مزایای کتاب‌های الکترونیکی

گزارشگر:دوشنبه 24 عقرب 1395 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۵

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3نشر کتاب در قالب الکترونیکی، نیاز به فضای فیزیکی برای انبار کردنِ کتاب ندارد؛ زیرا تمام اطلاعات در قالب دیجیتال ذخیره می‌شود. علاوه بر آن، اگر محیط نگهداری کتاب‌ها از شرایط مناسبی نظیر رطوبت، گرما، نور و … برخوردار نباشد، به نسخ چاپی به مرور زمان آسیب خواهد رسید. این در حالی است که کیفیت اطلاعاتِ دیجیتال همواره یک‌سان باقی می‌ماند. عدم نیاز به توزیع و ارسال کتاب به نقاط دیگر نیز از جمله مزایای این طرح مهم است. به طوری که اکنون یکی از مشکلاتی که ناشران با آن مواجه هستند، عدم توزیع سریع و مناسب و کم‌هزینۀ کتاب‌های چاپی در نقاط مختلف کشور و جهان است. در حالی که کتاب‌های الکترونیکی این نقیصه را ندارند و به نحو مناسبی در اختیار خواننده‌گان قرار می‌گیرند.
عدم برگشت کتاب از سوی کتاب‌فروشان از جمله مزیت‌های این طرح است. زیرا از آن‌جایی که تنها یک نسخه از کتاب الکترونیکی تولید می‌شود و در محیط وب در دسترس قرار می‌گیرد، ناشران هیچ‌گاه با مشکل برگشت کتاب از سوی کتاب‌فروشان و توزیع‌کننده‌گان کتاب روبه‌رو نمی‌شوند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سرعت بخشیدن به چرخۀ نشر کتاب نیز از جمله مزیت‌های کتاب‌های الکترونیکی است. زیرا با استفاده از این روش، بسیاری از موانع موجود سنتی رفع می‌شود و نیازی به ارسال کتاب به چاپ‌خانه‌ها، بررسی کیفی چاپ، صحافی، بسته‌بندی و…. نیست.
خرید پیوستۀ کتاب نیز از دیگر مزیت‌های این طرح است. زیرا خواننده‌گان کتاب می‌توانند در هر کجایی که هستند، به مطالعه و بررسی کتاب بپردازند. در حالی که در شیوۀ سنتی فعلی کتاب مشکلاتی در زمینۀ تأمین و توزیع کتاب در برخی مناطق جغرافیایی به طور جدی وجود دارد.
کارشناسان معتقدند که جلوگیری از تمام شدنِ نسخه‌های چاپی نیز از دیگر مزیت‌های کتاب‌های الکترونیکی است. زیرا با این روش خواننده‌گان به‌خصوص برای خرید کتاب‌های مرجع، پُراستقبال و کمیاب با مشکل مواجه نخواهند شد و می‌توانند به خوبی نیازهای خود را تأمین کنند. در همین حال، فرصت بیشتر برای انتشار عناوین متعدد آثار الکترونیکی نیز از دیگر مزیت‌های کتاب‌های الکترونیکی است که دارای اهمیت می‌باشد. تولید فقط یک نسخه کتاب در قالب الکترونیکی، دسترسی تعداد زیادی از خواننده‌گان به یک نسخه کتاب به طور همزمان و مواردی از این قبیل، بسیار دارای اهمیت است.
از سوی دیگر در دنیای چاپی فقط می‌توان عکس‌های رنگی یا سیاه و سفید را به کتاب اضافه کرد و امکان استفاده از صوت، انیمیشن، ویدیو و… به عنوان بخشی از کتاب یا اطلاعات تکمیلی به منظور تفهیم هرچه بهتر مفاهیم موجود ندارد. حال آن‌که چنین رویکردی امروزه به‌ویژه در برخی دایره‌المعارف‌ها و فرهنگ‌های موجود در محیط وب دیده می‌شود. زیرا تصویر، صوت، انیمیشن، تلفظ صحیح کلمات و… در کتاب‌های الکترونیکی به‌خصوص برای کودکان، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
منبع: تفاهم‌نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.