اخراج اجباری مجبور ساخته می‌شوند.
نشست بروکسل به تاریخ ۱۳ و ۱۴ میزان در مورد ادامه کمک‌های ۷۰ کشور و ۳۰ نهاد کمک کننده به افغانستان برگزار خواهد شد.
قرار است این کشورها تا سال ۲۰۲۰ ادامه کمک‌های شان را به افغانستان اعلام کنند.
در این نشست دولت افغانستان سند انکشاف ملی ۵ ساله را ارایه می‌کند که براساس آن کمک‌های جامعه جهانی به مصرف خواهد رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.