دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان: خشونت در برابر خبرنگاران رو به افزایش است

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 27 میزان 1395 - ۲۶ میزان ۱۳۹۵

مسوولان در دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران ابراز نگرانی کرده می‌گویند، در چند ماه پسین، بیش از پنجاه مورد خشونت در برابر خبرنگاران به ثبت رسیده که از این میان، چهارده مورد کشته‌شدن خبرنگاران را در بر می‌گیرد.
mandegar-3این آمار نشان‌دهندۀ بدترین سال برای خبرنگاران در افغانستان است.
این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که دو روز پیش، محمدیعقوب شرافت، خبرنگار تلویزیون ملی در ولایت زابل از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.
شاهدان عینی گفته‌اند که آقای شرافت همراه خانمش به دندان‌پزشکی رفته بود که در برگشت هدف حمله قرار گرفت و جان داد.
صدیق‌الله توحیدی، رییس دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) دیروز (دوشنبه، ۲۶ میزان) در یک نشست خبری گفت: با وجود اسناد خوب تقنینی و تعهدات مسوولان حکومت وحدت ملی برای خبرنگاران در افغانستان، میزان خشونت در برابر خبرنگاران رو به افزایش است.
آقای توحیدی می‌افزاید: کسانی‌که خبرنگاران را مورد لت‌وکوب قرار داده‌اند، تا هنوز مورد بازرپرس نهادهای مسوول قرار نگرفته است.
آقای توحیدی در ادامۀ سخنانش با اشاره به نبرد نیروهای امنیتی با طالبان در شماری از ولایات افغانستان گفت که ادامۀ جنگ در کندز و هلمند سبب شده تا شماری از خبرنگاران این ولایات به بخش‌های دیگر افغانستان متواری شوند.
آقای توحیدی گفت: تقریباً همه خبرنگاران ولایت کندز در پی سقوط دوبارۀ بخش‌هایی از این ولایت، به کابل، تخار، بغلان و بلخ متواری شده‌اند.
رییس دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با اشاره به تشدید جنگ در ولایت هلمند گفت که خبرنگاران ولایت هلمند از ترس سقوط لشکرگاه، زورمندان، طالبان و قاچاق‌بران به قندهار و فراه پناه برده‌اند.
سه رسانه در کندز پس از سقوط این شهر مورد دستبرد قرار گرفته که به گفتۀ مسوولان در نهاد نی، تمامی وسایل تخنیکی رادیو تلویزیون روشنی، خاور و شبنم به تاراج برده شده است.
مسوولان این رسانه‌ها از دولت خواسته‌اند تا بودیجۀ مشخصی برای دوباره از سرگیری نشرات رادیوها را در نظر بگیرند. آنان گفته‌اند که توانایی خرید وسایل تخنیکی را ندارند.
فعالان رسانه‌یی در ولایت کندز، هم‌چنان از دولت خواسته‌اند تا حداقل مالیات دو سالۀ آنان را معاف کند، چون توانایی پرداخت مالیات را ندارند.
این خواسته‌ها درحالی مطرح می‌شوند که به گفتۀ مسوولان در نهاد نی، سال پیش نیز رییس‌جمهور در این زمینه حکم داده بود، اما برعکس، برخی از رسانه‌هایی که توان پرداخت مالیه را نداشتند جریمۀ سنگین نیز شدند.
هم‌زمان با این، مجلس نمایندهگان ضمن محکوم‌کردن قتل محمدیعقوب شرافت، خواستار رسیده‌گی جدی این قضیه از سوی نهادهای عدلی و قضایی شد.
ظاهر قدیر، معاون اول مجلس نماینده‌گان در نشست دیروز این مجلس گفت: “قتل آقای شرافت در زابل را محکوم می‌کنیم و از ادارۀ محلی و مرکزی می‌خواهیم تا این قضیه را به گونۀ جدی بررسی کنند.”
این درخواست پس از آن از سوی مجلس مطرح شد که شماری از نمایندهگان نسبت به قتل این خبرنگار سخت خشمگین شده بودند.
زهرا توخی، نمایندۀ مردم زابل در مجلس با اشاره به قتل آقای شرافت گفت که حکومت باید تلاش‌های جدی را برای تأمین امنیت خبرنگاران به خرج دهد.
بانو توخی نیز از نهادهای مسوول خواست تا عاملان قتل خبرنگار یادشده را شناسایی و به پنجۀ قانون بسپارند.
از سویی هم، وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز با نشر اعلامیه‌یی قتل آقای شرافت را محکوم کرده است. وزارت اطلاعات و فرهنگ ترور این خبرنگار را به شدت نکوهش کرده و از نهادهای امنیتی در زابل می‌خواهد تا در شناسایی و گرفتاری عاملان این قتل تلاش کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.