مذاکرات قطر رد شد “دولت افغانستان و طالبان در قرغیزستان مذاکره می‌کنند”

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 28 میزان 1395 - ۲۷ میزان ۱۳۹۵

برخی منابع با رد مذاکره رییس امنیت ملی با نماینده‌گان طالبان در قطر می‌گویند که قرار است در ماه نومبر میان دولت افغانستان و طالبان در قرغزستان مذاکراتی برگزار شود.
این درحالی است که روزنامه گاردین با نشر گزارشی در مورد گفت‌وگوی مخفیانه استانکزی با گروه طالبان در قطر نوشته که این دومین نشست mandegar-3مخفیانه نماینده دولت افغانستان با گروه طالبان است.‌
این گزارش‌ها در حالی بیان می‌شود که برخی از اعضای شورای عالی صلح با ابراز بی‌خبری از این نشست‌ها می‌گویند که نماینده‌یی از شورای عالی صلح در این نشست‌ها حضور نداشته است.
اسماعیل قاسمیار عضو شورای عالی صلح در مصاحبه با روزنامه ماندگار می‌گوید: پاکستان به ابتکار عملی برخی از گروه‌های ارشد طالبان را در دفتر سیاسی این گروه در دوحه مرکز قطر دور هم جمع کرده تا باعث وحدت آنان شود.
آقای قاسمیار هر چند حضور نماینده از نهادهای امنیتی افغانستان در مذاکره با طالبان را در قطر رد نمی‌کند؛اما می‌افزاید: پاکستان می‌خواهد یک ترکیب از اعضای ارشد گروه طالبان را به گفت‌و گوهای صلح آماده کند.
به گفته این عضو شورا عالی صلح، این نشست بین‌ طالبانی بوده و از شورای عالی صلح نماینده‌یی در این آن حضور نداشته است.
از سویی هم، وحید مژده آگاه مسایل سیاسی با رد این خبر می‌گوید که نشستی میان دولت افغانستان و گروه طالبان صورت نگرفته است.
آقای مژده افزود: قرار است در ماه نومبر سال جاری یک نشست میان نماینده‌های گروه طالبان و حکومت افغانستان در کشور قرغیزستان برگزار شود.
به گفته او، از افرادی که گویا مذاکره با آنان در قطر صورت گرفته است، در آن دفتر صلاحیت ندارند و از اعضای دفتر قطر نامبرده نشده است.
آقای مژده تصریح کرد: به‌خاطر این‌که ذهنیت‌های مردم از جنگ به طرف دیگر معطوف شود، استخبارات بین‌المللی تلاش می‌کنند شایعات را نشر کنند.
آقای مژده بیان کرد که شاید این گزارش‌ قصه چند سال پیش باشد.
هم‌چنان، آقای مژده در قسمتی از سخنان خود گفت که سربازان نیروهای امنیتی که در جریان جنگ ناپدید شده‌اند، دولت افغانستان از سلیب سرخ بین‌المللی خواسته تا محل بود و باش این سربازان را پیدا کند.
او گفت: در جریان جنگ‌ها صدها سرباز نیروهای امنیتی لادرک شده‌اند.
این در حالی است که رسانه‌های بین‌المللی به نقل از یک منبع در دولت افغانستان و یک عضو ارشد گروه طالبان گفته‌اند که نماینده‌‌های حکومت افغانستان و گروه طالبان در قطر گفت‌وگوی صلح را مخفیانه آغاز کرده‌اند.
آنان به نقل از یک مقام بلندپایهٔ دولت افغانستان و یک عضو ارشد طالبان گفته‌اند که پس از کشته‌شدن ملا اختر محمد منصور توسط حمله هواپیمای بدون سر نشین امریکا در پاکستان، این دومین نشستی است که میان طالبان و نماینده دولت افغانستان در ماه‌های سپتمبر و اوکتبر با حضور ملا عبدالمنان برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان برگزار می‌شود.
دفتر سیاسی طالبان در دوحه مرکز قطر در سال ۲۰۱۳ به ابتکار عمل برای آغاز گفت‌گوهای صلح باز شد؛ اما دولت افغانستان ادعا می‌کند که این مرکز آنچنانی‌که باید موثر تمام نشده است.
یک عضو ارشد طالبان گفته است که اولین نشست مستقیم در فضای کاملاً باز با روحیه‌یی مثبت میان ملا عبدالمنان آخند و معصوم استانکزی رییس امنیت ملی برگزار شد.
اما دفتر سیاسی طالبان در قطر مذاکرات پنهانی با دولت افغانستان را رد کرد.
محمد سهیل شاهین عضو ارشد و سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گزارش اخیر «گاردین» مبنی بر مذاکرات طالبان با دولت افغانستان در دوحه را رد کرد.
محمد سهیل شاهین در قطر با رد این گزارش تاکید کرد که اخبار منتشر شده در سانه‌ها از مذاکرات طالبان در قطر با دولت کابل حقیقت ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.