نماینده‌گان سرپل به حکومت: نگذارید سرپل به سرنوشت کندز مواجه شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 30 عقرب 1395 - ۲۹ عقرب ۱۳۹۵

طالبان از چند نقطه به مرکز و برخی ولسوالی‌های ولایت سرپل حمله کرده‌اند.
برخی اعضای شورای ولایتی سرپل و یک نماینده مردم سرپل در مجلس می‌گویند که اگر حکومت مرکزی به این ولایت توجه نکند، این ولایت به دست دهشت‌افگنان طالب سقوط خواهد کرد.
mandegar-3اما، مسوولان محلی در ولایت سرپل می‌گویند که در نتیحهٔ عملیات پاکسازی ولسوالی صیاد این ولایت از وجود طالبان ۱۳ دهشت‌افگن کشته و ۱۷ تن دیگر‌ مجروح شده‌اند.
از سویی هم، محمد آصف صادقی عضو شورای ولایتی سرپل در مصاحبه با روزنامهٔ ماندگار می‌گوید: نیروهای طالبان با تهاجم به پاسگاه‌های پولیس در ولایت سرپل در طول چند روز حملات شدید را به چند نقطه مرکزی این ولایت آغاز کرده‌اند.
آقای صادقی با بیان این‌که ولایت سرپل از دور دست‌ترین ولایات به شمار می‌رود، گفت: حکومت مرکزی تا هنوز به هیچ بخش این ولایت توجه نکرده است.
به گفتهٔ او، یکی از ولسوالی‌های بزرگ این ولایت بیش از یک سال می‌شود که در تحت اداره طالبان قرار دارد؛ اما دولت برای پس‌گیری آن هیچ برنامه‌یی روی دست نگرفته است، طالبان از سه روز به این طرف بر سه ولسوالی و مرکز این ولایت هجوم آورده‌‌اند و جنگ به شدت جریان دارد.
آقای صادقی می‌گوید که تکتیک جنگ از یک ساحه به ساحه دیگر این ولایت در حال تغیر است. در حال حاضر جنگ به ولسوالی صیاد این ولایت رسیده است. در چهار روز گذشته شدت جنگ به مرکز ولایت، ولسوالی بلغلی، شاهراه سرپل – جوزجان، ساحه آقتاش مرکز سرپل، ساحه بهاوی و قشتنی بیشتر بوده است.
او گفت که طالبان از ولایات غور، جوزجان، سمنگان و بلخ به ولایت سرپل هجوم آورده‌اند.
آقای صادقی هرچند از آمار تلفات نظامی و ملکی در این جنگ چیزی نمی‌گوید؛ اما خاطر نشان می‌کند که ۳ – ۴ تن از نیروهای امنیتی امروز(دیروز) به علت نرسیدن کمک در این ولایت کشته شدند.
او تأکید می‌کند که اگر ولایت سرپل به دست طالبان سقوط کند، مشکلات بیشتر از ولایت کندز را به ولایت شمال ایجاد خواهد کرد.
این در حالی است که ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل می‌گوید که در عملیات پاکسازی ولسوالی صیاد سرپل از وجود طالبان ۱۳ دهشت‌افگن کشته و ۱۷ تن دیگر مجروح شده‌اند.
آقای امانی افزود: در این عملیات دو تن از نیروهای امنیتی مجروح و یک تن شهید شده‌ است؛ هم‌چنان، تمام پاسگاه‌های طالبان در این ولسوالی از بین رفته و طالبان به عقب زده شده‌اند.
اما، سید محمد حسن شریفی بلخابی نماینده ولایت سرپل در مجلس می‌گوید که جنگ شدید میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان از سه روز به این‌طرف در این ولایت جریان دارد.
آقای بلخابی در جلسهٔ عمومی امروز مجلس نماینده‌گان که در مورد وضعیت امنیتی ولایت سرپل صحبت می‌کرد، گفت که سه روز است که جنگ شدید در این ولایت جریان دارد و اکنون نیز نبرد در ولسوالی‌های صیاد و میان‌دره ادامه دارد که برخی از ساحات در این ولایت به دست طالبان افتاده است.
این نماینده مردم سرپل در مجلس گفت که طالبان از ولایت‌های غور، جوزجان و بادغیس گردهم آمده‌ و بالای ولایت سرپل حمله دسته جمعی کرده‌اند.
آقای بلخابی در ادامه سخنانش افزود که اگر دولت به صورت عاجل در مورد برقراری امنیت این ولایت اقدام نکند، سرپل سقوط خواهد کرد و سقوط سرپل، سقوط همهٔ شمال را در پی خواهد داشت.
این درحالی است که وزارت دفاع کشور در بیانیه‌یی که منتشر کرده، از عملیات وسیع نیروهای امنیتی در ولایت سرپل خبر داده است.
این بیانیه در تارنمای رسمی وزرات دفاع نشر شده است در آن نگاشته که در عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی در ولسوالی صیاد ولایت سرپل، ۱۳ شورشی کشته و ۱۸ تن دیگر مجروح شده‌اند.
هم‌چنان، در این بیانیه آمده است که نیروهای امنیتی کشور در این عملیات توانسته اند که ۸۰ موتورسایکل و یک مقدار مهمات را از شورشیان طالب بدست آورند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.