در حمله طالبان به کنسولگری آلمان در بلخ شش غیرنظامی جان باختند

گزارشگر:شنبه 22 عقرب 1395 - ۲۱ عقرب ۱۳۹۵

مقامات امنیتی اعلام کردند که در نتیجه حمله انتحاری بر کنسولگری آلمان در شهر مزار شریف شش تن کشته و بیش از ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند. اکثر کشته و زخمی شده‌گان این رویداد افراد ملکی هستند.
به کارمندان کنسولگری آلمان در این حمله آسیبی نرسیده است. مقامات امنیتی در بلخ گفتند این انفجار ناوقت پنجشنبه شب زمانی رخ داد که یک mandegar-3حمله کننده انتحاری لاری مملو از مواد منفجره‌اش را به یکی از دیوارهای کنسولگری آلمان اصابت داد و منفجر کرد.
در ابتدا از دو کشته و بیش از ۸۰ زخمی خبر داده شد، اما صبح روز جمعه نور محمد فیض رییس بزرگترین شفاخانه بلخ به خبرگزاری “دی پی ای” آلمان گفت که تا صبحدم پنج جسد به شفاخانه منتقل شده اند. به نقل از پولیس یک فرد حمله کننده نیز در نتیجه انفجار در برابر کنسولگری آلمان کشته شده است.
یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که پس از انفجار همه کارمندان کنسولگری “بدون جراحت و در امنیت” هستند و اضافه کرد که نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای ویژه آلمانی “حمله مهاجمان به شدت مسلح را دفع کردند”.
اما مقامات امنیتی بلخ گفتند که حمله کننده انتحاری تنها مهاجم این رویداد بود. طالبان مسوولیت این حمله را به دوش گرفته و گفته اند که این “حمله بر کفار” در انتقام کشته شدن غیرنظامیان در کندز انجام شده است.
در نزدیکی ماه نوامبر بیش از ۳۰ غیرنظامیان در رشته ای از حملات هوایی ناتو در حومه شهر کندز کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شدند؛ این حملات از سوی نیروی هوایی ایالات متحده امریکا به خاطر حمایت از نیروهای ارتش افغانستان انجام شد.
مقامات وزارت دفاع آلمان فدرال در برلین در پی این حمله اعلام کردند که نیروهای این کشور در شمال افغانستان در انجام این حمله هوایی نقشی نداشته اند. شمار اندکی از نیروهای امنیتی از ماه مارچ به این سو در کندز مستقر شده اند تا به سربازان محلی آموزش و مشوره بدهند.
ذبیح الله مجاهد کسی که خودرا سخنگوی طالبان می نامد، به خبرگزاری “دی پی ای” گفت: «چرا ما نباید آلمانی‌ها را هدف قرار دهیم؟». وی در مورد حمله هوایی اخیر اضافه کرد: «حمله قوای هوایی امریکا براساس اطلاعات استخباراتی شریک شده از سوی آلمانی‌ها انجام شد. آنها (آلمانی ها) هنوز در شمال افغانستان یک پایگاه دارند. آنجا هنوز سربازان آلمانی وجود دارند».
منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ گفت که این انفجار به حدی قوی بود که شیشه‌های بسیاری از ساختمان‌های مجاور شکسته و باعث به میان آمدن بیشترین شمار زخمی‌ها شده است.
سید کمال سادات فرمانده پولیس بلخ گفت که مواد انفجاری زیر محموله ذغال در یک لاری پنهان ساخته شده بود. هنوز هم شمار حمله کننده‌گان نامشخص است.
مقامات پولیس افغانستان گفته اند که آنها یک حمله کننده دیگر را که زیر آوار شده بود، صبح روز جمعه پیدا کرده اند. مقامات روز پنج شنبه تنها از یک عامل انتحاری سخن گفتند؛ در حالی که وزارت خارجه آلمان از دخیل بودن چندین مهاجم به شدت مسلح در این حمله خبر داده است.
حدود یک هزار سرباز آلمانی در کمپ مارمل در ۱۰ کیلومتری کنسولگری آلمان در بلخ مستقر هستند و یک تیم واکنش سریع این نیروها در پی انفجار به سرعت به محل واقعه رسیدند.نیروهای آلمانی دو نفر را در نزدیکی کنسولگری آلمان در بلخ کشتند
در این حال، مقامات در ولایت بلخ تایید کردند که دو تن در نزدیکی کنسولگری آلمان در شهر مزارشریف در نتیجه شلیک نیروهای آلمانی کشته شدند. منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ در مصاحبه با دویچه وله گفت که این دو مرد موترسیکل سوار به سرعت به سمت کنسولگری آلمان در حرکت بودند و به دستور توقف نیروهای آلمانی و افغان توجه نکردند. این رویداد در پی حمله انتحاری مرگبار بر کنسولگری آلمان رخ داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.