واشنگتن بر اسـلام‌آبـاد می‌تازد؟

گزارشگر:شنبه 17 میزان 1395 - ۱۶ میزان ۱۳۹۵

شیواجی کومار- ترجمه: مختار یاسا
mandegar-3ماه گذشته، تیدپو و داناروهراباشر، نمایند‌گان مجلس کانگرس امریکا به‌صورت مشترک لایحه‌یی را به‌نام «پاکستان حامی تروریسم» به این مجلس پیشنهاد کردند. آقای تیدپو این لایحه را به گونه ذیل معرفی کرد: «از پناه دادن به اسامه بن‌لادن تا روابط تنگاتنگ پاکستان با شبکه حقانی، بیش از حد کافی اسناد وجود دارند که نشان می‌دهند این کشور در جنگ علیه تروریسم کدام جانب را گرفته است؛ و یقیناً که پاکستان جانب امریکا را نگرفته است». اگر این لایحه مورد تایید قرار گیرد، حکومت امریکا را مکلف خواهد کرد تا گزارش مفصلی را تهیه کرده و طی آن شرح دهد که آیا پاکستان را شامل کشورهای حامی تروریسم بکند یا خیر. در مقابل، یک روز بعد، دولت چین به حمایت پایدار و ثابت‌ خود از موضع پاکستان در برابر تروریسم تاکید و تعهد کرد تا از عضویت‌ خود در تمامی سازمان‌های بین‌المللی برای تقویت آن موضع، استفاده کند. هر اقدامی را که ایالات متحده امریکا در برابر استفاده ابزاری پاکستان از تروریسم در سیاست خارجی اسلام‌آباد اتخاذ می‌کند، مغلق است؛ اما یک چیز روشن است: امریکا به سرعت این ابزارها را برای مهار سیاست تروریستی آن کشور، به چین تسلیم می‌کند.
اول این‌که چین به‌عنوان حامی اصلی پاکستان که سیاست دیرینه‌اش آموزش و تجهیز گروه‌های تروریستی است، قد علم کرده است. چین تمایل زیاد دارد تا از منابع دیپلماتیک خود برای دفاع از این سیاست پاکستان در تمام سطوح بین‌المللی استفاده کند. هرچند پاکستان حمایت‌ خود از گروه‌های تروریستی را با بهانه آزادسازی بخشی از کشمیر هند، توجیه می‌کند؛ اما مدارک نشان می‌دهند که گروه‌های تحت حمایت پاکستان در سطح جهانی فعالیت دارند و عملیات تروریستی انجام می‌دهند. گزارش سال ۲۰۱۵ وزارت خارجه امریکا که در ماه جون ۲۰۱۶ منتشر شد، نشان می‌دهد که « پاکستان در برابر گروه‌های تندرو مثل لشکر طیبه و جیش محمد که عملیات‌شان خارج از این کشور متمرکز هستند و به‌صورت مداوم در پاکستان آموزش، تجهیز، سازمان‌دهی و تمویل می‌شوند، نیز اقدامات کافی و لازم را اتخاذ نکرده است». پاکستان در گذشته نیز برای زدودن تلاش‌های امریکا مبنی بر شامل‌سازی لشکر طیبه، جیش محمد و دیگر جبهه‌های تروریستی به‌عنوان سازمان‌های تروریستی در شورای امنیت سازمان ملل، به چین متوصل شده است. یقینا، به همین دلیل است که بیانیه‌ی آقای پو، طنین و استقبال بسیار خاصی در واشنگتن داشت: « پاکستان نه تنها یک متحد بی‌اعتماد است، بلکه اسلام‌آباد سال‌ها به دشمنان امریکا کمک کرده و در کنار آن‌ها ایستاده است».
درحالی که امریکا و اکثریت دیگر دولت‌ها باور کرده‌اند که پاکستان به‌صورت عمد سیاست حمایت از تروریسم بین‌المللی را در پیش گرفته است، چین به‌صورت بسیار فزاینده از نفوذ خود در سازمان‌های بزرگ بین‌المللی استفاده می‌کند تا کشمیر را به‌عنوان یک مسئله مهم و عامل اصلی نیاز پاکستان برای تربیه و تسلیح مبارزان آزادی، مطرح کند. تفاوت میان مواضع امریکا و چین دیگر بیش از این نمی‌تواند عریان‌تر و روشن‌تر باشد. درحالی که نمایند‌گان کانگرس امریکا در واشنگتن، لایحه‌ی شامل سازی پاکستان به‌عنوان حامی تروریسم را به کانگرس آن کشور پیش‌نهاد می‌کند اما لی‌کیکیانگ، نخست‌وزیر چین با نخست‌وزیر پاکستان در نیویارک دیدار می‌کند تا حمایت کشور‌ خود را از موضع پاکستان در برابر تروریسم اعلام کند. نخست‌وزیر چین این‌گونه از پاکستان اعلام حمایت کرد: «ما از پاکستان حمایت می‌کنیم و برای پاکستان در هر سطح یا سازمان جهانی سخن خواهم گفت».
دوما، چین بدون توجه به این‌که چگونه از رفتن پول‌اش به دخل گروه‌های تروریستی جلوگیری کند، به منبع مقدم حمایت اقتصادی پاکستان مبدل شده است. مطمئنا که چین به‌عنوان یک سرمایه‌‌گذار بزرگ و قابل اعتماد پاکستان ظهور می‌کند و جای کمک‌های مقطعی امریکا برای این کشور را پُر می‌کند. چین سال گذشته اعلام کرد که ۴۶ میلیارد دالر را در پاکستان روی پروژه‌های بزرگ زیربنایی و انرژی سرمایه گذاری می‌کند. این پروژه‌ها توانایی آن را دارد تا زیربناهای تخریب شده ترانسپورتی پاکستان را آباد کند و اقتصاد بیمار کشور را تقویت و بهبود بخشد که هیچ یکی از آن‌ها با کمک اقتصادی امریکا ممکن نبود. هرچند، ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ بیش از ۳۱ میلیارد دالر را برای پاکستان کمک کرده اما کاسه صبر امریکایی‌ها به‌خاطر استفاده ارتش پاکستان از این کمک‌ها برای تمویل گروه‌های تروریستی و استفاده از آن‌ها برای دست‌یابی به سیاست‌های خارجی‌اش، لبریز شده است. تیدپو، نماینده کانگرس، این خشم امریکایی‌ها را به خوبی مطرح کرد: «حالا وقت آن رسیده تا کمک به پاکستان را به‌خاطر خیانت آن کشور متوقف کنیم و آن را چیزی که هست، بپذیریم: یک دولت حامی تروریسم».
سوم این‌که چین بدون در نظرداشت نگرانی افتادن سلاح‌های هسته‌ای به دست گروه‌های تروریستی، در برنامه ساخت و ساز سلاح هسته‌ای پاکستان مشارکت فوق‌العاده دارد. القاعده هم پیش از حادثه یازدهم سپتامبر و هم بعد از آن در پاکستان حضور بسیار قدرتمند داشته و مجهز به میکانیزم‌های پیچیده‌ی طرح و عملیات‌ تروریستی در این کشور بوده است. مخفیگاه اسامه بن‌لادن و پناه دادن به او در پاکستان نیز دیگر پوشیده نیست. یک گزارش وزارت خارجه امریکا نیز روشن می‌سازد که شماری از سازمان یافته‌ترین گروه‌های تروریستی مثل لشکر طیبه، طالبان، جیش محمد، شبکه حقانی و غیره به‌صورت مداوم همیشه از پاکستان عملیات می‌کنند. مظنونان حملات گذشته نیویارک و نیوجرسی نیز ظاهرا با طالبان پاکستانی در پاکستان ارتباط داشته‌اند.
منبع: National Interest.Org

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.