ازدواج حال‌مان را خوب می‌کند یا بد؟

گزارشگر:یک شنبه 14 قوس 1395 - ۱۳ قوس ۱۳۹۵

بخش دوم/

mandegar-3ازدواج، طبیعت خلقت است
یک لحظه تصور کنید که هیچ ازدواجی در طبیعت وجود نداشته باشد… البته اتفاق خاصی نمی‌افتد، فقط خیلی زود همۀ ما به دایناسورها می‌پیوندیم!
ازدواج از همان روز نخست آفرینشِ جهان هستی، جزوِ قوانین آفرینش بود. آدم و حوا اگر با هم ازدواج نمی‌کردند، الان انسانی روی زمین وجود نداشت. قانون زوجیت نه فقط برای انسان، بلکه برای همۀ موجودات جهان از گیاهان و جانوران گرفته تا مولکول‌ها و اتم‌ها وجود دارد و انسان هم برای این‌که به کامیابی حقیقی برسد، باید خود را با قوانین هستی هماهنگ کند.
ازدواج خوشبخت‌مان می‌کند!
حتماً پایان داستان‌های شیرین دوران کودکی یادتان هست: «آن دو با هم ازدواج کردند و تا پایان عمر به خوبی و خوشی زنده‌گی کردند!» شاید تا به حال فکر می‌کردید که این افسانه‌یی بیش نیست، اما امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند که ازدواج واقعاً روی خوشبختیِ ما تاثیر زیادی دارد.
در یک مطالعۀ جدید که در ۱۷ کشور پیشرفتۀ دنیا انجام شده، مشخص شده است که «افراد متاهل بسیار خوشبخت‌تر از مجردها هستند». جالب این‌که همۀ این ملت‌ها، خوشبختی و ازدواج را به‌شدت به هم مربوط می‌دانستند. مارتین سلیگمن، روان‌شناس برجستۀ دانشگاه پنسیلوانیا و پایه‌گذار روان‌شناسی مثبت می‌گوید: «ازدواج بیشتر از هر پیوند دیگری بین انسان‌ها، در خوشبختیِ آن‌ها نقش دارد.» او معتقد است که ازدواج است که به زنده‌گی افراد معنا می‌دهد و می‌گوید خوشبخت‌ترین افراد دنیا از میان افرادی هستند که ازدواج کرده‌اند.
طبق شواهد موجود و نظر کارشناسان، دو عاملی که بیشترین نقش را در خوشبختیِ تمام انسان‌های کرۀ زمین ایفا می‌کنند عبارت‌اند از: ۱ـ ایمان به خدا و ۲ـ ازدواج.
ازدواج به ما آرامش می‌دهد
وقتی ازدواج می‌کنیم، رابطۀمان را با کسی که به او عشق می‌ورزیم، دایمی و همیشه‌گی می‌سازیم و همین می‌تواند ما را از استرس‌ها و تنش‌های یک رابطۀ عاشقانه نجات دهد. با ازدواج رابطۀ ما از آن‌چه که هست، استوارتر می‌گردد و دیگر این نگرانی را نداریم که ممکن است او را از دست بدهیم.
یک علتِ این آرامش، عشق است. نیروی عشق آرامشی بی‌نظیر به ما می‌دهد که در کمتر جایی می‌توانیم آن را پیدا کنیم. این نکته را خداوند هم در قرآن مجید نقل به مضمون فرموده است: «برای شما همسرانی از جنس خودتان آفریدیم تا به واسطۀ آن‌ها به آرامش برسید و بین شما محبت و دوستی برقرار کردیم.»
ازدواج برای سلامتی‌مان خوب است!
همه می‌دانیم که برای حفظ سلامتی‌مان باید ورزشِ منظم و مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه را در برنامۀ روزانۀمان داشته باشیم. اما من یک عامل دیگر را هم به آن اضافه می‌کنم: ازدواج!… یک همسر خوب می‌تواند نقش موثری در سلامتیِ شما داشته باشد.
دانشمندان قدیم و جدید بارها و بارها ثابت کرده‌اند که ازدواج نقش مثبتی در سلامتیِ افراد دارد. در یک بررسی نشان داده شد که رابطۀ خوب با همسر، سیستم دفاعی بدن را به میزان قابل توجهی تقویت می‌کند و این‌که حتا زخم‌های افرادی که رابطۀ خوبی با همسرشان دارند، زودتر خوب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.