رقم بی‌خانمان‌ها در افغانستان رکــورد زد

گزارشگر:شنبه 13 قوس 1395 - ۱۲ قوس ۱۳۹۵

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل تعداد افرادی که طی سال جاری میلادی در افغانستان بر اثر درگیری‌ها بی خانمان شده‌اند از نیم میلیون تن گذشته و به بالاترین رقم خود از زمان آغاز انجام این آمارگیری در سال ۲۰۰۸ رسیده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس گزارش دفتر همکاری‌های امور بشردوستانه سازمان ملل بیش از ۵۱۵ هزار و ۸۰۰ تن در سال ۲۰۱۶ بر اثر mandegar-3درگیری‌ها در افغانستان آواره شده‌اند و رکورد قبلی خود را که حدود ۴۷۱ هزار تن بود، شکستند.
خشونت‌ها در سراسر افغانستان همزمان با مقابله دولت با طالبان و سایر گروه‌های شورشی گسترده شده است. بر اساس برآوردها، طالبان اکنون حدود یک سوم این کشور را تحت اشغال خود دارد و تعداد قربانیان در میان غیرنظامیان و سرویس‌های امنیتی افغانستان اکنون به بالاترین میزان خود رسیده است.
ده‌ها هزار تن از مردم افغانستان در اروپا و سایر کشورها پناهنده شده‌اند اما طی چند مدت اخیر بسیاری از آنها برای بازگشت به وطن خود تحت فشار قرار گرفته‌اند. طی سال جاری بیش از ۶۰۰ هزار پناهجوی افغان که در افغانستان زندگی می‌کردند برای بازگشت به کشورشان به شدت تحت فشار قرار گرفتند. این در حالیست که بازگشت آنها به افغانستان بار مسوولیتی که بر عهده آژانس‌های امداد رسانی و دولت افغانستان وجود دارد را افزایش خواهد داد.
در همین حال مارک بودن، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل طی بیانیه‌یی با اشاره به افرادی که در داخل کشور افغانستان آواره هستند، عنوان کرد: من نگران این آمارهای بسیار متاثر کننده هستم که نه تنها بیانگر وضعیت هشدار دهنده است بلکه بیانگر بحرانی طولانی مدت در جایی است که خانواده‌های آن به شدت با آوارگی طولانی مدت روبرو هستند.
بودن ادامه داد: ما باید به صورت جامع رفتار خود را برای ارائه امدادرسانی و تضمین این مسئله که آوارگان آسیب پذیر کمک‌های حیاتی و فوری را دریافت می‌کنند، مجددا مورد بررسی قرار دهیم.
سازمان ملل می‌گوید این نهاد به عنوان بانی امدادرسانی در افغانستان تاکنون تنها کمی بیش از نیمی از ۱۵۲ میلیون دلاری که برای رسیدگی به نیازهای ضروری افراد آواره در افغانستان نیاز دارند، دریافت کرده‌ است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.