احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





شورای عالی صلح: طالبان در زمستان به یاد صلح می‌افتند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 6 قوس 1395 - ۰۵ قوس ۱۳۹۵

طالبان برای دور دوم روی مذاکرات صلح با دولت افعانستان رایزنی می‌کنند.
اکسپرس تربیون به نقل از یگ عضو ارشد طالبان در دفتر سیاسی قطر گفته است که اعضای طالبان برای مذاکرات صلح با دولت افغانستان رایزنی‌ می‌کنند.
این عضو گروه طالبان که نامی از او گرفته نشده است، گفته است که گروه طالبان در تلاش آغاز دور دوم گفت‌و گوهای صلح با دولت افغانستان است.
mandegar-3این درحالی است که اسماعیل قاسمیار عضو بین‌المللی شورای عالی صلح در مصاحبه با روزنامهٔ ماندگار می‌گوید: گروه طالبان تا هنوز اظهار آماده‌گی برای آغاز دور دوم مذاکرات صلح نکرده‌اند.
آقای قاسمیار تأکید کرد که طالبان تا هنوز برای آماده‌گی این گفت‌وگو با دولت افغانستان پیشنهاد نکرده‌اند.
به گفتهٔ او، شورای عالی صلح از هرنوع نشست صلح و ثبات برای افغانستان استقبال می‌کند. او افزود: اما، گروه طالبان هیچ‌گاه در گفت‌های خود صادق نبوده‌اند. به قول معروف ” دوصد گفته مثل نیم کردار نیست” و این مرتبه نیز طالبان از گفت‌و گوی مستقیم با دولت افغانستان شانه‌خالی خواهند کرد”.
او گفت: دولت افغانستان حاضر است که بدون هیچ پیش‌شرطی با طالبان مذاکره کند؛ اما گروه طالبان باید بدون هیچ پیش شرطی با دولت افغانستان حاضر به گفت‌و گوهای صلح شوند.
آقای قاسمیار افزود: در این اوخر حملات انتحاری و انفجار از طرف گروه طالبان افزایش یافته است و طالبان به شکل واضح بیان کردند که با دولت افغانستان گفت‌وگو نمی‌کنند، این باعث شد تا رییس جمهور از کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در خواست کند که نام ملاهبت الله را وارد لیست سیاه این سازمان نماید.
به گفتهٔ او، هرگاه طالبان به گفت‌وگوی صلح آماده شوند، شورای عالی صلح از کمیهٔ تعزیرات شورای امنیت رسماً در خواست می‌کند تا کسانی که نام‌شان در لست سیاه این سازمان است، بتوانند در گفت‌و گوهای صلح آزادانه اشتراک کنند.
او گفت: گروه طالبان در فصل گرم سال جنگ را شدت می‌دهند و در فصل سرد سال بازی با کلمات را با دولت افغانستان شدت می‌دهند؛ اما هر نیتی که در آن اراده برای صلح وجود داشته باشد به هدف می‌رسد.
آقای قاسمیار گفت: اگر طالبان برای این گفت‌و گوها چراغ سبز نشان دهند، شورای عالی صلح با گروه طالبان به شکل مستقیم مذاکره خواهد کرد.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که چندی پیش رییس جمهور غنی از کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد در خواست کرد تا نام ملاهبت الله رهبر کنونی این گروه را را وارد لست سیاه این سازمان نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.