ریاست‌جمهوری: تذکره‌های برقی طبق قانون توشیح شده توزیع می‌گردد

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 19 عقرب 1395 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۵

ریاست‌جمهوری می‌گوید که قانون ثبت احوال نفوس توشیح شده و هیچ مشکلی در راه توزیع تذکره‌های برقی وجود ندارد؛ اکنون تنها بحث روی مستقل‌بودن ریاست‌ ثبت احوال نفوس جریان دارد.
با این حال، مسوولان در وزارت عدلیه می‌گویند: در تذکره‌های برقی واژه افغان وجود ندارد و تنها نوشته شده است: جمهوری اسلامی افغانستان.
mandegar-3عبدالمجید غنی‌زاده رییس تقنین وزارت عدلیه می‌گوید: در مورد مشخصات تذکره الکترونیکی در ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس درسمت چپ صفحه به فارسی “جمهوری اسلامی افغانستان و در سمت راست صفحه به پشتو، دافغانستان اسلامی جمهوریت” نوشته شده و نشانه حمهوری اسلامی افغانستان هم در وسط تذکره دیده می‌شود.
غنی‌زاده به روزنامه ماندگار گفت: در قانون نافذ شده، واژه افغان نیامده است و اکنون این قانون نافذ است؛ اما تاکنون توزیع آن آغاز نشد است.
در همین حال، مسوولان در ریاست‌جمهوری می‌گویند: قانون ثبت احوال نفوس توشیح شده و اکنون بحث روی این مسأله جریان دارد که ریاست ثبت احوال نفوس در چوکات وزارت داخله باقی بماند و یا به عنوان یک ارگان مستقل عمل کند.
دوواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری در یک مصاحبه باروزنامه ماندگار گفت: قانون توشیح شده و هیچ مشکلی در راه توزیع تذکره‌های برقی وجود ندارد، اکنون تنها مساله روی مستقل بودن ریاست‌ ثبت احوال نفوس جریان دارد.
مینه‌پال می‌گوید: زمانی‌که بحث مستقل بودن ریاست ثبت احوال نفوس نهایی شود، روند توزیع تذکره‌ها آغاز خواهد شد؛ زیرا دیگر از لحاظ تخنیکی مشکلی وجود ندارد.
به گفته معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری: مسأله نهایی‌شدن، مستقل بودن ریاست ثبت احوال نفوس مربوط به سطح رهبری حکومت و شورای وزیران است که آنان این مساله را از لحاظ تخنیکی بررسی و تصمیم نهایی را اعلام خواهند کرد.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که چند پیش و در ۱۷ سنبله/ شهریور سال روان ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که در پی اختلاف نظرها در مورد تصویب قانون ثبت احوال نفوس از ۸ ماه بدینسو یک کمیته تحت ریاست معاون دوم رییس جمهور و اشتراک وزارت عدلیه، داخله، مالیه و وزارت تکنولوژی و معلومات تشکیل شد که به بررسی مشکلات پرداختند، هم اکنون یک طرح کامل را به کابینه ارایه دادند که پس از بحث و بررسی به تصویب کابینه رسیده است.
ریاست‌جمهوری گفته بود، فقط بحث روی موضوعات تکنیکی و چگونگی فعالیت اداره ثبت احوال نفوس جریان دارد که آیا باید مستقل باشد یا زیر نظر وزارت داخله فعالیت و توزیع تذکره را شروع کند، یک کمیته برای بررسی این موضوع تعیین شده و تا دو هفته مستقل بودن یا نبودن این اداره روشن خواهد شد.
از زمان مطرح‌شدن توزیع شناسنامه‌های برقی تاکنون، این پروسه با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است، از بحث ذکر ملیت یا قوم گرفته تا درج کلمه افغان به عنوان ملیت، همواره جنجال آفرین بوده است.
و اما سال پار پس از ماه‌ها جنجال میان نماینده‌گان شورای ملی برسر ذکر واژه افغان، بالاخره این قانون بدون نوشتن کلمه افغان از سوی هر دو مجلس تصویب و به توشیح رییس‌جمهور رسید و سپس در جریده رسمی به نشر رسید؛ اما با آن‌هم روند توزیع این تذکره بنابر دلایل نامعلوم متوقف ماند.
قرار بود سال پار این روند با دادن اولین تذکره به رییس‌جمهور در ۲۸ اسد/ تیر سالروز استقلال افغانستان آغاز شود، اما بنابر دلایل مختلف به تعویق افتاد و به زمان نامعین موکل شد که تاکنون نیز سرنوشت توزیع این تذکره‌ها در پرده از ابهام قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.