وزیر صحت: سالانه ۱۷۰۰ زن از ابتلا به بیماری سرطان سینه جان می‌دهند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 3 عقرب 1395 - ۰۲ عقرب ۱۳۹۵

وزارت صحت افغانستان می‌گوید که سالانه در افغانستان ۳۵۰۰ تن به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان در کارگاه ملی آگهی‌دهی برای مبارزه با سرطان سینه در کابل دیروز (یکشنبه ۲ عقرب) گفت به اساس آمار و اطلاعات سازمان بهداشت جهان، از مجموع مبتلایان به سرطان سینه در افغانستان سالانه ۱۷۰۰ زن جان خود را از دست می‌دهند.
mandegar-3وزیر صحت عامه تاکید می‌کند که بیماری سرطان سینه اگر به موقع تشخیص شود قابل تداوی است؛ اما پایین بودن سطح آگاهی در مورد آن، مانع تشخیص به موقع این بیماری در افغانستان می‌شود.
آقای فیروز گفت: وزارت صحت به اساس برنامه ملی صحت بار وری، متعهد است واقعات سرطان سینه را از طریق آگاهی‌دهی به زنان، استفاده از روش‌های ساده برای تشخیص این بیماری، آموزش کارکنان صحی و ایجاد مراکز تشخیص و درمان این بیماری، کاهش دهد.
همچنان، شرین آقای ظریف رییس دانشگاه پزشکی کابل گفت: سرطان سینه در جهان در هر ۱۴ دقیقه جان یک تن را می‌گیرد، هرگاه برای جلوگیری این مرض راه سنجیده نشود تا سال ۲۰۳۰ در میان سایر بیماری‌ها بیشتر مرگ و میر را سرطان خواهد داشت.
آقای ظریف افزود که قربانیان سرطان سینه نسبت به قربانیان ایدز، ملاریا و … رو به افزایش است و در افغانستان ۳۱ درصد بانوان به این مرض دچار هستند که این رقم قابل نگرانی است.
رییس دانشگاه پزشکی کابل خاطر نشان کرد که به علت عرف‌های ناپسند اجتماعی در افغانستان برخی از خانواده‌ها نمی‌گذارند که بانوان به‌خاطر معاینه نزد پزشک بروند؛ اما این کار می‌تواند برای افراد به این مرض مبتلا هستند بسیار خطرناک واقع شود.
به گفته او، دولت افغانستان تلاش می‌کند تا مرکز تشخیص سرطان را که در سال‌ها پیش آسیب دیده بود دوباره فعال سازد.
آقای ظریف با استقبال از راه‌اندازی برنامه مبارزه با سرطان سینه گفت که تلاش‌های جدی صورت گیرد تا یک تیم قوی اعم از نهادهای دولتی و جامعه مدنی تشکیل شود تا بتوانیم برای جلوگیری و آگاهی دهی از این بیماری در برابر مردم مسوولیت خویش را ادا کنیم.
در هیمن حال، شینکی کروخیل عضو مجلس نماینده‌گان گفت: در افغانستان هنوز در مورد سرطان سینه صحبت صورت نگرفته و حتا شمار از متخصصان و داکتران در این مورد نمی‌دانند.
بانو کروخیل افزود: زنان در افغانستان بیشتر مشکلات را در بخش سرطان سینه دارند که برخی از بانوان به دلیل اجازه نیافتن ازطرف خانواده برای معاینه کردن نزد داکتر، تلف می‌شوند.
به گفته او، در حال حاضر مردم افغانستان به یک نهاد مبارزه با سرطان سینه نیاز دارند که از این طریق بتوانند، آگاهی و طریق‌های مبارزه با سرطان سینه را دریافت کنند.
این عضو مجلس نماینده‌گان بیان کرد که برای مبارزه با سرطان سینه و تلاش برای بهبود تشخیص بیماران در داخل افغانستان نیاز مبرم است تا از رفتن بیماران به کشورهای بیرونی جلوگیری شود.
از سویی هم، فرهاد دریا هنر مند و سفیر مبارزه با سرطان در افغانستان که در این نشست صحبت می‌کرد حالت بانوان را در کشور دشوارترین حالت بیان کرده خواهان مبارزه جدی با در برابر سرطان سینه شد.
آقای دریا با بیان این‌که بانوان جوانان و قشر آگاه باید برای جلوگیری از باورهای که باعث آسیب رساندن به بانوان می‌شود، تلاش کنند، گفت که هر فردی که غیرت را خشونت بالای خانم خود می‌داند، غیرت نیست! در حقیقت به خطا رفته آن جهالت است. اگر این را غیرت می‌دانند، من چنین غیرتی را نمی‌پذیرم.
بیماری سرطان از اثر چاقی، نداشتن تمرینات بدنی، نوشیدن مشروبات الکلی، قاعدگی در سنین پایین، حاملگی در سنین بالا و یا حامله نشدن از جمله مواردی است که به عنوان عوامل بلند بردن خطر ابتلا به سرطان سینه از آنها نام گرفته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.