معاون دوم ریاست جمهوری: جلو مداخله در کمیسیون‌های انتخاباتی را می‌گیریم

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 8 قوس 1395 - ۰۷ قوس ۱۳۹۵

معاون دوم ریاست‌جمهوری در مراسم آغاز به کار اعضای جدید کمیسیون‎های انتخاباتی گفت که حکومت به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی احترام می‌گذارد.
سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری که دیروز (یکشنبه، ۷ قوس) در مراسم معرفی اعضای جدید کمیسیون شکایات انتخاباتی حضور داشت، تأکید mandegar-3کرد که کمیسیون‌های انتخاباتی باید استقلالیت و بی‌طرفی خود را حفظ کنند.
در این حال، دیروز نجیب‌الله احمدزی به عنوان رییس کمیسیون انتخابات، وسیمه بادغیسی به عنوان معاون تخنیکی، عبدالقادر قریشی به عنوان منشی و گلاجان صیاد به عنوان سخنگوی این کمیسیون تعیین شدند.
سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری در مراسم معرفی اعضای جدید کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که حکومت جدا از این‌که به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی احترام می‌گذارد، جلو مداخله افراد دیگر در امور کاری کمیسیون‌ها را نیز می‌گیرد.
معاون دوم ریاست‌جمهوری اضافه کرد که حکومت حاضر است، تا از کمیسیون‌های انتخاباتی، حمایه مالی و تخنیکی کند.
آقای دانش در حالی این گفته‌ها را ایراد می‌کند که دو روز پیش نهادهای نظارت‌کنندۀ انتخاباتی از عدم استقلالیت کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی اظهار نگرانی کرده بودند.
معاون دوم ریاست‌جمهوری، هم‌چنان تصریح کرد که واژۀ “مستقل” از سوی وزارت عدلیه از پیشوند نام بعضی ارگان‌ها از جمله کمیسیون‌های انتخاباتی حذف شده است.
آقای دانش، در بخش دیگر سخنان خود، تقرر کمیشنران تازه را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که کمیسیون‌های انتخاباتی با ارادۀ مستحکم‌تر از گذشته کار خود را شروع کند.
معاون دوم ریاست‌جمهوری خطاب به کمیشنران تأکید کرد که فرصت کم است و شما باید از این زمان بیشترین استفاده را برای اصلاحات (اداری، اسناد تقنینی و لوایح) ببرید.
معاون رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: “علی‌رغم برخی از شایعات و ادعاهای بی‌اساس، همه می‌دانند که گزینش و انتخاب اعضای کمیسیون‌های جدید انتخاباتی در یک پروسۀ کاملاً شفاف و روشن صورت گرفته است.”
آقای دانش افزود: “خوشحالم از این‌که امروز به مردم افغانستان اعلام کنم که هر دو کمیسیون جدید مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی، سر از امروز کار خود را رسماً شروع می‌کنند و سر از امروز وظیفه پاسخ‌گویی در قبال سرنوشت مردم و یک مسوولیت مهم و بی‌مانند ملی را به دوش گرفته و برای برگزاری انتخابات تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند.”
معاون رییس‌جمهور با اشاره به مکلفیت‌های مهم فراروی اعضای کمیسیون جدید انتخابات گفت: برای این‌که انتخابات بتواند نقش اصلی خود را به عنوان یک محکمه ملی و یک قضاوت عادلانه و علنی ملی ایفا کند و باعث صلح و ثبات شود، باید معیارهای خاصی در این پروسه به وسیله اعضای جدید رعایت شود.
آقای دانش شفافیت و کسب اعتماد مردم را از موارد اصلی در رعایت اصول و اساسات انتخابات عنوان کرده افزود: شفافیت در صورتی تأمین می‌شود که دست‌گاه اجرایی و مدیریت آن یک دست‌گاه مطمین، با اعتماد، مسوولیت شناس، صادق، با ایمان و وفادار به منافع ملی و مصالح مردم باشد.
به گفتۀ معاون رییس‌جمهور، برای تأمین شفافیت، علنی بودن همه فعالیت‌ها، تصمیمات و فیصله‌های کمیسیون لازم و ضروری است.
معاون دوم ریاست‌جمهوری تأکید کرد که باید همه برنامه‌ها و تصامیم کمیسیون انتخابات در معرض دید رسانه‌ها و ناظرین و مشاهدین و همه طرف‌های ذی‌نفع باشد و هیچ کاری نباید به طور سری و پنهانی انجام شود.
معاون رییس‌جمهور ضمن اشاره به تلف شدن وقت در برگزاری انتخابات، تصریح کرد که نباید بیشتر از این زمان از دست برود و انتظار مردم افغانستان این است که بدون فوت وقت با دقت و سرعت تمام برای برگزاری انتخابات آماده‌گی بگیرد.
معاون دوم ریاست‌جمهوری کمیسیون شکایات انتخاباتی را به عنوان بالاترین مرجع انتخاباتی یاد کرد و افزود که رسیدهگی به شکایات انتخاباتی، به مراتب از برگزاری انتخابات، مهم‌تر و با ارزش‌تر است.
آقای دانش خطاب به کمیشنران گفت که مردم افغانستان از شما انتظار دارند که به عنوان یک قاضی عادل در رسیدهگی به شکایات انتخاباتی عمل کنید.
در همین حال، حمیرا حقمل، به نمایندهگی از کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی، از حکومت خواست که به استقلالیت کمیشنران احترام گذاشته و کمیسیون‌های انتخاباتی را حمایه مالی و تخنیکی کند تا آنان باور مردم نسبت به انتخابات را بار دیگر احیا کنند.
حدود دو هفته پیش، کمیته گزینش، لیست نهایی نامزدان کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی را به ریاست‌جمهوری فرستاد.
در این لیست، ۲۱ نامزد برای کمیسیون مستقل انتخابات و ۱۵ تن دیگر برای کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی معرفی شده بودند.
سرانجام، ریاست‌جمهوری هفته گذشته ۷ تن را به عنوان عضو کمیسیون مستقل انتخابات و ۵ تن دیگر را به عنوان عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین کرد.
نجیب‌الله احمدزی، عبدالقادر قریشی، ملیحه حسن، وسیمه بادغیسی، معاذالله دولتی، رفیع‌الله بیدار، گلاجان عبدالبدیع صیاد هفت کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات هستند که هر کدام برای پنج و سه سال انتخاب شده‌اند.
هم‌چنان، غلام دستگیر هدایت، عبدالبصیر فایز، علی رضا روحانی، حمیرا حقمل و عبدالعزیز آریایی به عنوان کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.