فعالیت داعش در ننگرهار، کنر و زابل گسترش یافته است

گزارشگر:یک شنبه 30 عقرب 1395 - ۲۹ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3ننگرهار، زابل و کنر ولایتی که شماری از نمایندگان مردم در مجلس نماینده گان از گسترش فعالیت گروه داعش در آنها هشدار می‌دهند.
حاجی سخی مشوانی عضو مجلس نماینده گان می‌گوید، داعشیان در بخش‌های از کنر سرگرم سربازی گیری استند و اعضای این گروه به ننگرهار و لوگر برای فعالیت فرستاده می‌شوند.
وی گفت:
“حکومت مرکزی باید به اوضاع امنیتی توجه کند، هم اکنون در برخی از ولسوالی‌های کنر سربازگیری داعش ادامه دارد و پس از آموزش به دیگر ولایات فرستاده می‌شوند.”
در این میان، عارف رحمانی عضو دیگر این مجلس می‌گوید، گروه داعش با تجهیزات جنگی در بخش‌های از زابل حضور فعال دارد.
وی افزود:
“بسیاری از ولسوالی‌های زابل زیر کنترول داعش است و با تجهیزات و امکانات فعالیت‌های شان را سازماندهی بسیار گسترده می‌کنند.”
پیش از این بسم الله افغانمل والی زابل به رادیو آزادی گفته است، داعش در بخش‌های از این ولایت مراکز مجهز ایجاد کرده‌ و جنگجویان طالبان در برخی نقاط آن، مناطق زیر کنترول شان را به داعش سپرده‌اند.
از سوی دیگر، عطا جان حق بیان رییس شورای ولایتی زابل هشدار می‌دهد که اگر بر ضد این گروه اقدام نشود، داعش این ولایت را با خطرات جدی رو به رو خواهد ساخت.
اما طالبان حضور داعش در این ولایت را رد می‌کنند.
سه روز پیش ضمیر کابلوف نماینده روسیه برای افغانستان نیز از گسترش فعالیت این گروه در ولایت‌های مرزی کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است، با سران طالبان برای مهار فعالیت‌های جنگجویان داعش در افغانستان در تماس اند.
با این همه، سخی مشوانی یکی دیگر از نمایندگان مردم در می‌گوید، دسیسه‌های از سوی کشورهای منطقه که شماری از آنان حامیان طالبان و برخی دیگر از گروه داعش حمایت می‌کنند، در برابر افغانستان در حال شکل گرفتن است و بخش های از کنر مرکز جلب و جذب این گروه شده‌است.
با این حال، ظاهر قدیر معاون اول مجلس نماینده گان که روز شنبه ریاست این مجلس را بر عهده داشت از حکومت خواست تا به اوضاع امنیتی در کشور توجه جدی کند.
وی گفت:
“وضعیت کنر، زابل، ننگرهار، ارزگان و بخصوص سرپل تازه یاد شد نهاد‌های امنیتی باید توجه کنند و کمیسیون امنیت داخلی باید مسئولان این وزارت ها را بخواهد و این موضوع را به گونه جدی بررسی کند.”
در کنار نگرانی‌ها از گسترش فعالیت‌ گروه داعش، شدت یافتن جنگ طالبان نیز در بخش های از ولایات شمال بخصوص سرپل که هم اکنون به گفته شماری از نمایندگان درگیری‌ها در آن شدت گرفته است، نگرانی دیگری است.
اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع تأکید می‌ورزد که در هیچ جایی از کشور برای هراس افگنان به خصوص گروه داعش اجازه سربلند کردن داده نخواهد شد.
وی در مورد گفت:
“ما تمام محلات سوق و اداره این گروه را زیر نظر داریم، چنین جایی را هنوز ندارند که فعالیت‌شان را سوق و اداره کنند، هم اکنون در ده ولایت عملیات‌های ما برای نابودی تمامی گروه‌های هراس افگن ادامه دارد.”
وزارت دفاع افغانستان از سرکوب این گروه سخن می‌زند و می‌گوید امروز این وزارت ده عملیات را برای نابودی گروه‌های هراس افگن در بخش های از کشور راه اندازی کرده‌است.
اما ملاتره خیل یک عضو مجلس نماینده گان تأکید کرده گفت، تا هنگامی که جامعه جهانی و حکومت افغانستان برای مهار این دسیسه‌های بیرونی در سیاست‌های‌شان تجدید نظر نکنند، راه اندازی عملیات‌ جز تلفات نیروهای امنیتی و هزینه‌های هنگفت جنگی، دستاودی در پی نخواهند داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.