نهادهای حامی رسانه‌ها: غنی از رسانه‌ها معذرت خواهی کند!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 13 قوس 1395 - ۱۲ قوس ۱۳۹۵

نهادهای حامی‌ رسانه‌ها واکنش تندی به اظهارات رییس‌جمهور غنی در برابر رسانه‌ها داشته‌اند.
دفتر نی، نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان از رییس جمهور خواسته است تا از رسانه‌های افغانستان معذرت خواهی کند.
نی یا نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در اعلامیه‌یی که روز پنجشنبه ۱۱ قوس منتشر کرده، اظهارات تازه رییس جمهوری را اهانت به mandegar-3تلویزیون‌های افغانستان و کارمندان رسانه‌یی خوانده است.
رییس جمهور غنی دو روز پیش در سفرش به شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ برای نیروهای نظامی سخنرانی کرد و از آنها خواست به قضاوت‌های رسانه‌ها بی تفاوت باشند.
وی گفته بود: “تلویزیون‌ها را یک طرف بگذارید، بگذارید از آنها باد برآید، از شما بمب می‌برآید.”
نی، در واکنش به این گفته‌های رییس جمهور گفت: ” از یک رییس‌جمهوری تکنوکرات و تحصیل یافته توقع نمی‌رفت تا با اظهارات این چنینی به رسانه‌ها و در کل به آزادی بیان در این کشور اهانت کند.”
نی افزوده که رسانه‌های افغانستان حامی نیروهای امنیتی این کشور بوده و مانند آنها در مبارزه با تروریسم قربانی‌های زیادی داده و نادیده گرفتن این قربانی‌ها از سوی حکومت مایه تاسف است.
نی همچنان گفته است رییس جمهور باید بداند که این رسانه‌های افغانستان است که صدا و تصویر مردم افغانستان را انعکاس داده و یگانه دست‌آورد کشور در یک و نیم دهۀ گذشته، فعالیت رسانه‌یی و آزادی بیان می‌باشد.
هم‌چنان، مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌یی گفته است که رییس جمهور از اظهارات خود علیه تلویزیون‌ها معذرت خواهی کند.
مرکز خبرنگاران افغانستان، ضمن ابراز نگرانی از اظهارات اخیر رییس جمهور در مورد شبکه‌های تلویزیونی در کشور، از وی می‌خواهد اظهارات توهین‌آمیزش را پس بگیرد و در مورد آن معذرت خواهی کند.
محمد اشرف غنی دو روز قبل در سفر به مزار شریف در سخنانی که در جمع نیروهای امنیتی در قول اردوی ۲۰۹ شاهین بیان کرد، از تلاش ها و فداکاری‎های آنان تشکر کرد؛ اما خواستار بی‌تفاوتی‌شان نسبت به قضاوت‌های رسانه‌یی شد.
مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی نسبت به این اظهارات رییس جمهور، بر این باور است که از محمد اشرف غنی که همواره بر حمایت از آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد تاکید کرده است و حتی اقدامات مهمی را در این زمینه روی دست گرفته است، این گونه سخنان توهین آمیز غیر قابل انتظار بود.
این نهاد حامی آزادی بیان و رسانه‌های آزاد از رییس جمهور می خواهد با پس گرفتن سخنان توهین آمیز خود، از جامعه رسانه‌یی کشور در این زمینه معذرت بخواهد.
این در حالی است که کریم خرم وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابینه حامد کرزی نیز از آزادی بیان چنین تعریفی داشت.
آقای خرم نیز جامعه را دیگ بخار و آزادی بیان را «بخار» آن تعریف کرده بود.
آزادی بیان بزرگترین و مهمترین دست‌آورد شانزده سال اخیر خوانده می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.