اعضای مجلس: گل‌نبی احمدزی محاکمه شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 25 میزان 1395 - ۲۴ میزان ۱۳۹۵

نماینده‌گان مجلس در نشست دیروز (شنبه، ۲۴ میزان)، از بیشتر شدن ناامنی‌ها در کشور شکایت کرده، گفتند که باید گل نبی احمدزی، رییس گارنیزیون کابل به خاطر عدم جلوگیری از وقوع حادثه در زیارت کارتۀ سخی، محاکمه شود.
به گفتۀ اعضای مجلس، وظیفۀ حکومت اعلامیه و هُشدار دادن به مردم نه، بل تأمین امنیت مردم است و از یک‌سال به این‌طرف، مسوولان امنیتی اعلام mandegar-3کردند که استراتیژی امنیتی می‌سازند، اما چیزی مشخص نیست.
شکیبا هاشمی، عضو دیگر مجلس در نشست دیروزی این مجلس گفت: این بار دوم است گارنیزیون کابل پیشاپیش اطلاع می‌دهد که حمله می‌شود، اما جلو آن گرفته نمی‌شود.
خانم هاشمی گفت رییس‌جمهور باید دست به کار شود و چهره‌هایی که خودشان می‌شناسند که باعث تضعیف نیروهای امنیتی می‌شوند را افشا کنند.
غلام حسین ناصری، یک عضو دیگر مجلس نماینده‌گان گفت: “گل نبی احمدزی، رییس گارنیزیون کابل وقتی اطلاع می‌دهد که انفجارات رُخ خواهد داد، باید از پیش آگاهی داشته باشد و وقتی آگاهی دارد، پس چرا از آن جلوگیری نمی‌کند.”
او گفت: آقای گل نبی در قضیۀ عاشورا مسوولیت دارد و باید محاکمه شود، به‌خاطری که دشمن با بم نیامده بود، با کلاشینکوف و نارنجک آمده بود.
سید نادرشاه بحر نیز در مجلس گفت که حمله‌کننده‌گان به زیارت سخی در کابل، با فارغ‌بالی آمده بودند و به دلیل تشویش‌هایی که از پیش وجود داشت و هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن نشده، باید افراد مسوول مورد بازپرس قرار گیرند.
داکتر صالح‌محمد سلجوقی، عضو دیگر مجلس نیز گفت که وظیفۀ حکومت اعلامیه و هُشدار دادن به مردم نه، بل تأمین امنیت مردم است و از یک‌سال به این‌طرف، مسؤولان امنیتی اعلام کردند که استراتیژی امنیتی می‌سازند، اما چیزی مشخص نیست.
نماینده‌گان مجلس، از مسوولان حکومت وحدت ملی خواستند تا در شیوۀ حکومت‌داری خود تغییر بیاورد، در غیر آن، کلید جنگ مذهبی در کشور رقم خواهد خورد.
شب عاشورا، حملۀ تروریستی بر عزاداران حسینی در زیارت سخی شهر کابل انجام شد که در این حادثه، ۱۶ تن کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی شدند.
هم‌چنان، در یک حملۀ تروریستی دیگر در روز عاشورا در ولسوالی بلخ ولایت بلخ نیز ۱۴ تن جان باختند و ۳۰ تن زخمی شدند.
عارف رحمانی، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که در حملۀ تروریستی شب عاشورا، تروریستان انتظار داشتند با ایجاد این فاجعه، کلید یک جنگ مذهبی را در افغانستان بزنند، اما مردم با محکوم‌ کردن آن نشان دادند که استخوان‌بندی هم‌زیستی در افغانستان مستحکم است.
به گفتۀ آقای رحمانی: حکومت به مردم هُشدار داده بود که حادثه صورت می‌گیرد، اما چرا با این‌همه هُشدارهای امنیتی رییس گارنیزیون کابل هیچ اقدامی نکرد.

آقای رحمانی افزود: “بی‌کفایتی و ناکارآمدی باند حاکم در رهبری نهادهای امنیتی کشور سبب خواهد شد، کلید جنگ‌های مذهبی در کشور رقم بخورد. با آن‌همه هُشدار و آماده‌گی که نیروهای امنیتی تحت رهبری آقای گل‌نبی
در سویی دیگر، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان گفت: با آن‌که ما همه‌ساله از عاشورای حسینی بزرگ‌داشت می‌کنیم، اما نیروهای امنیتی ما هیچ تدابیر امنیتی برای این روز در نظر نمی‌داشته باشند.
آقای ابراهیمی افزود: “ما نماینده‌گان مجلس باید بپذیریم که در انجام رسالت‌مان به عنوان نمایندۀ منتخب مردم قسماٌ کوتاه آمده‌ایم، ما مسوولین امنیتی را به شکل درست آن مورد بازپرس قرار نداده‌ایم و پرسش‌های‌مان را بر مبنای واقعیت‌های موجود مطرح نکرده‌ایم، ما تنها به رسانه‌ها کار کرده‌ایم و این وضعیت بسیار تلخ و نگران کننده است.”
آقای ابراهیمی بر این باور است که نماینده‌گان در مجلس، در زمان استجواب و استیضاح مسوولان حکومت، تنها برای نشان‌دادن خود به رُخ رسانه‌ها و مردم،خواسته‌اند خودنمایی کنند و سوال‌ها را درست و با دقت مطرح نکرده‌اند تا پاسخ قانع کننده به دست آورده باشند.
رییس مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که این نهاد به عنوان یک نهاد قانون‌مند وظیفۀ خود را در قبال مردم و وضعیت سیاسی-امنیتی و اقتصادی کشورانجام نداده است، از کمیسیون‌های داخلی مجلس به‌ویژه کمیسیون‌های امنیت داخلی و دفاعیخواست تا یک طرح امنیتی را برای برون‌رفت از بحران‌های امنیتی کشور به این خانه پیشکش کنند.
طالبان در بدخشان توسط چرخبال‌ها تجهیز می‌شوند
هم‌چنان، برخی از نماینده‌گان مردم در مجلس نماینده‌گان ادعا می‌کنند که در ولایت بدخشان چرخ‌بال‌ها به گروه طالبان و جنگ‌جویان مخالف مسلح دولت تجهیزات می‌رساند.
نظیفه ذکی، یکی از اعضای مجلس در نشست عمومی دیرزو گفت: براساس برخی از معلومات، ذریعۀ هلیکوپتر تجهیزات در ولسوالی‌های یمگان، وردوج و درۀ خستک به دشمن انتقال یافتهاست.
خانم ذکی گفت که در این بخش‌ها جنگ‌جویان خارجی پا‌یگاه دارند و هراس‌افگنان به قندز و بغلان نیز از همین بخش‌ها از راه اشکمش تخار وارد می‌گردند.
این عضو مجلس نماینده‌گان افزود که تصایر و مدرک‌هایی نیز در نزدش است که از دو روز به این‌طرف هلیکوپترها به دشمن تجهیزات می‌برند.
این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌گردد که ده روز پیش از این، طالبان از چند استقامت بالای شهر کندز حمله کرده و بخش‌هایی از این شهر را به تصرف خود گرفتند.یک روز پس از رویداد حملۀ طالبان به ولایت کندز، باز هم گروهی از جنگ‌جویان طالب، از قسمت‌های شمالی و شرقی به ولایت فراه حمله کرده و برخی ساحات این ولایت را به تصرف خود در آوردند.
در همین حال، آمارهای که از سوی برخی از رسانه‌ها نشر شده است، نشان می‌دهد که جنگ در بیشتر از ده ولایت جریان دارد و شورشیان نیز در صدد تصرف برخی از شهرستان‌ها و حتا ولایت‌های کشور هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.