یوناما یافته‌های خود در مورد حمله به تظاهرات جنبش روشنایی را منتشر کرد

گزارشگر:چهارشنبه 28 میزان 1395 - ۲۷ میزان ۱۳۹۵

mandegar-3دفتر معاونت سازمان‌ ملل در افغانستان (یوناما) بررسی‌هایش در مورد حمله انتحاری به تظاهرات ۲ اسد جنبش روشنایی در کابل را روز سه‌شنبه در گزارشی ۱۴ صفحه‌یی منتشر کرد.
در گزارش آمده است که این حمله که ۸۵ کشته و بیش از ۴۰۰ زخمی بر جا گذاشت، عمدی بوده و هدف قرار دادن یک گروه قومی ــ مذهبی ظاهراً به مقصد هراس افکندن در میان مردم انجام شده است.
به گفته یوناما، این حمله برای اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و حقوق آزادی بیان، پیامدهای بسیار جدی و منفی داشته است.
در این گزارش گفته شده که در مورد راه‌اندازی تظاهرات از چندین مسیر و اطلاع‌دهی آن به نیروهای امنیتی هم از سوی رهبران تظاهرات کنند‌گان و هم از سوی نیروهای امنیتی ادعاهای ضد و نقیضی مطرح شده است.
در قسمتی از این گزارش نوشته شده، با وجود این‌که نیروهای امنیتی هیچ اطلاعیه‌ای را از سوی سازمان‌دهندگان تظاهرات مبنی بر این‌که کدام مسیر برای راهپیمایی استفاده خواهد شد، دریافت نکرده‌اند، اما این (بی‌اطلاعی) هیچ تاثیری بر توان این نیروها در تامین امنیت تظاهرات نداشته است.
اما جنبش روشنایی برای تظاهرات با نشر اعلامیه‌های رسمی مسیر ده گانه‌ای را از نقاط مختلف شهر تعیین کرده بود که با ممانعت پولیس گارنیزیون مواجه شد که این داره حق تظاهرات بر این جنبش را فقط از یک مسیر تا چوک دهمزنگ داده بود.
براساس گزارش یوناما، واکنش نیروهای امنیتی در برابر هر دو انفجار به شمول تیراندازی از سوی مهاجم دوم، مناسب و در مطابقت با معیارهای بین‌المللی بوده است.
پیشتر گزارش شده بود که شماری از تظاهرکنندگان، در تیراندازی پراکنده نیروهای امنیتی زخمی و یا کشته شده‌اند.
اقدام فوری نیروهای افغان برای انتقال زخمی‌ها به شفاخانه‌ها و بازگشایی جاده‌های بسته شده و ارسال امبولانس‌ها نیز از سوی یوناما مناسب خوانده شده است.
هم‌چنان در گزارش گفته شده که اعلام تمویل مخارج درمانی زخمی‌ها در خارج از کشور نشان دهنده تعهد واقعی حکومت برای قربانیان این حمله بوده است.
یوناما در این گزارش خود، تهدیدات شدیدی را که ارگان‌های امنیتی کشور در شهر کابل اعلام کرده بود، تایید کرده و گفته است که تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۶ نسبت به عین دوره زمانی سال ۲۰۱۵، ۶۰ درصد افزایش داشته است.
یوناما گفته است که نتوانسته ادعاها و شایعاتی را برای زمینه‌سازی این حمله و رخدادهای پس از آن مثل ماین جاسازی شده در کراچی آیسکریم، کشته و زخمی شدن تظاهرات کنند‌گان در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی، حضور مهاجم سومی، حمله تظاهرات کنند‌گان بر نیروهای امنیتی، تلاش نیروهای افغان برای بازداشت اشخاص حاضر در صحنه و پاک‌سازی علایم جرمی در صحنه را ثابت کند.
بر اساس این گزارش، هیچ معلوماتی وجود ندارد که در مورد صحت و سقم گرفتن مسوولیت این حمله از سوی داعش ابراز شک کرد و ظرفیت‌های لازم برای سازماندهی چنین حمله در افغانستان و همچنان برای داعش در چندین کشور دیگر وجود دارد.
یوناما هم‌چنان گزارش داده که اتهام دست داشتن حکومت افغانستان در این حمله ثابت نشده است اما در تحقیقات ابتدایی از سوی مسوولان دولتی در مورد این حادثه، نواقصی وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.