عضو تیم ملی مشت زنی: ورزش‌کاران از وضعیت خوبی برخوردار نیستند

گزارشگر:ننگیالی عثمانی/ شنبه 17 میزان 1395 - ۱۶ میزان ۱۳۹۵

mandegar-3خود را به خوانندهگان روزنامۀ ماندگار معرفی کنید؟
محمد قذافی سروری هستم متولد ولایت لوگر. در یکی از دانشگاه‌های خصوصی در رشتۀ حقوق و علوم سیاسی دانشجو هستم. قهرمان و عضو تیم ملی در رشته‌های مشت‌زنی، پهلوانی و تکاوندو می‌باشم. از سن ۵ ساله‌گی رو به ورزش آوردم و در سال ۱۳۸۹، عضویت تیم ملی در رشتۀ موی‌تای را کسب کردم.
آیا آموزش‌های رسمی در زمینۀ ورزش موی‌تای دیده‌اید؟
بلی در رشته‌های ورزشی‌ام استادانی داشته‌ام که عضویت داوری و مربی‌گری جهانی را داشته و دارند، تمریناتم را به‌شکل رسمی پیش می‌برم و این ورزش را به شکل حرفوی و مسلکی تمرین دیده‌ام.
چرا رشتۀ‌های مشت‌زنی و پهلوانی را ترک کردید و موی‌تای را ادامه دادید؟
چون علاقه به رشته‌های رزمی دارم و خودم نیز یک نظامی هستم و یک افسر نظامی نیاز دارد تا رزمنده و دفاع شخصی قوی داشته باشد، بناٌ خواستم که این رشتۀ رزمی را به پیش ببرم تا مفیدتر باشم.
دربارۀ دستاوردهای ورزشی‌تان برای خواننده‌گان ما معلومات دهید؟
از کشور ترکیه در رشتۀ مشت‌زنی پروفشنل مقام اول و مدال طلا دارم. در مسابقات جهانی کشور اردن در رشتۀ موی‌تای هم مدال طلا را کسب کردم و یک سال بعد بازهم در همین کشور، اما در رشتۀ مشت‌زنی پروفیشنل مسابقۀ دیگری برایم برگزار گردید که در آن نیز با شکست هشت حریف اردنی، مدال طلا را کسب کردم. دو کمربند در رشتۀ ورزشی مشت‌زنی پروفشنل از داخل کشور دارم. قابل تذکر است که یازده مدال شامل ۱۰ طلا ۲ نقره در رشتۀ موی‌تای شامل هم دستاوردهای داخلی‌ام می‌باشند.
برنامه‌های آیندۀ ورزشی‌تان چیست؟
تا به‌حال کدام برنامۀ مشخص و از قبل تنظیم شده‌یی ندارم، اما روزانه به تمرین‌هایم ادامه می‌دهم و به صورت کامل برای مسابقات داخلی و خارجی آماده‌ام.
از دید شما ورزشکاران کشور با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟
متأسفانه ورزشکاران افغانستان از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. بی‌توجهی دولت نسبت به ورزش و ورزشکاران، نبود امکانات ورزشی، اقتصاد ضعیف ورزشکاران و… از جملۀ این چالش‌ها می‌توانند باشد. فدراسیون ورزشی موی‌تای بودیجه کافی در اختیار ندارد تا زمینۀ اشتراک ورزشکاران را به مسابقات خارجی فراهم کند. بناٌ نیاز است تا روز ورزشکاران سرمایه‌گذاری شود تا بتوانند هم افتخارآفرینی کنند و هم تصویر خوب و صلح‌طلبی از مردم افغانستان به جهانیان نشان دهند.
راز موفقعیت یک ورزشکار در در چه عواملی می‌بینید؟
برنامۀ منظم و با تقسیم اوقات از نخستین عواملی است که هر ورزشکار باید داشته باشد و به آن پای‌بند باشد. انسان به هر اندازه‌یی که خود را در موقف‌های مختلف قرار دهد و با شجاعت وارد آن عرصه شود، از اعتماد به نفس خوبی برخوردار می‌شود. بنابر این، فرار از مسوولیت و ترس از این‌که مبادا کاری را انجام داده نتوانم، نه‌تنها موجب پیشرفت فرد نمی‌شود، بلکه روحیه‌اش را نیز تضعیف می‌کند. علاقه‌مند بودن به رشتۀ ورزشی و تمرینات پی‌درپی نیز نقش برازنده‌یی در موفقیت دارد.
پیام‌تان برای جوانان چیست؟
جوانان آینده‌سازان کشور اند، باید برای خود وقت بگذارند و آموزش و ورزش را دنبال کنند. هم درس بخوانند و هم ورزش کنند، جامعۀ سالم با دنبال کردن همن دو عنصر به‌وجود می‌آیند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.