نکاتی پیرامون مهارت های مدیریتی

گزارشگر:چهار شنبه 19 عقرب 1395 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۵

بخش دوم/

mandegar-3انعطاف‌پذیر باشید، یک رهبر قدرتمند لازم نیست که همیشه درست عمل کند. شما باید نسبت به عقاید مخالف، سایر نظرات و ابتکاراتِ نوین از خود روی باز نشان دهید. کلیۀ پرسونل باید برای پیشنهاد دادن از آزادی عمل برخوردار باشند و بتوانند آزادانه در توسعه و تکمیل طرح‌های پیشنهادیِ خود گام بردارند. در چنین شرایطی، آن‌ها همواره به دنبال فرصت‌های تازه‌یی هستند تا بتوانند وضعیت فعلیِ شرکت را ارتقا بخشند. در کارها همدلی و شکیباییِ خود را آشکار سازید و افرادی را که در انجام وظایف از خود علاقه نشان نمی‌دهند، از امتیازات ویژه محروم سازید. با خدمه و کارکنان با نزاکت برخورد کنید و به آن‌ها احترام بگذارید و نشان دهید که به کارهای فردی‌شان علاقه‌مند هستید. همیشه به‌خاطر داشته باشید که چه‌گونه‌گی برخورد شما با افراد دیگر نشان‌دهندۀ توانایی‌های مدیریتیِ شما است.
۴ـ افزایش انگیزۀ اطرافیان‌تان را تشویق کنید.
یک رهبر قدرتمند توانایی تاثیرگذاری در دیگران را دارد. دیگران را تشویق کنید و به آن‌ها انرژی و قوت قلب دهید تا بتوانید از ابتکارات و نوآوری‌های‌شان استفاده کنید. موفقیت‌ها را جشن بگیرید و همیشه برای تشکر و قدردانی پیش‌قدم باشید. مثلاً بر روی یک صفحه کاغذ مناسب، یک یادداشت بنویسید و از این طریق از افراد سپاسگزاری کنید. هیچ‌گاه در جمع از کارمندان خود انتقاد نکنید. اگر لازم بود چنین کاری را انجام دهید، باید آرامش خود را حفظ کنید و با او شخصاً به صحبت بنشینید. در زمان اخراج کردن هم بهتر است اشاره‌یی به نقاط مثبت افراد اخراجی داشته باشید. اگر با وجود تلاش‌های بسیار زیاد، وقت گذاشتن‌های طولانی‌مدت و به‌کارگیری عقاید ابتکاری، پروژۀ شما به موفقیت نرسید، تمام افراد گروه را گردهم آورید و با هم در مورد راهکارهای رسیدن به موفقیت، به مشورت بنشینید و بعد هم تمام تجربه‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارید.
از پرسونل خود پشتیبانی کنید. مدیریت به این معنا نیست که همه باید به دنبال شما باشند، بلکه باید به آن‌ها بگویید که شما در پشتِ آن‌ها ایستاده‌اید. به نیازهای کارکنانِ خود توجه کنید. حال چه این نیازها دوره‌های کمک‌آموزشی باشند، چه ارتقا دستگاه‌ها و به‌کارگیری تکنالوژی جدید، افزایش حقوق و…؛ خود را برای آن‌ها به آب و آتش بزنید. شاید همیشه کارها بر وفق مراد پیش نروند، اما حداقل این است که آن‌ها می‌دانند شما همواره حامی و پشتیبانِ آن‌ها هستید. کمک کنید هر زمان که وقت داشتید، حتا برای مدت کوتاهی هم که شده، سری به بخش‌های مختلف شرکت بزنید و به کارکنان‌تان نشان دهید که متوجه تلاشِ آن‌ها هستید، هرچند خود تجربه‌یی در انجام وظایف آن‌ها ندارید.
البته یک مدیر زمانی می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند که همواره دانش خود را به‌روز کند و اطلاعات کافی در زمینه‌های مختلف داشته باشد تا بتواند انتظارات خود را به وضوح برای پرسونلش شرح دهد.
۵ـ “بهای رسیدن به بزرگی، مسوولیت‌پذیری است”. وینستون چرچیل
سرزنش‌های وارده را بپذیرید، اگر اطلاعات غلط مورد استفاده قرار بگیرد و محمولۀ مورد نیاز با تاخیر به‌دست کارکنان برسد، بالطبع کسب درآمد نیز برای مدتی مختل خواهد شد. مسوولیت اشتباهاتی را که مرتکب آن می‌شوید، به عهده بگیرید و به‌خاطر آن عذرخواهی کنید و اقدامات لازم در رفع مشکل به‌جود آمده را انجام دهید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.