مجلس نماینده‌گان: اوضاع امنیتی کشور رو به وخامت می‌رود!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 2 قوس 1395 - ۰۱ قوس ۱۳۹۵

بیش از ۱۰۰ تن در ولایت نورستان از طرف افراد متعلق به گروه داعش ربوده شده‌اند.
برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان که در نشست عمومی دیروز دوشنبه (اول قوس) در مورد اوضاع امنیتی کشور بحث می‌کردند، با بیان این مطلب گفتند که اضاع امنیتی کشور رو به وخامت می‌رود.
mandegar-3آنان از مسوولان نهادهای امنیتی خواستند تا در فصل سرما که ماشین جنگی دشمن ضعیف می‌شود، از تکتیک‌های موثر استفاده کرده مراکز دشمن را نابود سازند.
نماینده‌گان از افزایش بی‌امنی در ولایات نورستان، ارزگان، زابل ابراز نگرانی کردند.
ظاهر قدیر معاون اول مجلس نماینده‌گان که ریاست مجلس را به عهده داشت، گفت: اوضاع امنیتی کشور قابل نگرانی جدی است، در ولسوالی‌های نورستان به‌خصوص در قریه قلعه‌گَل شمار از جوانان که از هراس دشمن اسلحه گشت و گذار می‌کنند.
آقای قدیر بیان کرد که در ولسوالی‌های ویگل نورستان ۲۵ تن، در کامندیش ۲۰ تن و در قلعه‌گَل ۵۰ تن افراد ملکی از طرف گروه داعش ربوده شده‌اند.
آقای ظاهر هم‌چنان در ادامه سخنانش بیان کرد که برای پاسگاه‌های مرزی ولایت کنر کمک نمی‌رسد و مشکلات امنیتی در ولایات زابل و ارزگان قابل نگرانی است.
او گفت که از مسوولان نهادهای امنیتی می‌خواهیم در مورد ولسوالی‌های که در ولایت ارزگان تحت محاصره دشمن قرار دارند، راه چاره‌یی را در پیش گیرند.
هم‌چنان، سخی مشوانی عضو مجلس نماینده‌گان در این نشست گفت: از میان چندین پاسگاه امنیتی که در مرز ولایت کنر است، تنها به دو پاسگاه امنیتی کمک می‌رسد؛ اما سایر این پاسگاه‌های امنیتی در بی‌سرنوشتی تمام به‌سر می‌برند.
عبیدالله بارکزی عضو دیگر مجلس گفت: ولایت ارزگان در طول یک سال می‌شود که اوضاع بدامنیتی را سپری می‌کند، مردم این ولایت چند مرتبه بالای حکومت صدا کردند؛ اما هیچ توجهی به این ولایت صورت نگرفته است.
آقای بارکزی افزود که در طول یک سال تمام نهادهای دولتی در این ولایت بسته اند؛ اما برخی از سخنگویان ولایت ارزگان می‌گویند که “۲۵ کیلومتر به طرف دشمن پیش رفته‌اند”،”۳۰ کیلیومتر پیشرفته‌اند”، در حالی که “یک کیلومترهم به طرف دشمن به پیش نرفته‌اند”. شب گذشته در نیم کیلومتری مرکز ولایت ارزگان جنگ شدید میان دهشت‌افگنان و نیروهای امنیتی اتفاق صورت گرفت.
این نماینده مردم ارزگان در مجلس خاطرنشان کرد که سه‌ماه می‌شود که به پولیس در این ولایت معاش داده نشده است و هیچ عملیاتی در این ولایت صورت نگرفته است.
او از رییس مجلس نماینده‌گان خواست که در مورد ارزگان باید یک برنامه روی دست بگیرد و از مشاور شورای امنیت پرسان کند که اگر به امنیت ولایات ارزگان رسیده‌گی نمی‌توانند، مردم خودشان اسلحه بردارند!
هم‌چنان، زهرا توخی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که مراکز و شمار افراد داعش در ولایت زابل افزایش یافته است، گفت که گروه در ولسوالی‌های دای‌چوپان، ارغنداب، نوبهار، شاه‌جوی فعالیت تخریبی انجام می‌دهند.
از سویی هم، عبدالرحیم عضو مجلس در این نشست گفت که در فصل سرما که ماشین جنگی دشمن نهایت ضعیف می‌شود، نیروهای امنیتی باید عملیات را بر مراکز دشمن انجام دهند تا در سال آینده شاهد شدت دوباره دشمن در آنجا نباشیم.
او گفت که درفصل سرماه که آمار دشمن کاهش می‌یابد زمینه از بین‌بردن آنان برای نیروهای امنیتی آماده می‌شود.
در همین حال، عبدالودود پیمان گفت که پولیس‌ حوزه‌های امنیتی کابل شاهراه کابل را تقسیم کرده است و از راننده‌های موتر پول می‌گیرد.
آقای پیمان که در نشست عمومی مجلس صحبت می‌کرد، حوزه‌های کابل را به اخاذی و دزدی متهم کرده افزود: وقتی مسأله اخاذی و رشوه ستانی را به شهرداری شریک می‌کنیم قضیه به پولیس پاس می‌‌دهد و پولیس به شهرداری، “تمام شهر کابل به یک وحشت و دزدی تبدیل شده است”.
او از اعضای مجلس خواست که وزیر داخله و شهرداری را به مجلس فرا بخوانند تا در مورد با این افراد صحبت صورت گیرد.
در همین حال، وزارت امور داخله کشور اعلام کرد که در نتیجه چندین عملیات نیروهای پولیس و ارتش ملی ۱۴ شورشی کشته و ۶ تن دیگر مجروح شده‌اند.‌هدف راه اندازی این عملیات تامین بهتر امنیت و سرکوب هراس افگنان بوده است.
در اعلامیه‌یی که از طرف اسن وزارت به نشر رسیده آمده است که رشته عملیات تصفیه‌یی در مربوطات ولایت های ارزگان، میدان وردک، لغمان و قندهار راه اندازی شده بود و ۷ هراس افگن دیگر بازداشت شده اند.

همچنان وزارت داخله گفته که دو جنگجوی وابسته به هراس افگنان طالب که می خواستند از کابل به هدف انجام حملات تروریستی به ولسوالی دند غوری ولایت بغلان بروند، توسط نیروهای پولیس ملی ولایت بغلان شناسایی و بازداشت شدند.
این دو هراس افگن که خواجه احسان الله و سمیع الله نام دارند و باشنده ولایت لوگر می باشند.
آنان در تحقیقات ابتدایی اعتراف کردند که به هدف انجام حملات تروریستی، از سوی یک قومندان هراس افگنان طالب به ولایت بغلان دعوت شده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.