کمک ۱۵٫۲ میلیارد دالری جهان به افغانستان غنی و عبدالله با جیب پر برگشتند

گزارشگر:شنبه 17 میزان 1395 - ۱۶ میزان ۱۳۹۵

کشورهای شرکت‌کننده در نشست بروکسل اعلام کردند که ۱۵.۲ میلیارد دالر طی چهار سال آینده برای بازسازی افغانستان کمک می‌کنند.
اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس اظهار داشت که دولت کابل به همکاری جامعه جهانی به ویژه برای ریشه‌کن کردن فقر نیازمند است.
mandegar-3وی در ادامه تأکید کرد که افغانستان به نیروی منسجمی برای مبارزه با تروریسم نیز نیازمند است.
اشرف غنی با اشاره به حضور نیروهای خارجی در افغانستان تصریح کرد که مسوولیت تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم را تنها نیروهای نظامی داخلی به عهده دارند.
رییس جمهور افغانستان گفت که روزانه در بیش از ۱۵ ولایت افغانستان عملیات‌های نظامی انجام می‌دهند.
وی با اشاره به حملات اخیر طالبان در ولایت قندوز اظهار داشت که دولت کابل از قبل پیش‌بینی کرده بود که طالبان در آستانه کنفرانس بروکسل حملات خود را تشدید می‌کنند تا سنگینی آن در این نشست احساس شود.
اشرف غنی در ادامه با اشاره به پناهجویان افغانی در اروپا بیان کرد که دولت کابل نیاز پناهجویان به امنیت را درک و برای خودکفایی افغانستان تلاش می‌کند.
رییس جمهور افغانستان در مورد دستاوردهای دولت کابل نیز گفت که به بخش خصوصی توجه دارد و قراردادهایی به ارزش ۱٫۱ میلیارد دالر را در این بخش به امضا رسانده است.
وی افزود که این دولت طی دو سال دو سد مهم را به بهره‌برداری رسانده است و همچنین برای اتصال افغانستان به چین و آسیای مرکزی نیز تلاش می‌کند.
اشرف غنی در ادامه برخی دستاوردهای دولت کابل در بخش زنان، حقوق بشر و مبارزه با فساد را نام برد.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت ملی در اختتامیه این نشست از تعهد جامعه جهانی در قبال افغانستان استقبال کرد.
عبدالله گفت، تعهداتی که طی چند ساعت گذشته حاصل شده، بسیار موثر و دلگرم‌کننده است. این تعهدات پیام شفاف امید و حمایت را به مردم افغانستان آن هم در زمانی می‌دهد که این کشور با تهدیدات امنیتی، مشکلات اقتصادی، چالش‌های سیاسی و منطقه‌یی روبه‌رو است.
وعده کمک‌های ۱۵ میلیارد دالری در نشست بروکسل در حالی به دست آمد که در آن نماینده‌گان حدود ۷۰ کشور و ۲۰ سازمان و نهاد بین‌المللی شرکت داشتند. هیأت افغانستان در این نشست چند سند مهم در رابطه با استراتژی ملی خودکفایی، توسعه ملی زیربناها، توانمندسازی زنان افغانستان و توسعه شهری را ارایه کرد.
آلمان قرار است در چهارسال آینده ۱.۷ میلیارد دالر به افغانستان کمک کند. این کشور کمک‌های خود را به مبارزه با فساد و برگرداندن مهاجران مشروط کرده است. انگلیس هم در هفته گذشته کمک یک میلیارد دالری خود را به افغانستان اعلام کرده بود. در روزهای گذشته هند هم اعلام کرد که در چهار سال آینده یک میلیارد دالر به افغانستان کمک خواهد کرد. پاکستان به ارائه ۵۰۰ میلیون دالر کمک مالی همراه با در اختیار گذاشتن سه هزار بورسیه تحصیلی در جریان چهار سال آینده متعهد شده است. جاپان ۵۰۰ میلیون دالر کمک به پناهنده‌گان و آوارگان داخلی در کنار نزدیک به ۴۰۰ میلیون دالر دیگر برای توسعه در افغانستان تعهد کرد. ترکیه هم وعده داده است که تا سال ۲۰۲۰ به افغانستان ۶۰۰ میلیون دالر کمک کند. همچنین عربستان ۱۰۰ میلیون دالر به افغانستان کمک خواهد کرد. ناروی نیز سالانه ۸۷ میلیون دالر به افغانستان کمک خواهد کرد؛ این کشور کمک‌های خود را مشروط به اصلاحات سیاسی و انتخاباتی کرده است.
در کنفرانس بین‌المللی افعانستان در بروکسل، کشورهای کمک‌دهنده آماده‌گی خود را برای پرداخت پول به کابل اعلام کردند اما این کمک بدون توقع نیست. کشورهای پرداخت‌کننده از جمله آلمان گفته‌اند، انتظار دارند به ازای کمک مالی، توافق بازگردانده شدن متقاضیان پناهنده‌گی به مجرای عملی بیفتد. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در بروکسل گفت: کمک‌ مالی سالانه ۴۳۰ میلیون دالری ما به افغانستان بدون پیش‌شرط نخواهد بود.
دونالد تاسک، رییس شورای اروپا نیز گفت، اتحادیه اروپا متقابلاً تلاش خواهد کرد که برای مهاجران عودت داده شده مشاغل جدیدی در افغانستان ایجاد کند و هزینه برنامه هم‌پیوندی دوباره با جامعه را بپردازد.
تلاش برای صلح و آشتی
فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به هماهنگی سیاست‌های این اتحادیه می‌پردازد، گفت: ما به تفاهم رسیدیم تا برای اساسی مشترک برای حمایت سیاسی منطقه‌یی از صلح و آشتی در افغانستان تلاش کنیم.
موگرینی گفت: ما سه شنبه شب به نقطه نظر مشترکی برای حمایت از این فرایند به همراه یک دورنمای منطقه‌یی رسیدیم و اتحادیه اروپا برای تسهیل این فرایند تلاش خواهد کرد.
وی همچنین گمانه زنی‌ها درباره اینکه اتحادیه اروپا کمک به افغانستان را مشروط به استرداد مهاجران افغانی به کشورشان کرده، رد کرد و گفت: هرگز میان کمک‌های ما برای توسعه و تلاش‌های ما در قبال مهاجران ارتباطی وجود ندارد.
این در حالی است که در سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی برای توافق میان دولت کابل و شبه نظامیان طالبان انجام شد اما همگی شکست خوردند.
تحلیل‌گران می‌گویند: بدون حضور شبه نظامیان طالبان پای میز مذاکره به سختی می‌توان راه‌حل واقعی برای افغانستان متصور بود.
دو منبع خبری آگاه که در ضیافت شام سه شنبه شب در بروکسل با حضور جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل حضور داشتند، گفتند: مقامات هند و چین خواهان بررسی مذاکرات صلح افغانستان هستند.
با این حال اختلافاتی درباره اینکه چه زمان شبه نظامیان طالبان را در مذاکرات شرکت داد، وجود دارد حتی مشخص نیست در صورت دعوت از طالبان آنها حاضر به شرکت در مذاکره می‌شوند یا خیر.
همچنین روابط غالباً متشنج هند و پاکستان نیز بر فرایند صلح افغانستان تاثیر می‌گذارد.
یک دیپلمات هندی گفت: دهلی نو هنوز متقاعد نشده که آیا طالبان از سال ۲۰۰۱ تاکنون تغییری در وضعیت خود ایجاد کرده‌اند یا خیر.
به گفته دیپلمات‌ها ایران و روسیه به عنوان دو کشور مهمی که در جنگ داخلی سوریه ایفای نقش می‌کنند نیز باید در مذاکرات افغانستان شرکت کنند.
بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت: این مهم است که امروز جامعه بین‌المللی پیام حمایتی قدرتمندی را برای افغانستان بفرستند.
وی گفت: رهبران افغانستان دست به اصلاحات چشمگیر و اجرای طرح‌های توسعه برای تغییر زندگی مردمی که بیش از حد رنج برده‌اند، زده‌اند.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان نیز گفت: کنفرانس بروکسل به دولت کشورش فرصتی برای ارائه طرح‌های توسعه را می‌دهد.
او بر تعهد دولت افغانستان به مبارزه با فساد و پیشبرد حقوق زنان تاکید کرد.
ربانی گفت: دستاوردهای ما فراوان بوده و افغانستان در مسیری مثبت به پیش می‌رود اما چالش‌های ما نیز چشمگیر هستند.
فساد مانع اثربخشی کمک‌هاست
همزمان با اعلان کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، سازمان بین المللی شفافیت با صدور گزارشی ، فساد را مانع اثربخشی کمک‌های بین المللی به افغانستان دانست و خواستار تسریع کابل در روند مبارزه با فساد شد.
این سازمان غیردولتی در گزارشی به مناسبت نشست دو روزه حامیان مالی افغانستان در بروکسل، از کابل خواست اصلاحات در زمینه مبارزه با فساد را به سرعت اعمال کند.
در بیانیه سریراک پلیپات مدیر سازمان بین المللی شفافیت در منطقه آسیا- اقیانوسیه، آمده است: فساد همچنان آتش جنگ را می‌افروزد و تاثیر میلیاردها دالر کمک‌های بین‌المللی را از میان می‌برد.
این سازمان بین‌المللی از حیف و میل یک هشتم کمک‌های بین المللی به افغانستان به دلیل فساد خبر می‌دهد.
سازمان بین المللی شفافیت دولت وحدت ملی کابل را به تشدید مبارزه ضدفساد با به کارگیری ۲۲ راهکار این سازمان دعوت و اعلام کرده است که از این تدابیر تنها دو مورد به طور کامل اجرا شده است.
بر پایه این بیانیه، ایجاد مرکز قضایی جدید مبارزه با فساد، یکی از این دو راهکار اجرا شده است که تنها توانسته به مساله حدود ۲۰ مورد فساد رسیده‌گی کند. این در حالی است که هر روز صدها مورد فساد در این کشور صورت می‌گیرد.
این سازمان بین المللی به منظور کارآمدتر کردن دستگاه قضایی افغانستان پیشنهاد ایجاد یک کمیسیون مستقل را ارایه کرده است. این کمیسیون خواهد توانست قضات را بر اساس شایستگی انتخاب کرده و آموزش‌های ویژه دادستان ها را نیز در دستور کار داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.