رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود: لقب قهرمان ملی، مختص به شهید احمدشاه مسعود است

گزارشگر:هارون مجیدی/شنبه 13 قوس 1395 - ۱۲ قوس ۱۳۹۵

احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود، می‌گوید که “لقب قهرمان ملی” به عتوان رسمی، برای شهید احمدشاه مسعود منحصر شده و برای دیگری کاربرد ندارد.
او از رییس‌جمهور غنی خواسته است که برای شهروندان باید روشن سازد که چرا لقب قهرمان ملی را برای غازی امان‌الله خان عنوان کرده است.
mandegar-3محمداشرف‌غنی هنگام افتتاح خط ریل آقینه، از امان‌الله خان، شاه پیشین افغانستان به عنوان قهرمان ملی یاد کرده بود. اما رییس عمومی بنیاد قهرمان ملی افغانستان، این برخورد آقای غنی را بی‌احترامی در برابر لقب قهرمانی ملی که در فرامین و مصوبات کشور گنجانیده شده است، خوانده است و با این حساب رییس‌جمهور در شرایط حساس کشور به وحدت و هم‌گرایی مردم پشت پا زده است.
آقای مسعود این سخنان رییس‌جمهور را نادرست، مغایر روحیۀ ملی، مغایر فیصلۀ لویه جرگۀ قانون اساسی و قوانین نافذۀ کشور دانست.
احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در یک نشست خبری در دفتر روزنامه مانگار گفت:”رییس‌جمهور باید بداند که لقب قهرمان ملی، مختص به شهید احمدشاه مسعود است.”
آقای مسعود در ادامۀ سخنانش گفت: “با احترام به جایگاه خاص امیر امان‌الله خان با القاب غازی و محصل استقلال افغانستان، تردید نیست که به‌حیث یک شخصیت ملی و تاریخی کشور و پادشاه افغانستان به ایشان ارج می‌گذاریم؛ اما کاربرد غلط لقب قهرمان ملی که با نام شهید “احمد شاه مسعود” عجین گردیده است، رسمی و منحصر به فرد می‌باشد.”
آقای مسعود گفت: لقب قهرمان ملی در چارچوب و از مجرای قانون، یک‌بار با فرمان ریاست‌جمهوری، بار دوم با فیصلۀ لویه جرگه و بار سوم با مصوبۀ مجلس نماینده‌گان به تصویب رسیده است.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود افزود: این مغالطه چه عمدی باشد یا غیر عمدی، از مقام رییس حکومت وحدت ملی، کاملاً با روحیۀ هم‌دیگرپذیری و همگرایی منافات دارد.
به گفتۀ آقای مسعود: رییس‌جمهور در جایگاه رهبری کشور قرار دارد، از این‌رو از او انتظار می‌رود که باید در مورد مسایل ملی حساس باشد و از حرکاتی که موجب ایجاد بی اعتمادی، غبارآلوده‌گی، نفاق و چند پارچه‌گی میان ملت می‌گردد، جداً پرهیز کند.
احمد ولی مسعود می‌گوید: «زمانی که شما لقب قهرمان ملی را به کسی دیگری پیوند می‌دهید، در حالی که او هم قابل احترام است، در واقع مردم افغانستان را که خود را منوط و مربوط به قهرمان ملی می‌دانند، حساس می‌سازید.»
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود خاطر نشان می‌کند: «می‌دانم که آقای اشرف‌غنی احمدزی چندان دلبسته‌گی به شخصیت مسعود شهید قهرمان ملی کشور ندارد. اما این به معنای آن نیست که فضا را یک مقدار غبارآلود بسازد و میان شهروندان کشور بی‌اعتمادی ایجاد کند.»
آقای مسعود می‌افزاید: “لقب قهرمان ملی افغانستان، منحصر به شهید احمدشاه مسعود بوده و از سوی لویه جرگه و پارلمان افغانستان رسماً تصویب و اعطا شده است.”
بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان با پخش اعلامیه‌یی هم‌چنان گفته است که کاربرد لقب قهرمان ملی به غازی امان‌الله خان از طرف رییس حکومت وحدت ملی، کاملاً با روحیۀ هم‌دیگرپذیری و هم‌گرایی منافات دارد.
در این اعلامیه آمده است که در جایگاه رهبری کشور قطعاً باید با مسایل ملی حساس بود و از حرکاتی که موجب ایجاد بی اعتمادی، غبار آلوده‌گی، نفاق و چند چارچه‌گی میان ملت گردد، پرهیز کرد.
مسوولان بنیاد شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور در این اعلامیه یادآور شده اند: القاب قهرمان ملی احمدشاه مسعود، بانی استقلال کشور شاه امان‌الله خان غازی، موسس افغانستان، احمد شاه بابا و سایر القاب و چهره‌های تاب‌ناک ملی‌مان، همه نمادهای ماندگار تاریخ ملت‌مان می‌باشند که منحیث الگوهای وحدت دهنده، میان مردمان یک سرزمین نقش حیاتی و پیوند دهنده دارند.
در ادامۀ این اعلامیه آمده است: نقش محوری قهرمانانۀ احمد شاه مسعود در جهاد و مقاومت افغانستان در مقابل قشون سرخ شوروی و تروریسم بین المللی و در دفاع از خاک، مردم و عزت کشور، شخصیت ایشان را منحیث ناجی افغانستان در قلب مردمان این سرزمین بحیث قهرمان ملی تثبیت کرد.
پانزده سال پیش، لویه جرگه و نخستین دورۀ کاری پارلمان افغانستان، لقب قهرمان ملی به شهیداحمدشاه مسعود اعطا کرد که تا امروز، از شهیداحمدشاه مسعود به عنوان قهرمان ملی یاد می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.