رییس اجرایی: عربستان میزبان نشست ادامۀ همکاری‌ها به افغانستان خواهد بود

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 3 عقرب 1395 - ۰۲ عقرب ۱۳۹۵

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که دیروز (یک‌شنبه، ۲ عقرب) در نشستی در پیوند به دست‌آوردهای سفرش به عربستان سعودی صحبت می‌کرد، گفت: مسألۀ اساسی که هدف اصلی سفر هیأت بلندرتبۀ حکومت را به عربستان سعودی تشکیل می‌داد، همکاری در پروسۀ mandegar-3صلح و مبارزه با تروریسم بود که مقامات عربستان سعودی در این زمینه با افغانستان اتفاق نظر داشتند و با تقاضای حکومت افغانستان، این کشور در پروسۀ صلح کشور نقش ایفا می‌کند.
آقای عبدالله در این نشست گفت که عربستان سعودی وعدۀ میزبانی کنفرانسی را به تعقیب کنفرانس بروکسل، به منظور حمایت از بازسازی افغانستان به ما سپرده است که مقدمات این کنفرانس از امروز چیده می‌شود، اما دوسال بعد و در یکی از کشورهای اسلامی برگزار خواهد گردید.
آقای عبدالله از گفت‌وگوها با مقامات عربستانی در مورد صلح و تأمین امنیت در افغانستان سخن گفت و اشاره کرد که دولت افغانستان در این دیدارها به مقامات سعودی اطمینان داده است که افغانستان، برای حل مشکلات در این کشور خواستار گفت‌وگو، مذاکره و صلح است.
آقای عبدالله گفت: در این سفر دربارۀ مسایل هراس‌افگنی که تهدیدی برای منطقه است بحث صورت گرفت و عربستان سعودی نیز دیدگاه خویش را در این‌باره گفت.
رییس اجرایی افزود که در این سفر دربارۀ همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و سرمایه‌گذاری در افغانستان و دربارۀ همکاری‌های فرهنگی بحث صورت گرفت.
به گفتۀ آقای عبدالله: «یک هیأت از عربستان سعودی به منظور بازدید سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی و بخش‌های دیگر به افغانستان خواهد آمد».
رییس اجرایی هم‌چنان گفت: در این سفر دربارۀ افزایش بورس‌ها تقاضا صورت گرفت که از جانب مقام‌های عربستان سعودی پذیرفته شد.
آقای عبدالله خاطر نشان کرد: «دربارۀ ایجاد یک شفاخانه تخصصی در مرکز افغانستان تقاضا کردیم و آنان موافقت کردند و گفتند که روی نقشه آن کار صورت گرفته است و کارها تقریباً نهایی شده‌است».
آقای عبدالله در ادامۀ سخنانش تصریح کرد: تغییر گذرنامه‌های شهروندان افغانستان مقیم عربستان از پاکستانی به افغانستانی یکی از موضوعات مورد بحث بود، در حال حاضر ده‌ها هزار نفر در عربستان با این مشکل روبه‌رو هستند و هنگام بازگشت به کشور هویت‌شان زیر سوال می‌رود.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی موافقت در مورد اعزام کارگران افغانستانی به عربستان را نیز یکی دیگر از دست‌آورهای این سفر بر شمرد.
رییس اجرایی افغانستان با اشاره به این‌که عربستان، کشوری است که بالای پاکستان تأثیر مستقیم دارد، گفت: دولت افغانستان همواره دروازه‌های گفت‌وگو و صلح را باز گذاشته است.
مقامات عربستان هم صلح را نیازی اساسی برای افغانستان دانسته‌اند و گفته‌اند که در این زمینه آمادۀ همکاری با دولت افغانستان هستند.
رییس اجرایی افغانستان در ادامۀ سخنانش گفت که دولت عربستان سعودی برای برگزاری کنفرانسی با حضور علمای اسلام در کشورش اعلام آماده‌گی کرده است.
او برگزاری این کنفرانس در عربستان را قدمی مهم و پیامی مهم، برای جهان اسلام دانست چرا که قرار است از این کنفرانس، پیام صلح، اعتدال و هم‌دیگرپذیری به جهان اسلام فرستاده شود.
به گفتۀ او: از شیخ سدیس، عالم بزرگ عربستان سعودی و جهان اسلام و مسوول اداری حرمین شریف خواستیم تا در کنفرانس علمای جهان اسلام که به زودی برگزار خواهد شد، در مورد تروریسم در جهان اسلام، به‌ویژه استفاده از نام اسلام و انجام حملات تروریستی، پیامی داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.