از ۱۶ زندانی مـحکوم به اعـدام هشت تن اعدام شدند

- ۰۱ قوس ۱۳۹۱

دادستانی کل اففانستان روز گذشته هشت زندانی را در بازداشتگاه پلچرخی کابل اعدام کرده است.
رحمت الله نظری معاون دادستانی کل ناوقت شب گذشته به روزنامه ماندگار گفت که ریاست‌جمهوری افغانستان حکم اعدام هشت تن را به آن‌ها فرستاده بود که آنرا عملی کردند.
اما دفتر ریاست‌جمهوری می‌گوید که رییس‌جمهوری کرزی حکم اعدام ۱۶ زندانی را صادر کرده است.
ایمل فیضی، سخنگوی رییس‌جمهور کرزی شام روز گذشته به روزنامه ماندگار گفت که حکم شماری از زندانیان محکوم به اعدام، از سوی رییس‌جمهور صادر شده و برای عملی‌شدن به دادستانی کل فرستاده شده است.
به گفته او، افرادی که حکم اعدام شان صادر شده، جرایم سنگینی مانند تجاوز بر کودکان و زنان و قتل را مرتکب شده اند.
سخنگوی رییس‌جمهوری کرزی افزود، در خصوص این افراد چندین‌بار در جلسه عدلی و قضایی بحث صورت گرفت و بالاخره حکم اعدام آن‌ها صادر شد.
آقای فیضی تصریح کرد: «دوسیه آن‌ها به لوی سارنوالی (دادستانی کل) فرستاده شده و پس از طی مراحل، حکم رییس‌جمهور عملی خواهد شد.»
او گفت که اداره امور از دوسیه افراد محکوم به اعدام نظارت می‌کند.
اما معاون دادستانی کل می‌گوید که اگر حکم اعدام هشت زندانی دیگر هم به آنان فرستاده شود، آنرا عملی خواهند کرد.
هرچند در قوانین کشور اعدام به عنوان شدیدترین مجازات در نظر گرفته شده، اما بعد از سقوط طالبان در نتیجه تهاجم نظامی امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی، اجرای حکم اعدام در این کشور بسیار نادر بوده است. طالبان در زمان حاکمیت شان شمار زیادی را به جرم زنا و تخلف از شریعت اسلامی اعدام کردند.
اما عدم مجازات عاملان تجاوز جنسی بر کودکان و خشونت علیه زنان، انتقادهای شدید مردم علیه دولت را در پی داشته است. بسیاری به این باور اند که اگر عاملان خشونت علیه کودکان و زنان و همچنان طراحان حملات انتحاری مجازات گردند، این خشونت‌ها و حملات کاهش می‌یابند.
در این حال، یک منبع دیگر در ریاست‌جمهوری افغانستان در مورد جرایم افراد محکوم شده به اعدام در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته است: «آنها مجرمینی هستند که به خاطر تجاوز جنسی، تجاوز جنسی بر کودکان، قتل و جرایم کلان محکوم شده اند».
این منبع حکومت شرح داد که به عنوان نمونه، یکی از محکومان به اعدام، چندین کودک و مادر آنها را به چاه آب انداخته و به قتل رسانده است. یک فرد دیگر به دلیل تجاوز جنسی بر یک کودک به اعدام محکوم شده است.
این خبر در حالی نشر می‌شود که یک دادگاه نظامی روز دوشنبه استیناف خواهی سرباز محکوم به اعدام را رد کرد.
این سرباز افغان به جرم قتل پنج سرباز فرانسوی در ماه جنوری، به اعدام محکوم شده بود.
ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع گفت که محکمه استیناف تقاضای این سرباز افغان به نام محمد صبور را رد کرد و حکمی را که قبلاً توسط محکمه ابتداییه صادر شده بود، تایید نمود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.