نشرات خطرناک حزب التحریر در کابل

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 3 قوس 1395 - ۰۲ قوس ۱۳۹۵

حزب التحریر یکی از احزابی است که از چند سال بدین‌سو در افغانستان غیر قانونی به فعالیت‌های پنهانی آغاز کرده و مصروف سربازگیری می‌باشد.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، یک‌سال پیش و در یکی از نشست‌های شورای وزیران با اشاره به تحرکات حزب التحریر در mandegar-3کشور گفته بود، حزب‌التحریر در کشور به عنوان شاخۀ غیرنظامی گروه‌های تروریستی به صورت گسترده فعالیت می‌کند.
دکتر عبدالله عبدالله بیان داشته بود: “حزب التحریر شاخۀ غیرنظامی احزاب تروریستی است که نسل جوان و مردم را به رفتن به طرف فعالیت‌های تروریستی تشویق می‌کند. این فعالیت‌ها به صورت وسیع صورت گرفته است”.
رییس اجرایی از این حزب به عنوان حزب غیر سیاسی و سازمان تروریستی یاد کرده، اظهار داشته بود: حزب التحریر با “سوء استفاده” از آزادی و دموکراسی در افغانستان، در راستای اهداف تروریستی و ناامنی فعالیت می‌کند.
اعضای این حزب به صورت پنهانی جلسه برگزار می‌کنند و از طریق رسانه‌های چاپی و انترنتی‌شان در برابر نظام به نشر و پخش مطالب می‌پردازند. ماهنامه‌های “خلافت” و “تغییر” از نشریاتی است که اعضای این حزب به صورت مداوم و گسترده از چند سال بدینسو، در افغانستان چاپ و نشر می‌کنند.
اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از دادن معلومات در پیوند به رسانه‌های حزب التحریر ابراز بی‌خبری کرده است.
بعد از تماس‌های پیهم، خانم مصطفوی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: “ما از چاپ و نشر رسانه‌های حزب التحریر آگاهی نداریم و شما ضم یک مکتوب، این نشریات را به معاونت نشراتی وزارت فرهنگ بفرستید تا بعد از بررسی برای‌تان پاسخ بگوییم!”

تهدید بزرگ
از سویی هم، نهادهای حامی رسانه‌ها فعالیت رسانه‌های حزب التحریر را غیر قانونی بر شمرده و می‌گویند که این حزب در آینده تهدیدی در برابر حکومت و منافع ملی مردم افغانستان خواهد بود.
مجیب خلوت‌گر، رییس اجرایی دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در گفت‌وگو بار روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وقتی حزب سیاسی موجودیتش غیر قانونی اعلام می‌شود، هرچه از آن بیرون می‌شود، غیر قانونی است، بناً هفته‌نامه‌ها و ماه‌نامه‌ها یا هر رسانه‌یی که از آدرس حزب التحریر نشر می‌شود، غیر قانونی است.
آقای خلوتگر در واکنش به نوشته‌های حزب التحریر مبنی بر ضد اسلامی خواندن رسانه‌های افغانستان افزود: ادعاهای که از سوی جریان غیر قانونی حزب التحریر مطرح شده است، کاذب، افتراح، تهمت و بی‌بنیاد است. رسانه‌های افغانستان اصالت‌شان را به عنوان یک رسانۀ متعهد به مردم و منافع مردم افغانستان ثابت ساخته‌اند.
آقای خلوتگر می‌گوید که حکومت مسوولیت دارد تا پادزهری را در مقابل “پروپاگندا و دروغ‌پراکنی‌های” حزب التحریر در هم‌آهنگی با وزارت اطلاعات و فرهنگ و نهادهای مرتبط فرهنگی و امنیتی نشر کنند تا اثرات مخرب این حزب در اذهان مردم جابه‌جا نشود.
او گفت: بربنیاد اطلاعاتی که من دارم، این جریان در شمال کشور سربازگیری بیشتر دارد و حالا این سربازگیری و فعالیت‌ها بیشتر شده و به ولایت‌های جنوبی و شرقی نیز سراید کرده است.
آقای خلوتگر حکومت و وزارت اطلاعات و فرهنگ را به بی‌توجهی در زمینۀ جلوگیری از فعالیت‌های حزب التحریر متهم کرده می‌گوید: اگر از فعالیت جریان حزب التحریر جلوگیری نشود، قطعاً این گروه در آینده تهدیدی در برابر حکومت و منافع ملی مردم افغانستان خواهد بود.
در این حال، امان ریاضت، سخنگوی وزارت عدلیه در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، در وزارت عدلیه ۵۸ حزب سیاسی به صورت رسمی ثبت است و جواز فعالیت دارند که در میان این تعداد، حزب التحریر شامل نیست، بناً فعالیت‌شان غیر قانونی است.
آقای ریاضت بیان داشت: فهرست تعداد احزاب رسمیِ ثبت شده در وزارت عدلیه به نهادهای امنیتی و عدلی و قضایی از سوی ما سپرده شده است و از این نهادها تقاضا می‌کنیم تا جلو فعالیت‌های غیر قانونی این احزاب را بگیرند.
سخنگوی وزارت عدلیه می‌گوید که تا به حال هیچ نهاد امنیتی و عدلی و قضایی به این وزارت در زمینۀ رسمی بودن و نبودن حزب التحریر وضاحت نخواسته است، تنها رسانه‌ها از فعالیت این حزب نگرانی کرده و از ما در این مورد پرسیده‌اند.
او گفت: وزارت عدلیه همواره از احزاب رسمی و ثبت شده با جمعی ازهیأت‌های نهادهای مختلف، تفتیش ‌می‌کند و گزارش آن را به نهادهای امنیتی و عدلی و قضایی می‌سپارند تا در قسمت جلوگیری از فعالیت‌شان اقدام عملی کنند، اما .
آقای ریاضت از شهروندان می‌خواهد تا در گزینش احزاب سیاسی برای فعالیت، دقت کنند و مطمین شوند که فعالیت‌های آن جریان یا حزب‌قانونی و در راستای منافع کشور و مردم است یا خیر.
حزب‎التحریر سازمانی است که تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.
حزب التحریر، حزب اسلامگرایی است که در سال۱۹۵۳ توسط تقی‌الدین النبهانی یک قاضی و روحانی دانش‌آموختۀ الازهر مصر در فلسطین تأسیس شد. این حزب خود را در پی احیای خلافت اسلامی می‌داند و دموکراسی را فریب و سبب انحطاط مسلمان جهان.این حزب هم‌چنان ادعا می‌کند که برای بازگشت زنده‌گی اسلامی در سرزمین‌های اسلامی، از طریق تأسیس دوبارۀ«خلافت» تلاش دارند.
برخی کشورها این سازمان را تروریستی دانسته و در برخی کشورها فعالیت آن به دلیل اتهام دست داشتن در خشونت‌ها ممنوع اعلام شده است.این حزب علاوه بر کشورهای اسلامی، در اکثر کشورهای اروپایی و امریکایی با استفاده از موجودیت آزادی بیان، نیز فعال است.
شاخۀ افغانستان حزب‌التحریر دو سال پس از فروپاشی رژیم طالبان، فعالیت‌های خود را به صورت غیرقانونی در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد و عمدتاً در میان دانشگاهیان و فرهنگیان به تبلیغ و سربازگیری می‌پردازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.