مجلس سنا سند دهلیز ترانزیتی افغانستان را امضا کرد

گزارشگر:دو شنبه 1 قوس 1395 - ۳۰ عقرب ۱۳۹۵

توافق‌نامۀ سه جانبۀ بندر چابهار که از آن به عنوان دهلیز ترانسپورتی و ترانزیتی بین‌المللی میان افغانستان، ایران و هند یاد می‌شود، از سوی مجلس سنا تایید شد.
این توافق‌نامه که دارای یک مقدمه و ۱۵ ماده می‌شود، در جلسه عمومی دیروز(یک‌شنبه، ۳۰ عقرب) مجلس سنا ارایه شد.
mandegar-3توافق‌نامۀ چابهار چندی پیش از سوی مجلس نمایندهگان نیز با اکثریت آرا تصویب شده بود.
آگاهان اقتصادی به این باور اند که افغانستان کشوری وارداتی و محاط به خشکه است و انتقال اموال بازرگانی با استفاده از راه آبی و دریا، می‌تواند هزینه انتقال اموال را کاهش دهد و زمینه سرمایه‌گذاری در کشور را نیز افزایش دهد.
به گفتۀ آگاهان، نا امن بودن مسییر ترانزیت بندر کراچی که همیشه مورد تهدید گروه‌های شورشی در مناطق مرزی بین دو کشور بوده است، از یک سو و آسیب‌پذیری مناسبات دو کشور از سوی دیگر، از مواردی به شمار می‌رود که می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌یی استفاده از بندر کراچی به عنوان خط ترانزیت برای افغانستان را تحت شعاع قرار دهد و چاربهار گزینۀ مناسب برای انجام این کار به شمار می‌رورد.
مسوولان در حکومت افغانستان نیز با شمردن سهولت هایی که بندر چابهار برای انتقال کالاهای بازرگانی ایجاد می‌کند، می‌گویند که استفاده از این بندر سبب می شود تا کالاهای مشترک به صورت ساده انتقال یابند.
مسافر قوقندی سخنگوی وزرات تجارت و صنایع می‌گوید: استفادۀ مشترک از بندر چابهار، مثلاً کالای افغانستان از بندر چابهار به‌گونۀ ساده بسیار به وقت کم به هند صادر شود و برعکس کالاهای مورد نیاز افغانستان از هندوستان به این کشور بیاید و با استفاده از این بندر کالاهای هند از مجرای افغانستان و ایران به آسیایی میانه راه پیدا کند.
به گفتۀ سخنگوی وزارت تجارت و صنایع: هندوستان یکی از شرکای صادراتی و وارداتی افغانستان بوده و پس از امضای این تفاهم‌نامه، صادرات این کشور به‌گونۀ چشم‌گیر به هندوستان افزایش خواهد یافت.
گفته شده است که چابهار به دلیل نزدیکی با افغانستان و نقطه اتصال کشور به آبهای آزاد و تعرفه پایین هزینه های بارگیری، نگهداری، صادرات و واردات کالاها مورد توجه مقامات، تجار و بازرگانان داخلی و خارجی قرار گرفته است.
از سویی هم این بندر، به دلیل شرایط آب و هوایی اش قادر است در تمامی طول سال امکان انتقال کالا به آسیای میانه را فراهم کند.
در کنار آن، یک شاهراه عمده که چابهار را به شاهراه قندهار ـ هرات متصل می‌کند، دو طرح ریلی نیز در دست اجرا قرار دارد که نخستین خط آهن که هندی ‌ها ساخت آن را برعهده دارند بندر چابهار را به منطقه حاجیگک، متصل خواهد کرد. خط دوم که ایرانی‌‌ها سرگرم ساخت آن هستند، شهر هرات را به مشهد ایران متصل و از آن جا به سمت ترکیه ادامه خواهد یافت.
توافق‌نامه سه‌جانبه بندر ترانزیتی چابهار، با حضور روسای جمهور افغانستان – ایران و نخست‌وزیر هند به تاریخ ۳ جوزا سال جاری در تهران به امضا رسید.
به باور آگاهان اقتصادی، استفاده بهینه از فرصت‌های میان آمده در قرارداد چابهار که همواره یکی از دغدغه‌های حکومت افغانستان در امر انتقالات اموال بازرگانی افغانستان به بازارهای جهانی و دست‌رسی آسان‌تر به بنادر آبی بوده است، نه تنها باعث بهبود و توسعه اقتصادی افغانستان خواهد گردید، بلکه این مسیر ترانزیتی، فرصت آن را به حکومت افغانستان می‌دهد تا حتا المقدور از سیاست‌های خصمانه پاکستان فاصله گرفته و کمتر متاثر گردد و همین قسم با ایجاد میکانیسم‌های قابل اجرا به منظور رشد اقتصادی کشور را در بر دارد.
گفتنی است که هم اکنون افغانستان سالانه حدود ۸ میلیارد دالر واردات قانونی دارد ولی در مقابل تنها ۵۰۰ میلیون دالر کالاهای بازرگانی از کشور صادر می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.