مجلس نماینده‌گان: طالبان به ریش سرقومندان اعلی قوای مسلح خندیدند!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 27 میزان 1395 - ۲۶ میزان ۱۳۹۵

اعضای مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی دیروز دوشنبه( ۲۶ میزان ) خویش با ابراز نگرانی از افزایش ناامنی‌‌ها در کشور بیان کردند که طالبان با تصرف کندز در مدت ده روز به ریش سرقومندان اعلی قوای مسلح خندیدند.
آنان در این نشست از دولت خواستند تا با مسوولانی‌که در سقوط کندز و ناامن‌شدن سایر ولایات به دست طالبان سهل‌انگاری کرده‌اند، برخورد جدی mandegar-3صورت گیرد.
اعضای مجلس با اشاره به سقوط ولایت کندز، تأکید کردند که جنگ در ولایات ارزگان، هلمند، فاریاب و بغلان جریان دارد و تلفات جنگ کندز بیشتر از آن است که گزارش‌ داده شده است و باید یک هیأت حقیقت یاب این تلفات را به شکل درست بررسی و گزارش مفصل خود را به مجلس نماینده‌گان تسلیم دهد.
ظاهر قدیر معاون اول مجلس که ریاست این نشست عمومی را به عهده داشت، با اشاره به سقوط کندز گفت: باید یک کمیسیون تعین شود و بررسی‌های همه جانبه را در مورد سقوط و تلفات به‌جامانده از این جنگ انجام دهد و بعد گزارش‌ مفصل خود را به مجلس نماینده‌گان ارایه کند.
هم‌چنان، زهرا توخی در این نشست گفت که در تمام نقاط کشور جنگ جریان دارد و مردم در ولایات از آسیب جنگ مصون نیستند.
بانو توخی افزود: ولایاتی که تحت تهدید امنیتی قرار دارند، به علت نرسیدن نیروهای کمکی، تولی‌ کندک‌ها نیروهای امنیتی به دشمن تسلیم می‌شوند.
هم‌چنان، محمد اکبری عضو دیگر مجلس با ابراز نگرانی از ناامن شدن شاهراه ولایات مرکزی و شمال بیان کرد که از چند ماه به این‌طرف این شاهراه‌ها ناامن هستند و مسافران درمسیر راه از طرف گروه‌ها مسلح پاین کرده می‌شوند و در اسارت به سر می‌برند.
او گفت که در آخرین حادثه ۱۲ تن در شاهراه ولایاتی مرکزی از طرف افراد مسلح پاین شده و تا حال در اسارت آنان قرار دارند.
از سویی هم، عنابت بابر فرهنمد در این نشست خواستار طرح امنیتی شده که از طرف متخصصان نظامی طراحی شده به دولت پیشنهاد شود.
او گفت: از کنار فاجعه کندز به سهل انگار نباید رد شوید که می‌تواند در آینده به ولایت دیگر نیز این آسیب برسد.
به گفته این عضو مجلس طالبان گرفتن کندز مدت ده روز به ریش سرقومندان اعلی خندیده‌اند.
اعضای مجلس با انتقاد از رییس جمهور بیان کردند که به‌جای گشت و گذار در حوزه‌های امنیتی کابل و بیمارستان‌ها از طرف شب، باید به فرماندهی‌های ولایات ناامن سربزند و از وجود سربازان خیالی آگاه شود.
اعضای مجلس از کشته شدن بزرگان قومی ابراز نگرانی کرده‌ بیان داشتند که وقتی یک بزرگ قوم در مورد یک موضوع ابراز نظر می‌کند، از طرف افراد به قتل می‌رسد که جای نگرانی است.
آقای فرهمند بیان کرد که نیروهای امنیتی به ضعف مدیریتی دچار هستند و برخی‌ها در داخل نظام به خرابی این نیروها پالچ کرده‌اند که دولت باید در شناسایی این افراد تلاش کند.
فاطمه عزیز عضو دیگر مجلس گفت که پس از بیرون شدن طالبان از کندز هنوز اطراف این شهر به تهدید‌ امنیتی دچار است و دولت هیچ توجهی به آن نمی‌کند.
بانو عزیز تصریح کرد که در پشت پرده‌ به احتمال زیاد بازی جریان دارد و از رییس مجلس خواست که تا این بازی را برای مردم بر ملا سازند و دیگر فرزندان این کشور را قربانی این بازی‌ها نکنند!
او گفت: مسوولان که در حادثه‌ سقوط کندز سهل‌انگاری و غفلت‌ وظیفه‌یی کرده‌اند، باید مجازات شوند تا برای سایر مقامات پند شود.
این درحالی است که داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرده است که مسوولان امنیتی‌یی که در کارشان غفلت کرده‌اند، تحت پیگرد جدی قرار می‌گیرند و این کوتاهی به صورت جدی پیگری می‌شود.
رییس اجرایی کشور گفته است که این روند آغاز شده است و با افرادی که هرگونه کم‌کاری کرده باشند به صورت قانونی برخورد می‌شود.
این گفته‌های آقای عبدالله در حالی مطرح می‌شود که درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در ولایات کندوز، ارزگان، فراه و هلمند در این اواخر شدت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.