معصوم استانکزی به مردم کندز : معذرت می‌‌‌‌خواهیم

گزارشگر:سه شنبه 20 میزان 1395 - ۱۹ میزان ۱۳۹۵

رییس عمومی امنیت ملی کشور می‌گوید که جنگ سیاسی میان والی و نماینده‌های شورای ولایتی علت اصلی سقوط دوباره قندوز به دست طالبان بوده است.
کمیسیون امور دفاعی و امنیت داخلی مجلس سنا در نشست روز دو شنبه (۱۹میزان) خود، عبدالله حبیبی وزیر دفاع، تاج محمد جاهد، وزیر داخله و mandegar-3معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی را در پیوند به اوضاع امنیتی کشور به ویژه سقوط شهر قندوز فراخوانده بود.
معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی کشور گفت: “جنگ سیاسی یا جنجال بین شورای ولایتی و والی قندوز زمینه را برای ورود دوباره طالبان به شهر قندوز محیا ساخته است”.
جنجال‌ها میان والی قندوز و شورای ولایتی این ولایت یک شب پیش از ورود دوباره طالبان به شهر قندوز هنگامی آغاز شده که نماینده‌گان شورای ولایتی ادعا کردند که آنان در یک نشستی که از سوی والی ترتیب شده بود، دعوت شده ولی با خشونت و تیر اندازی محافظان‌اش استقبال شده‌اند.
آقای استانکزی همچنین گفت: “از مردم قندوز معذرت می‌خواهیم که به وقت و زمانش از ورود طالبان به شهر قندوز جلوگیری نتوانستیم؛ مردم بالای ما حق دارند که به نگرانی‌های امنیتی شان رسیده‌گی کنیم”.
او جنگ‌های جاری در کشور را ناشی از دست اندازی بیرونی، تضادهای منافع کشورهای خارجی در افغانستان دانست و بیان داشت که افغانستان قربانی موقعیت جغرافیایی خود است؛ ولی “ما باید روش خود را تغییر دهیم”.
رییس امنیت ملی کشور گفت: مردم همراه طالب نیستند، ولی فشارها، مجبوریت‌ها و ناگزیری‌ها سبب شده که مردم با طالبان همکاری کنند.
آقای استانکزی در خصوص اینکه چرا در بهار امسال قندوز از وجود طالبان تصفیه نشد، گفت: “این‌که در بهار گذشته نتوانستیم مشکلات قندوز را حل کنیم، دلیلش این بود که اولویت ما نابودی داعش بود” و به همین دلیل عملیات قندوز با تأخیر مواجه شد.
به گفته وی، هم اکنون نیز قوای امنیتی کشور در ۱۰ ولایت و ۱۳ ولسوالی عملا در جنگ‌اند و حملات دشمنان را پاسخ می‌دهند.
رییس امنیت ملی، انتقادها مبنی بر مدیریت ضعیف نهادهای امنیتی را رد کرد و یاد آور شد که اگر رهبری درست نمی‌بود، در ۱۳ ولسوالی در ۱۰ ولایت چگونه رسیده‌گی می‌شد.
عبدالله حبیبی، وزیر دفاع کشور نیز گفت: “هم اکنون جنگ شدید در بسیاری ولایت‌های کشور ادامه دارد و جنگ در مقابل تروریزم از مشکل‌ترین جنگها در جهان است، اما قوای مسلح ما سینه سپر می‌کنند”.
آقای حبیبی با بیان اینکه جنگ افغانستان جنگ چند تا طالب نیست و ابعاد مختلف دارد، افزود، اگر نیروهای امنیتی کشور حمایت شوند، بر دشمنان پیروز خواهند شد.
تاج محمد جاهد، وزیر داخله نیز خاطرنشان ساخت: “دشمنان افغانستان در یک هفته گذشته ۲۱۵ حمله خصمانه را بالای نیروهای امنیتی انجام داده اند که در ۱۷ ولایت ۱۵۳ مورد حمله تهاجمی بوده ولی دفاع صورت گرفته و دشمن بیشترین تلفات را متحمل شده اند”.
آقای جاهد افزود، در ولایت‌های قندوز، هلمند، بادغیس، فاریاب، سرپل، ارزگان و بغلان دشمن آنچه در توان داشتند به هدف تصرف مراکز شهرها به کار بردند ولی ناکام شدند.
جاهد تصریح کرد که تمامی گروه‌های تروریستی دنیا در افغانستان جمع شده و بر علیه نیروهای امنیتی کشور می‌جنگند.
وزیر داخله در مورد دوام جنگ در شهر قندوز گفت که نیروهای امنیتی به دلیل جلوگیری از تلفات مردم، عملیات‌شان را با دقت بیشتر به پیش می‌برند و این مساله سبب دوام جنگ در شهر قندوز شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :