معاون سخنگوی ریاست جمهوری: طالبان در جنگ با انکشاف و تمدن افغانستان قرار دارند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک‌شنبه 9 عقرب 1395 - ۰۸ عقرب ۱۳۹۵

طالبان به گونه تخمینی در دو ماه گذشته نزدیک به ۲۱۴۹ میلیون افغانی به نهادهای دولتی و ملکیت شهروندان خسارات وارده کرده اند.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری با ابراز این مطلب می‌گوید که طالبان به گونه مستقیم در برابر انکشاف و توسعه افغانستان قرار دارند.
mandegar-3شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری دیروز شنبه ( ۸ عقرب ) در یک نشت خبری در رابطه به خسارات وارده شده از جنگ در یازده ولایت در دو ماه اخیر گفت که یک بُعد جنگ‌ همواره در افغانستان از نظر مردم پنهان مانده است، گروه‌های تروریستی خسارات هنگفتی را در طول چند سال به منازل مسکونی و تأسیسات عامه وارد آورده‌اند.
آقای مرتضوی افزود: کشتار دسته جمعی، اعدام‌ها و جنایت‌های ضد بشری از جمله موضوعاتی است که در کارنامه گروه‌های تروریستی ثبت شده است.
به گفته او، در طول چند سال طالبان نشان دادند که در جنگ رو در رو با انکشاف و تمدن مردم افغانستان قرار دارند و در دو ماه اخیر خساراتی را که برای مردم وارد کردند بیش از ۱۰۰ میلیون افغانی است.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت که همزمان با آغاز نشست بروکسل طالبان به ۱۱ ولایت حملات تهاجمی را آغاز کردند که در این حملات شمار زیاد مردم بیجا شده، برخی‌شان شهید شده‌اند و به زیر ساحت عامه خسارات هنگفتی وارد آمده است.
به گفته او، این خسارات هنگفت به ولایات کندز، فراه، ارزگان، بغلان، ننگرهار و برخی دیگر از ولایات وارد آمده است.
آقای مرتضوی خاطرنشان کرد که در دو ماه اخیر در ۱۱ ولایت ۳۰۲ باب مکتب از بین رفته است، حضور و ممانعت طالبان در چند ولایات باعث شده تا شمار زیاد از نوجوانان و دختران به مکتب رفته نتوانند.
او گفت: در این مدت ۴۱ مرکز صحی توسط گروه دهشت افگنی طالبان تخریب شده است و باعث شده تا مردم آن ساحات که در دور دست هستند، از دسترسی به خدمات صحی محروم شوند.
آقای مرتضوی بیان کرد که طالبان در دو ماه به ۵۰ مسجد و ۵۳۰۵ منزل مسکونی در ۱۱ ولایت آسیب دسانیده‌اند و گروه طالبان هر از گاهی که از نیروهای امنیتی کشور ضربات سنگینی را متحمل شده‌اند، منازل مسکونی را ویران و یا هم به آتش کشیده‌اند.
آقای مرتضوی می‌گوید که در دو ماه طالبان به ۱۸۱۸ دوکان در ۱۱ ولایت آسیب رسانیده‌اند، چهار تعمیر دولتی، شش پل و ۲۹۳ معدن نیز در این ولایات از طرف طالبان آسیب دیده‌ اند.
او خاطر نشان کرد که ۱۷۰ پلچک، ۱۹۳ کیلومتر سرک نیز از طرف طالبان تخریب شده است و ۲۰۳ کیلومتر دیوار اسنادی از طرف این گروه آسیب دیده است.
آقای مرتضوی تأکید کرده که هزینه تخمینی تمام خسارات وارد آمده ۲۱۴۹ میلیون افغانی برآورد شده است.
آقای مرتضوی تصریح کرد که دولت افغانستان تلاش می‌کنند تا افراد بیجا شده را دوباره به خانه‌های‌شان برگردان و همه زیر ساخت‌های که ویران شده را دوباره باسازی کند.
او همچنان می‌گوید: رییس جمهور هیأت با صلاحیت را به ولایت غور فرستاده تا از بازمانده‌گان ۳۰ فرد شهید دلجویی کرده برایشان کمک نقدی کنند.
آقای مرتضوی گفت: محمد یعقوب شمس مشاور رییس جمهوری در امور قبایل در رأس، عبدالمعروف فضلی مشاور اداره ارگان‌های محل عضو و محمد نظیم اعیان مدیر اداره آماده‌گی مبارزه با حوادث، در ترکیب این هیأت به ولایت غور فرستاده شده‌اند تا از بازمانده‌ان شهدا دلجویی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.